شبکه خبر پراکن دولتی بی بی سی به عنوان یک رسانه مردمی معرفی می شود

رئیس انجمن متخصصان علوم ارتباطات آذربایجان شرقی گفت: علی رغم تامین بودجه شبکه بی بی سی از سوی دولت انگلیس، این بنگاه خبری به عنوان یک رسانه مردمی معرفی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از آذربایجان شرقی، رئیس انجمن متخصصان علوم ارتباطات استان آذربایجان شرقی، شب گذشته (9 خرداد) در جمع اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان، با تحلیل آرایش رسانه های جهان در ارتباط با این جنگ در عصر حاضر، گفت: جنگ نرم و مقابله با افکار کشورهای اسلامی به خصوص ایران از اهداف کشورهای غربی بوده و در این راستا با توسل به رسانه به عنوان مهم ترین و بهترین ابزار افکار ، عقاید و دید مخاطبان را هدف قرار می دهند.


کمال الدین نیک رفتار خیابانی اظهار کرد: دشمن با احاطه عرصه رسانه ای شاملِ فضای مجازی، شبکه های ماهواره ای و رادیو، اجازه هرگونه تفکر آزاد و تحلیل گرایانه را از مخاطبانِ خود گرفته و آنها را ملزم به پذیرش اهداف خود می کند.


این استاد دانشگاه، شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را از جمله کار آمدترین ابزار دشمن در جنگ نرم دانست و اظهار کرد: شبکه های بی بی سی فارسی از طریق رادیو، اینترنت و تلویزیون فعالیت خبری و رسانه ‌ای داشته و علی رغم تامین بودجه از سوی دولت انگلیس با ادعای اتخاذ رویکرد مستقل نسبت به رویدادهای جهان و در سایه به کارگیری روش های علمی ارتباط و تاثیر بر اذهان به عنوان یک رسانه مردمی معرفی می شود.


نیکرفتار اظهار کرد: شبکه بی بی سی فارسی به عنوان بخشی از آرایش رسانه ای دشمن با هدف نفوذ در افکار عمومی ایران و پیشبرد اهداف سیاسی غرب با علم به تمام ریزه کاری های علوم ارتباطی، جامعه شناسی و روان شناسی توانسته است مخاطبان فراوانی داشته باشد.

 

وی استفاده از گرافیک خبری، رنگ و طرح دکور و نماهنگ، استفاده از چهره ها و نژادهای مختلف ایران برای تنوع بخشیدن به چهره مجری های خبر و برنامه های خبری، گریم چهره و آرایش مجریان براساس سلایق مخاطبان ایرانی و استفاده از رنگ های تاثیر گذار برای برقراری ارتباط بصری موفق را بخشی از ترفندهای شبکه بی بی سی برای جذب مخاطب عنوان کرد.

 

رئیس انجمن متخصصان علوم ارتباطات استان آذربایجان شرقی افزود: ابزارهای مقابله با امواج و تاثیرات منفی این شبکه خبری باید از جنس خود آن یعنی نرم باشد.

 

وی با اشاره به دروغ های کلان و شگردهای سیاسی تبلیغی BBC، گفت: القای صداقت دروغی و بی طرفی کاذب از ترفندهای این شبکه برای جذب مخاطب است.

 

رئیس انجمن متخصصان علوم ارتباطات استان در ادامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال 1371 بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کرده و و هشدارهای متعدد و با عناوین مختلف ایشان در مورد جنگ نرم، نشانگر اهمیت موضوع است.
 

نیک رفتار، ذهنی و غیر محسوس بودن، تدریجی و آرام بودن، ریشه ای و عمیق بودن، فراگیر و پیچیده و کم هزینه بودن را از خصوصیات اصلی جنگ نرم عنوان کرد و اظهارداشت: جنگ نرم نسبت به جنگ سخت انرژِی، سرمایه و وقت کمتری را می طلبد و از آنجا که بر اذهان و تفکران مردم حکومت می کند قدرت آن بسیار بیشتر از قدرت جنگ سخت است.

 

گفتنی است، سواد رسانه ای شامل مباحث آشنایی با تئوری رسانه های جمعی، تحلیل پیام و محتوای گفتمان رسانه ها، آرایش رسانه های جهان در عصر حاضر از جمله مطالب عنوان شده در این مراسم بود.

 

پایان پیام/

کد خبر 42892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha