بین میزان دسترسی زنان و مردان به فرصت ها در جامعه عدم توازن وجود دارد

خبرگزاری شبستان: شهین دخت ملاوردی گفت: زنان به فرصت های اجتماعی، فرهنگی دسترسی بیشتری دارند در حالی که مردان به منابع و فرصت های اقتصادی و سیاسی دسترسی دارند. سیاست های دولت اعتدال باید ناظر بر گذر از این عدم توازن ها باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبستان، شهین دخت ملاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در همایش ملی اعتدال در سخنانی با عنوان مسایل زنان در پیوند با رویکرد اعتدال گفت: واقعیت ها و مستندات تاریخی نشان می دهد که یک قرن پیش در هنگامه تفرق مناسبات و ساختارهای سنتی کمتر نشانی از طرح مطالبات و نظرات زنان در جامه ایران دیده می شود با تدریج به ضرورت حرکت ایران به سوی رشد و توسعه پایدار تعریف نقش و جایگاه حقوق و تکالیف محدودیت ها و فرصت های زنان در جامعه تبدیل به مسایلی شدند که واکنش های متفاوتی را به خود دیدند مسایل زمان در گذار جامعه ایران از دالان های تغییرات ساختاری و فرهنگی معطوف به توسعه یافتگی اتفاق افتاد. این تغییرات اگرچه در عرصه های متفاوتی از زندگی روزمره بروز کردند و بر بستری از واقعیت های عینی جامعه قرار داشتند از طرف گروه های مختلف اجتماعی مورد تفسیرهای متفاوتی قرار گرفتند در نهایت تعارض ها و چالش های شکل گرفته به بروز شکاف های اجتماعی، سیاسی و پراکندگی در صفوف فعالان و صاحب نظران حوزه زنان منجر شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: مجموعه این شرایط زنان ایرانی را با ضرورت اتخاذ رویکردی روبرو ساخته که امکان تجمیع نیروها و اجماع آرا و همسویی فعالیت ها را ممکن سازد از این منظر اعتدال برای حوزه زنان به منزله وضعیتی متعادل، هماهنگ و ترکیب یافته از عناصر، گرایش ها و هویت های اجتماعی و فرهنگی متفاوت است. این عناصر متفاوت با اتخاذ رویکردی عقلانی در مطالبه گری، در نظر گرفتن مقدورات و و اقعیت ها و تحقق آرمان ها و سرانجام بر بستری گسترده از شبکه های ارتباطی جهت گفتگو و فهم مشترک استوار می شوند. این وضعیت متعادل همچنین با هدف پرهیز از افراطی گری از طریق خودآگاهی، عاطفه گرایی با رفع تبعیض و نابرابری به واسطه اتخاذ رویکرد وحدت طلبانه و آشتی جویانه با توافق و تعامل حداکثری از طریق کمرنگ کردن تمارضات و تعارضات محقق می شود.

 

معاون رییس جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تشابه ویژگی های زنانه و اعتدال گرایانه اظهار داشت: نگاهی عمیق تر به عملکرد تاریخی زنان ایرانی نشان می دهد که رویکرد اعتدال گرایانه به میزان زیادی با ماهیت و هویت زنان ایرانی هماهنگ و همسو است و به آسانی می توان رد پای ویژگی هایی مانند عاطفه مداری، شکیبایی و مداراگرایی، اخلاق گرایی و نیک رفتاری و هویت مداری و پاسداری از میراث معنوی را در عملکرد زنان در مدیریت خانواده، محله، گروه ها و سازمان های اجتماعی مشاهده کرد.

 

وی با اشاره به نقش زنان در تحقق اعتدال اظهار داشت: اعتدال و دولت اعتدال فرصتی برای تحقق نقش واقعی زن ایرانی در جامعه به وجود آورده که این فرصت در دو محور قابل بررسی یکی نقش زنان در تحقق و نهادینه سازی اعتدال در جامعه ایران و دوم تاثیر رویکرد اعتدال در تحقق مطالبات و حقوق زنان ایرانی همچنین باید در هر محور به سیاست ها و رویکردها در 4 سطح فردی، میان گروهی، ملی و بین المللی توجه کرد. زنان در سطح میان فردی می توانند به دلیل ماهیت اعتدالی خود به تقویت و انتشار عواطف نوع دوستانه کمک کنند و در ان سو به دلیل تسلط جریان اعتدال گرا می بایست از امنیت لازم به دلیل سیاست نفی خشونت و افراطی گری از طرف دولت اعتدال برخوردار شوند و در سطح میان گروهی زنان می توانند به دلیل ویژگی آشتی جویانه و پیوند گرایانه خود با از بروز تعارض های گروهی و اجتماعی پیشگیری کنند و از دامنه و شدت اثرات آن بکاهند و از دیگر سو می بایست به دلیل تسلط رویکرد گفتگو و تعاملی دولت از امکان شبکه سازی و ارتباطات گسترده و شبکه اجتماعی و فرهنگی برخوردار شوند شبکه ای که امکان تبادل تجربیات، تعاملات فکری، عاطفی و روانی آنها فراهم می سازد و در نهایت موجب توانمندی آنها در مدیریت خانواده و مناسبات اجتماعی می شود.

 

وی افزود: در سطح ملی زنان ایرانی به دلیل ویژگی های سازگاری و همزیستی مسالمت آمیز می توانند از بروز رادیکالیسم جناحی و قومی جلوگیری کنند و در تحقق وحدت ملی نقش موثری بازی کنند. در سطح بین المللی ماهیت هویت مدارانه زنان و در عین حال به دلیل توجه شان به همزیستی هویت ها و گروه های متفاوت باعث می شود که در تحقق جهانی شدن متکی بر هویت بومی و ملی نقش تعیین کننده داشته باشند و حضور هویت ایرانی در دهکده جهانی را امکان پذیر سازد  و در عین حال دولت اعتدال به دلیل حمایت از تعامل گرایی سیاسی صبورانه می تواند شرایط را برای حضور فعال زنان در عرصه بین المللی فراهم سازد و به فعالیت های زنان در عرصه جهانی وسعت ببخشند.

 

شهین دخت ملاوردی با اشاره به عدم تعادل ها و عدم اعتدال گرایی که در پاره ای موارد چون چتری بر حوزه زنان سایه افکنده، گفت: آنجایی که زنان می خواهند در تحقق عدالت جامعه ایرانی نقش موثری بازی کنند گرفتار عدم توازن و تعادل میان فضای کار، فضای زندگی هستند و با افزایش میزان تحصیل کردگی و حضور در اجتماع این عدم توازن بیشتر شده است برای ایفای نقش موثر در تحقق اعتدال زنان می بایست به نقطه تعادل در مناسبات خانوادگی و عملکرد اجتماعی خود دست پیدا کنند از سوی دیگر زنان می بایست بر عدم تعادل های حاکم بر وضعیت اجتماعی خود فایق آیند و عدم موازنه ها را در جهت زیست خود برطرف کنند.

 

وی با بیان اینکه در میزان دسترسی زنان و مردان به فرصت ها و منابع ارزشمند جامعه نوعی عدم توازن وجود دارد، گفت: زنان به فرصت های اجتماعی و فرهنگی دسترسی بیشتری دارند در حالی که مردان به میزان بسیار زیادی به منابع و فرصت های اقتصادی و سیاسی دسترسی دارند سیاست های دولت اعتدال می بایست ناظر بر گذر از این عدم توازن ها باشد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 418250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    زيادشون هم هست، انتظار داري مردها بشينن توي خونه و زنها سر كار برن