اهدای قرآن و جزوات قرآنی خطی به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی

خبرگزاري شبستان: مجموعه ارزشمندی از قرآن‌‌ها و جزوات قرآنی خطی نفیس، مربوط به قرن نهم تا چهاردهم قمری به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی اهدا شد.

سید محمدرضا فاضل‌هاشمی، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی به خبرنگار شبستان در مشهد گفت: دوازده جزوه قرآنی خطی بسیار نفیس توسط «محمد شاه‌محمدی» از قزوین، جذب کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی شد که از این تعداد 2 نسخه توسط ایشان اهدا و ده نسخه دیگر از وی خریداری شده است.

 

وي افزود: این جزوات قرآن، به خط نسخ 9 سطری بر روی کاغذ حنایی سمرقندی در قرن نهم قمری کتابت و مزین به کتیبه زرپوش و جداول اوراق به زر است که فواصل آیات گل‌های زرین اختر مانند جلد تیماج عنابی ضربی با ترنج و سرترنج است.

 

فاضل‌هاشمی خاطرنشان کرد: در این ایام دوازده جزء قرآنی توسط «رضا قلی‌خان سراج‌الملک» وقف کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی شده است که در نوع خود ارزشمند است.

 

وی ادامه داد: کتابت این جزوات، متعلق به قبل از سال 1303 قمری بوده و هر نیم جزء دارای 10 برگ به خط نسخ خوش معرّب یازده سطری، کاغذ ترمه اصفهانی و فواصل آیات گوی زرّین اخترنشان است.

 

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، با اشاره به خریداری دو نسخه خطی و قرآني، گفت: جزوه قرآنی به خط «محمدبن احمد خوانساری» کتابت شده درسال 1309 قمری، که به شکل مرقّع، صحافی گردیده، دارای 23 قطعه، مزین به کتیبه و سرلوح زرپوش مذّهب، فواصل آیات گوی زرّین، جلد مقوای ابر و باد و منقّش به گل و برگ الوان است.

 

فاضل هاشمی گنجینه قرآن‌های خطی آستان‌قدس رضوی را با 20 هزار نسخه قرآن، جزوه قرآنی و دست‌نوشته قرآنی، منحصربه‌فردترین گنجینه کتب آسمانی جهان اسلام دانست و افزود: در گنجینه مخطوطات آستان‌قدس رضوی بیش از صد قرآن از جمله قرآن‌های شریف منسوب به اهل بیت(عليهم السلام ) که در قرن اول تا سوم قمری بر روی پوست آهو کتابت شده، نگهداری می‌شود که در دنیا بی‌نظیر است.

 

ياد آور مي‌شود گنجینه مخطوطات آستان‌قدس رضوی به واسطه قداست معنوی، اعتماد مردمی و نگهداری و حفاظت دقیق علمی و تجربی، روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی است که پس از ثبت وفهرست‌نویسی، دراختیار علاقه‌مندان به آثار معنوی وتاریخی قرار می‌گیرد.

 

پايان پيام/

کد خبر 445472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha