حضور بیش از  ۸۷۰ هزار نفر در طرح ملی تربیت حافظان / حفظ قرآن مقدمه تدبر در آیات الهی است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام شرفخانی گفت: سازمان اوقاف با بهره گیری از ظرفیت عظیم امامزادگان و بقاع متبرکه طرح تربیت حافظان قرآن را با حضور ۸۷۰ هزار حافظ برگزار کرده است.

خبرگزاری شبستان- سرویس قرآن و معارف : در سال 1393 همگام با فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عزم ملی و روحیه جهادی برای تحقق حماسه فرهنگی و اقتصادی موقعیت مناسبی دست داد تا در قله برنامه های فرهنگی و اقتصادی کشور به به فعالیت قرآنی دستگاه ها و نهاد های قرآنی بپردازیم از این رو طی گفت و گویی با حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از کم و کیف برنامه های این سازمان در سال جاری مطلع می شویم که از نظرتان می گذرد.

 

 

به عنوان اولین سوال توسعه و ترویج آموزه های قرآنی با چه هدفی در سازمان اوقاف و امور خیریه صورت می گیرد؟

مهمترین و زیربنایی ترین رکن فعالیت ها و برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه فرهنگی بقاع متبرکه و امامزادگان توسعه و ترویج فرهنگ ناب قرآنی است.

ظرفیت نهفته امامزادگان و بقاع متبرکه  مسئولان و برنامه ریزان کلان سازمان را بر آن داشت تا جهت اجرای برنامه ها و فعالیت های متناسب با شرایط هر مکان مقدس فرد یا افرادی که برای این منظور شناسایی و جهت اجرای بهتر و مطلوب تر برنامه ها ساماندهی کند.

برپایی آیین ترتیل خوانی گروهی قرآن در بیش از 2هزار امامزاده کشور

 اهم برنامه های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جاری در چه حوزه هایی برگزار شد؟

همچنین ایجاد فضای تبلیغی ترویجی معارف قرآنی با برگزاری محافل و مجالس جزء خوانی و تفسیر در جوار آستان مقدس خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت فضای معنوی ماه مبارک رمضان و استفاده از ظرفیت روحانیون و مبلغین در جهت تبلیغ دین و معارف اسلمی و اهل بیت(ع) از جمله اهداف برگزاری برنامه های معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و ا مور خیریه در راستای توسعه برنامه های قرآنی است.

بر همین اساس در سال جاری  طرح ضیافت الهی همزمان با ماه مبارک رمضان در بیش از 2200 بقعه کشور برگزار و محافل انس با قرآن کریم و ترتیل خوانی دسته جمعی قرآن موج گسترده ای را در بین جوانان و نوجوانان برای انس و تلاوت آیات الهی ایجاد کرد.

 

تعمیق آموزش های قرآنی وظیفه مسئولان فرهنگی است

با توجه به گستردگی برنامه های قرآنی در کشور در زمینه های عمق بخشی به این آموزه ها فعالیتی انجام شده است؟

همان طور که می دانید پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به برکت خون شهدا و امام راحل شاهد رونق برنامه های قرآنی در کشور هستیم و  بارها شاهد تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص نشر و توسعه فرهنگ حفظ قرآن کریم بوده ایم.

 

تمام فعالیت های انجام شده در زمینه آموزش همگانی حفظ ، روخوانی و روان خوانی قرآن، توسعه جلسات سنتی قرائت قرآن مقدمه ای است که باید جامعه را برای تدبر و تفکر در آیات الهی آماده کند و این مهم وظیفه ما مسئولان فرهنگی است که این زمینه را فراهم کنیم.

حفظ قرآن مقدمه تدبر در آیات الهی است

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش آموزش حفظ قرآن چه اقداماتی  انجام داده اید؟

مقام معظم رهبری  در دیدار با  جامعه قرآنی حافظان و علاقه مندان به حفظ قرآن کریم را مخاطب قرار داد.ایشان در بیانات گرانبارشان به تأثیرات عمیق حفظ قرآن کریم در جامعه پرداختند و فرمودند یکی از چیزهایی که می تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی دارد حفظ قرآن است در واقع حفظ قرآن را مقدمه بسیار مناسبی برای تدبر و راهیابی به مفاهیم و آموزش های آیات قرآن کریم برشمردند.

هرچند تاثیرات عمیقی که حفظ قرآن بر روی حافظ می گذارد سبب می شود که انسان خود را در همه حالات با قرآن همراه بداند و وجود آن را در قلب خویش حس نماید.

 رهبر انقلاب با درک صحیح و واقع بینانه از نقش موثر حافظان قران کریم در اعطای فرهنگ عمومی جامعه و با ترسیم چشم انداز نوین در عرصه فعالیت های قرآنی سخن از تربیت 10 تا 15 میلیون حافظ قرآن کرده اند که این رویکرد گامی بزرگ در جهت پیشبرد اهداف جامعه قرآنی و پیشرفت به سوی تعالی و رشد همه جانبه است.

 

اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم و شرکت بیش از  870 هزار حافظ

طرح تربیت حافظان قرآن که سه سال از آغاز آن می گذرد تا چه حد انتظارات را برآورده کرده است؟

سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به عنوان مهمترین سازمان های فعال قرآن کشور و تاثیرگذار در عرصه فرهنگسازی با بهره گیری از ظرفیت عظیم آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه نسبت به این تدبیر حکیمانه رهبری لبیک گفته و همسو با سایر فعالیت های اصلی فرهنگی و اجتماعی از سال 91 در اجرای این طرح ملی تلاش نموده است.

عملکرد سازمان در جهت تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم طی 4 سال متوالی شامل تربیت حافظان قرآن کریم در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه، مرکز تربیت مربی حفظ قرآن، آموزش مجازی حفظ و مرکز تربیت مربی حفظ است.برای سال 1393 نام‌نویسی 317 هزار نفر درنظر گرفته شده بود که براساس آن سهمیه استان‌ها مشخص و به آنها ابلاغ شد و استان ها سهمیه هر شهرستان و بقعه را ابلاغ کردند.در سال جاری کتاب‌های جدیدی در حفظ موضوعی قرآن منتشر شد و برنامه حفظ ترتیبی عزیزانی که قبلا ثبت نام نموده اند ادامه داشت.

پیش از این در سال 1391 تعداد 203 هزار نفر، در سال 1392 تعداد 280 هزار نفر و در سال جاری تعداد 320 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و از ابتدا تاکنون 850 هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت‌نام کرده‌اند.

حضور 300 هزار حافظ در بزرگترین آزمون حفظ قرآن

چند درصد از ثبت نام کننگان طرح ملی تربیت حافظان قرآن در آزمون سراسری حفظ شرکت کردند؟

گفتنی است آزمون کتبی حفظ قرآن کریم که به صورت هماهنگ در 15 اسفندماه برگزار شد یکی از بزرگترین رویدادهای قرانی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.این آزمون دومین مرحله از سومین دوره آزمون طرح تربیت حافظان قرآن کریم بود که با حضور 300 هزار نفر در 30 استان، 320 شهرستان و 550 حوزه امتحانی برگزار شد.

طرح تربیت حافظان قرآن در سال 1391 بمنظور تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم توسط سازمان اوقاف آغاز شد که در دور اول آن 220 هزار و در دور دوم آن 318 هزار نفر نام‌نویسی کردند و از این تعداد در سال اول یکصد هزار نفر و در سال دوم 200 هزار نفر در آزمون شفاهی و کتبی شرکت نموده اند.

راه اندازی مرکز آموزش مجازی و عضویت بیش از 14 هزار نفر حافظ کل قرآن کریم

هدف از راه اندازی مرکز آموزش مجازی قرآن چیست؟اسقبال شرکت کنندگان از این آموزش ها را چطور ارزیابی می کنید؟

در راستای توسعه آموزش عمومی حفظ قرآن کریم پایگاه آموزش مجازی قرآن راه اندازی شد؛ مرکز حفظ مجازی قرآن کریم از اول دی ماه سال 91 در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد و با بهره گیری از کارشناسان مجرب و متعهد توانست در جهت اشاعه فرهنگ قرآنی فعالیت های قابل توجهی را ارایه کند و مورد اقبال جمع زیادی از علاقه مندان به حفظ قرآن کریم قرار گیرد. علاقه مندان به شرکت در این دوره های آموزشی می توانند به آدرس اینترنتی www.quranhefz.ir مراجعه کنند.

تاکنون 14 هزار نفر در پایگاه آموزش مجازی حفظ قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه (quranhefz.ir) ثبت نام نموده و از آموزش های کارشناسان این مرکز بهرمند می شوند.

راه اندازی مرکز تربیت مربی در قم و تربیت بیش از 3500 مربی قرآن کریم

برای زمینه سازی آموزش همگانی حفظ، تربیت مربی یکی از مهم ترین ارکان است آیادر این زمینه اقدامی انجام شده است؟

در راستای زمینه سازی و آموزش مربیان حفظ قرآن کریم و  برای تحقق تدابیر رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و در جهت عدم موازی کاری با سایر سازمان ها و نیز ایجاد زمینه سازی مناسب در فرآیندی 4 ساله اقدام به تاسیس مرکز تربیت مربی حفظ قرآن در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) کردیم.

بر همین اساس شروع اولین دوره حضوری تربیت مربیان حفظ قرآن کریم از 15 مهرماه سال 91 به میزان 40 ساعت دوره آموزشی بوده است.

چاپ و توزیع  بیش از 100 هزار جلد قرآن در امامزادگان و بقاع متبرکه

همان طور که می دانید، چاپخانه بزرگ اسوه ، دومین چاپخانه بزرگ قرآن کریم در جهان اسلام است که مقام اول چاپ و نشر قرآن را در کشور دارد.معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تجهیز امامزادگان و بقاع متبرکه به قرآن های نو از ظرفیت چاپخانه اسوه برای چاپ و توزیع قرآن استفاده می کند.

بر همین اساس از مجموع 170هزار جلد کتب چاپ شده در این چاپخانه 100 هزار جلد قرآن کریم، 60 هزار جلد مفاتیح الجنان و 10 هزار جلد نهج البلاغه به سفارش معاونت فرهنگی و اجتماعی جهت اهدا به بقاع متبرکه و مساجد سراسر کشور است.

پایان پیام/

کد خبر 447008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha