الگوی مبتنی بر اعتماد منطقی ترین نوع برخورد با نوجوان است

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی گفت: الگوی مبتنی بر اعتماد بهترین و منطقی ترین روش برخورد با نوجوان و جوان است، در این روش، والدین و فرزند اعتماد متقابل به یکدیگر دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، محمد هادی نیا، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی، شب گذشته (28فروردین) در همایش خانواده اسلامی که به همت کانون فرهنگی هنری ولایت سهند برگزار شد، با اشاره به شیوه ها و راهکارهای برخورد با نوجوانان و جوانان ابراز داشت: الگوهای متفاوتی برای برخورد والدین با فرزندان وجود دارد که از جمله آن ها الگوی مبتنی بر اقتدار است که روش مناسبی نیست، چرا که این الگو ایرادهای مختلفی دارد و ارتباط یک طرفه خواهد بود و نگاه از بالا به پایین به شمار می رود.

 

وی افزود: الگوی مبتنی بر انتظار روش دیگری است که دستوری در کار نیست، بلکه والدین تلاش می کنند آرزوهای خود را در آینده فرزند پیاده کنند، بدون اینکه به علاقه فرزند توجه داشته باشند.

 

این محقق و کارشناس در امور خانواده تاکید کرد: الگوی مبتنی بر اعتماد بهترین و منطقی ترین روش برخورد با  نوجوان و جوان است، در این روش، والدین و فرزند اعتماد متقابل به یکدیگر دارند.

 

این کارشناس خانواده ادامه داد: در الگوی مبتنی بر اعتماد، دیوار بلندی بین والدین و فرزند وجود ندارد و ارتباط یک ارتباط افقی است، این ارتباط باعث تبادل عاطفه و هیجان و فکر می شود.

 

هادی نیا با بیان اینکه نوجوانی دوران حساسی است، خاطرنشان کرد: نوجوان با وارد شدن به دوران نوجوانی، وارد دوره بحران می شود که با تردید و نگرانی و فقدان اعتماد به نفس همراه است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی در ادامه توصیه کرد: روزهای فراموش نشدنی را برای فرزندان ایجاد کنید، فرزندان با جشن تولد، جشن تکلیف، فارغ التحصیل شدن از مقطعی، روز خواستگاری برای جوانان و ... بهترین روزها را تجربه می کنند.

 

هادی نیا خاطرنشان کرد: والدین باید همیشه خود را نسبت به فرزندان مشتاق نشان دهند، تا آن ها به والدین نزدیک تر شوند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر صحبت های فرزندان را قبول نکنیم، آن ها را وادار به دروغ گویی می کنیم.

 

وی ابراز داشت: والدین باید گاهی نسبت به رفتارهای فرزندان پرده پوشی کنند و از روش های غیرمستقیم و ملایم و توام با منطق برخورد کنند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جوانان و نوجوانان بهترین مشاورین خانواده در مسایل مربوط به خانواده و حتی خودشان هستند، نوجوانان و جوانان را با محبت نسبت به حضور در مراکز اجتماعی از جمله مسجد و فعالیت های گروهی تشویق کنید و از نظرات آن ها در رابطه با اجرای برنامه های متنوع در مساجد بهره مند شوید، چرا که نوجوانان و جوانان بهترین مشاور هستند.

 

هادی نیا تاکید کرد: کانون های فرهنگی هنری باید در برنامه ریزی فعالیت های خود نظرات والدین را مدنظر قرار دهند.

 

وی همچنین دوره نوجوانی را دوره تغییرات عنوان کرد و گفت: تغییرات جسمی و فیزیولوژی جنسی، عاطفی و اجتماعی است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی استفاده از روش های تعامل و نادیده گرفتن در برخی از مشکلات و بزرگ نشان ندادن آن، ایفای نقش راهنمایی به جای دستوری، توجه به آموزش، برقراری رابطه دوستانه و عاطفی و عاقلانه، تاکید بر محبت و پرهیز از خشونت، پرهیز از مناقشات خانوادگی، گوش دادن به صحبت های آنان، تکیه به نقاط قوت، انتظار به اندازه وصحیح و شناخت دوستان آن ها، ایجاد محیط امن در خانواده، پشتیبانی آنان بودن، مدارا با نوجوان و جوان، اغراق نکردن و لاف نزدن، توانایی در کنترل هیجانات خود والدین، توجه به ارزش ها و استعدادهای آنان، ایجاد وقت اختصاصی و عدم تنبیه در جمع و تشویق در جمع را از دیگر نقاط کلیدی موثر بر ارتباط موفق با نوجوانان و جوانان داست و به توجه خانواده ها بر این موارد تاکید کرد.

 

پایان پیام/

کد خبر 452006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha