سازمان‌های مردم نهاد ایران حضور جدی در اجلاس کمیسیون مقام زن خواهند داشت

مولاوردی گفت:سازمان های مردم نهاد ایران حضوری جدی در اجلاس کمسیون مقام زن خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار شبستان،شهیندخت مولاوردی،معاون رییس جمهوردر امور زنان و خانواده امروز در دهمین نشست با مشاوران وزرا و دستگاه های اجرایی با یان اینکه موضوع آموزش یک موضوع راهبردی است گفت: آموزش کلید توانمند سازی است  و توانمند سازی زنان به معنای توانمند سازی خانواده و بشریت می باشد. و کسی که در قرن 21 نتواند آموخته های کهنه خود را بیرون نریزد بیسواد محسوب می شود.

وی اظهار کرد:امیدواریم مجموعه برنامه ها و تدابیری که در سازمان سواد آموزی و در راس آن آموزش و پرورش صورت گرفته باهمگرایی دستگاههای دیگر بتوان به اهداف مورد نظر که همان ریشه کنی بی سوادی است، دست پیدا کنیم.

مولاوردی  با اشاره به برگزاری همایش بانوی انقلاب  تصریح کرد: این همایش با مشارکت معاونت زنان و خانواده رییس جمهوری در 21فروردین سال 94 برگزار می شود وهدف از برگزاری آن گرامیداشت همسر امام (ره) است .اکنون در حال برنامه ریزی و منتظر کمک دستگاه ها دراین زمینه هستیم .

وی با اشاره به اجلاس کمسیون مقام زن خاطر نشان کرد: کمیسیون مقام زن هر ساله 12 محور نگران کننده زندگی زنان را در دستور کار خود قرار می دهد، سازمان ملل برای برگزاری این اجلاس از ماه ها قبل مکاتباتی را با دولتها انجام داده و ایران نیز در جلسه مقدماتی این کمیسیون که در بانکوک برگزار شد شرکت کرد.روز اول این اجلاس مصادف با 8 مارس (روز جهانی زن ) است و در افتتاحیه قرار است رییس هیات ایرانی درباره موانع و چالش های 20 سال گذشته در حوزه زنان سخنرانی کند.

مولاوردی تصریح کرد: سخنرانی رییس هیات ایرانی در میزگردهای تخصصی این کمیسیون از جمله میزگرد سرمایه گذاری برای برابری جنسیتی و سخنرانی درباره پیشرفت های زنان ایران در پنلی که برای نخستین بار برگزار خواهد شد، از دیگر برنامه ها است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد ایران حضور جدی در اجلاس کمیسیون مقام زن خواهند داشت، اظهار کرد: برنامه سمن‌ها در ساختمان جنبی سازمان ملل برگزار می‌شود و بیشتر سمن‌های شرکت‌کننده دارای مقام مشورتی سازمان ملل هستند. از ایران نیز چندین سازمان مردم‌نهاد در حال اعزام اعضای خود به کمیسیون مقام زن هستند.

معاون رییس جمهوربا بیان اینکه در امور زنان و خانواده افزود: ما طی فراخوانی از سازمان‌های مردم نهاد درخواست کردیم که برنامه‌های خود به منظور ارائه در کمیسیون مقام زن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم گفت:از بین برنامه‌ها، برنامه‌های 5 سازمان مردم نهاد قابل قبول و از استانداردهای لازم برخوردار بود، بنابراین 5 نفر از این سازمان‌ها را به منظور شرکت در کمیسیون مقام زن حمایت می‌کنیم.

مولاوردی تصریح کرد: بر خلاف ادعای برخی سایت‌ها که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری 100 نفر را همراه خود به نیویورک می‌برد، ما تنها 5 نفر از سازمان‌های مردم نهاد را همراه خود می‌بریم و از هرکدام از آنها حدود 10 میلیون تومان حمایت می‌کنیم. البته هنوز یک ریال به آنان پرداخت نشده است و پس از برگشت و ارائه گزارش خود این مبلغ به آنها پرداخت می‌شود.

وی در ادامه گفت: نمی‌دانم برخی از افراد برای صحبت‌های خود چه صحبت شرعی و قانونی دارند. آنان بدون داشتن اطلاعات دقیق اظهارنظر می‌کنند. البته ممکن است سازمان‌های مردم نهاد خودشان حدود 20 تا 30 نفر را همراه خود ببرند، اما من واقعا نمی‌دانم برخی از افراد براساس چه ملاکی اظهار کردند که معاونت امور زنان قرار است 100 نفر را همراه خود ببرد.

مولاوردی اظهار کرد: برخی از افراد نگران سیاه‌نمایی هیات ایران در نیویورک از وضعیت کشورمان هستند، ما برای پاسخگویی به این افراد متحیر مانده‌ایم. معاونت امور زنان در چارچوب سیاست تعامل سازنده با جهان و نیم‌نگاهی به اینگونه اجلاس تلاش می‌کند حضوری موثر و توام با واقع‌نگری داشته باشد. اگر برخی از افراد بیان واقعیت را سیاه‌نمایی می‌دانند؛ ما این کار را واقع‌گرایی قلمداد می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای سازمان ملل بروشوری به نام 20 در 20 آماده کرده‌ایم که به دستاوردهای ایران در حوزه زنان در 20 سال اخیر می‌پردازیم.

مولاوردی اضافه کرد: ما در زمینه شاخص توسعه انسانی و کاهش شکاف جنسیتی عملکرد خوبی داشته‌ایم و این موارد جزو محورهای مطرح شده در پنل دولتی خواهد بود. هرچند داخل نظام معتقدیم که نیازها کاملا برآورده نشده است. ایران از نظر آموزش زنان به افتخارات زیادی دست یافته است و این موضوع حتی یکی از موارد مطرح شده در سند فراتر از 2015 نیز است.

 

وی در ترکیب هیات اعزامی دولتی برای هر یک از افراد وظیفه ای تعریف شده هر چند حساسیت هم درباره آن وجود دارد این افراد در مدت همکاری با معاونت امور زنان و خانواده تاثیرگذاری هایی را در حوزه خود داشته اند بنابراین تلاش کردیم تجارب موفق خود را در اختیار همه دنیا قرار دهیم.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: در ترکیب هیات اعزامی از خانواده شهدا هم حضور دارند این افراد سابقه دفاع از حقوق انسانی زنان را دارند و دغدغه آنها کمتر از دغدغه افرادی است که نسبت به این سفر ابراز نگرانی کرده اند نیست.

مولاوردی با بیان این که چالش های زیادی در مسیر زنان و خانواده وجود دارد گفت: سفر اخیر به واتیکان نیز با همین هدف صورت گرفت. باید گفت دوستان اعتماد کنند زیرا هدف ها مشترک است و همه نگران از دست رفتن ارزش ها هستیم.

 

پایان پیام/

کد خبر 443513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha