جهاد فرهنگی فوق همه جهادهاست/الگوگیری به معنای الگو گرفتن در روح عمل است

خبرگزاری شبستان: آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که بخشی از جهاد به مردها اختصاص دارد، تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی جهاد فقط جهاد نظامی نیست، بلکه جهاد اقتصادی و فوق همه جهادها، جهاد فرهنگی است که همه اقشار جامعه از جمله زن و مرد باید در آن‌ها شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله مصباح یزدی امروز (20 فروردین) در دیدار با خانواده‌های دانش‌پژوهان که در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، عنوان کرد: مقام حضرت فاطمه (س) آنچنان بلند و دست نیافتنی است که ما برای این که بتوانیم بخشی از مقام حضرت زهرا (س) را درک کنیم، موفقیتی به دست نمی آید.

 

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که قدرت و عظمت خداوند بی نهایت است، اظهار داشت: آیا خداوندی که چنین قدرت بی نهایتی دارد، فضل و کرم ایشان اقتضا نمی کند که مخلوقی بیافریند که در عالم خلقت بی نظیر باشد.

 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: اگر فضل الهی چنین اقتضائی دارد که مخلوقی بیافریند که در عالم بی نظیر باشد، ما شیعیان افتخار داریم که شرافت و عظمت اهل بیت (ع) ما  از دیگر انسان‌ها بالاتر است.

 

وی تصریح کرد: همان طور که ما صفات الهی را نمی توانیم به درستی بشناسیم، قدر و منزلت شریف ترین مخلوقات را نیز نمی توانیم بشناسیم، بنابراین سر تعظیم در برابر عظمت سرور عالمیان فرود می‌آوریم و عاجزانه درخواست می‌کنیم که گوشه چشمی به همه ما داشته باشد.

 

مقام برخی زنان در تاریخ از مقام بسیاری از پیامبران الهی نزد خداوند بالاتر است

 

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: مقام حضرت زهرا (س) را هیچ انسانی نمی‌تواند به درستی درک کند، به طوری که امام زمان (عج) و دیگر ائمه اطهار (ع) به واسطه حضرت زهرا (س) به خداوند تقرب می‌جستند.

 

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: داشتن کرامت و محبوبیت و تقرب در پیشگاه خداوند یک مسأله است و موضوع مسئولیت‌های اجتماعی و وظایفی که به عهده بندگان شایسته خداوند گذاشته می‌شود، مسأله دیگری است و این دو هیچ گاه در تناقض با یکدیگر نیستند.

 

وی اظهار داشت: حضرت فاطمه (س) از امام علی (ع) به عنوان امام خویش اطاعت می‌کرد که یک مسئولیت اجتماعی است و در این مورد آن حضرت به نحو مطلوب وظیفه خود را انجام دادند.

 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: مقام برخی زنان در تاریخ از مقام بسیاری از پیامبران الهی نزد خداوند بالاتر است که این به اقتضای مرتبه اخلاص، عبودیت و بندگی است که شرط آن جنسیتی نیست.

 

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم، همسر فرعون را به عنوان الگویی برای مومنان معرفی کرده است و این نشان می‌دهد که آنانی که بندگی خدا می‌کنند، در نزد خداوند ارزش بالایی دارند.

 

وی اظهار کرد: وقتی خداوند، همسر فرعون را به عنوان الگویی برای مؤمنان معرفی می‌کند، اگر بنا بود که آیه ای برای حضرت زهرا (س) نازل شود، باید کتابی بعد از قرآن نازل می‌شد، زیرا حضرت فاطمه (س) از امت اسلامی هستند و کتاب قرآن در زمان بعثت و در زمان طفولیت بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است.

 

الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) به معنای الگو گرفتن در روح و مضمون رفتارهای ایشان است

 

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: الگو گرفتن از حضرت زهرا به این معنا نیست که از زندگی ظاهری آن حضرت الگو بگیریم و همانند آن حضرت از دستاس و قرص نان جو استفاده کنیم، اگر به این گونه باشد، الگو گرفتن از همسر فرعون که با طاغوت زندگی می‌کرد، چه می‌شود.

 

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: مسلم است که حضرت زهرا (س) به زندگی دنیا و ذخایر دنیوی اهمیتی نمی داد، مگر آنچه که مورد امر خداوند باشد و باعث حفظ آبرو و عزت در مقابل کفار باشد.

 

وی تأکید کرد: الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) به معنای الگو گرفتن در روح و مضمون رفتارهاست نه در قالب و شکل رفتار؛ شکل کار ممکن است در شرایط زمانی و مکانی تغییر ‌کند، همان طور که شکل زندگی حضرت فاطمه (س) با همسر فرعون بسیار متفاوت بود، اما هر دو به عنوان الگو برای مؤمنان معرفی شدند.

 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: در اسلام، منظور از الگوگیری، الگوگرفتن در شکل ظاهری نیست، بلکه الگو گرفتن در روح عملی است به طوری که عملی باشد که خداپسند و در راه تقرب به خداوند باشد.

 

اسلام هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نیست

 

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: از دیرباز دیدگاه‌های مختلفی نسبت به زن وجود داشته است و در اکثریت زمان‌ها نسبت به زن، بی مهری‌هایی صورت گرفته است، امروز نیز افراد و سازمان‌هایی طرفدار حقوق زن هستند و گرایش فمنیستی دارند.

 

وی با بیان این که اسلام هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نیست، گفت: در تاریخ بسیاری از زنان مقامی بالاتر از مردان عالی مقام داشته اند، خداوند بر اساس مصالح خود برای زن حقوقی قرار داده است و زنان برتری‌هایی نسبت به مردان دارند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: جوانانی که با رسانه‌های بیگانه به صورت ناخودآگاه تزریق می‌شوند که اسلام به آنان ظلم کرده است، باید توجیه شوند و مادران وظیفه دارند که به کودکان خود بیاموزند که همه اینها بر اساس حکمت الهی است.

 

جهاد فرهنگی فوق همه جهادهاست

 

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: معروف است که جهاد به عهده مردان است ولی این موضوع درباره جهاد ابتدایی است، در جهاد دفاعی اگر نیاز باشد، زنان نیز باید همانند مردان به جبهه بیایند.

 

وی با بیان این که بخشی از جهاد به مردها اختصاص دارد، تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی جهاد فقط جهاد نظامی نیست، بلکه جهاد اقتصادی و فوق همه جهادها، جهاد فرهنگی است که همه اقشار جامعه باید در آن‌ها شرکت کنند.

 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: همان طور که مردها موظف هستند به دفاع از اسلام بپردازند، زنان نیز وظیفه دارند، اسلام را به دختران و زنان جامعه بشناسانند.

 

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: همان طور که عالمان و مجتهدانی از مرد در جامعه حضور دارند، زنان نیز باید عالمانی داشته باشند تا حقایق اسلام را به زنان آموزش دهند.

 

وی با بیان این که در جامعه امروز جهاد علمی و همچنین جهاد اقتصادی برای زن و مرد مشترک است، گفت: امروز زنانی که درآمدهای اقتصادی دارند، باید در جهاد اقتصادی شرکت کنند و امید است همه اقشار جامعه وظایف خود را بشناسند و به آن عمل کنند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 449976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha