فرهنگی که با اسلام گره خورده است

کشور سنگال نماد یکی از کشورهای اسلامی آفریقایی است که پیشرفت های یکباره ای را در طول دهه های اخیر به مدد اسلام به چشم دیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، زندگی جمعیت مسلمان در قلب جامعه سنگال از مدتها پیش مورد بحث و بررسی دانشمندان علوم مختلف بوده است با گذشت زمان سنگال توانسته است با مدرنیزه کردن جامعه قدوت اسلام را در خود حفظ کند و این ویژگی همراه به شمار تحقیقات در این باره افزوده است.

مساله ای که عبدالرحمان سک کار تالا در مقاله 254 صفحه ای به آن پرداخت.همه تحقیقات برای آغاز کار به دهه های 1980 در سنگال برمی گردند زمانی که اسلام به قدری در ریشه فرهنگی مردم این کشور رسوخ کرده بود که حضور آن را به خوبی در سینما، موسیقی، فرهنگ و روابط اجتماعی مردم می توان درک کرد.

مجموع مطالعات مردم شناسی نشان می دهد مهجوریت قوم سیاهپوست ساکن سنگال از دهه های پیش از جمله دلایلی است که تاریخ، جامعه شناسی و سیاست این کشور را با اسلام گره زده است.

در قرن های متمادی نژادپرستی که سیاهپوستان همواره مورد بدترین تبعیض های نژادی بوده اند اسلام از همان آغاز با خط کشیدن بر روی همه تبعیض ها حرف جدیدی را در عصر جاهلیت زد و با گذشت زمان عبور اسلام از میان کشورهای مختلف جای گرفتن سیاهپوستان آفریقایی را در آغوش خود شاهد بود.

در یان این عدالت جویی طبقات بورژوازی در کام یکرنگی اجتماعی غرق شدند و درهای طلاکوب خانه های انها در کشورهایی که اسلام را پذیرا می شدند برای همیشه بسته شد.

حومه های فقیرنشین به لطف اسلام مرکز پرورش بهترین قهرمانها در تمام زمینه های علمی، هنری و فرهنگی شد.

به گفته تاریخ دانان کشور سنگال در دهه 1990 تا 2000 بیشترین تغییر و پیشرفت را به نفع مردم و در یکی کردن طبقات اجتماعی در تاریخ خود ثبت کرده است.

در این زمان مردم بادیه نشین حرف اول را در کشور می زدند در حالیکه به فرهنگ غنی اسلام متکی بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، داکار، پایتخت سنگال در این زمان بیشترین استمداد را از قرآن جست و رواج فرهنگ قرآنی بیش از هر زمان دیگر مستعمل شد.

هم راستای آن آموزش شغل های مبتنی بر استعدادهای مردمی از بهترین راهکارهایی بود که دولت ارایه کرد.نمود جوانان مسلمان در صحنه های بین المللی علمی و فرهنگی سنگال را هم گام با پیشرفت های جهانی کرد.

یکی از بزرگترین دلایل پیشرفت سنگال هم قدم شدن جامعه مردمی متدین با دولت بوده که همواره مورد انتقاد کشورهای مخالف با جامعه گرایی همچون آمریکا و اروپا قرار گرفت.

اکثر محققان به اتفاق جامعه مسلمان را برای استنباط از نوع پیشرفت منحصر به فرد سنگال معرفی کرده اند.

پایان پیام/
 

کد خبر 44832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha