پايان کتابت بزرگترين قرآن جهان

خبرگزاری شبستان:کتابت بزرگترین قرآن جهان در مشهد به پایان رسید.

به گزارش سرویس دیگر رسانه های خبرگزاری شبستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛  معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت : این اثر نفیس که 3/5 کیلوگرم وزن و 650 صفحه در ابعاد 2/5 متر دریک متر و 75 سانتیمتر دارد بزرگترین قرآن کتابتی جهان به شمار می رود.


حجت الاسلام کاظمی نسب افزود: این اثر قرآنی مانند قرآن های معمولی در هر صفحه 15 سطر دارد که دو سطر اول ، وسط و آخر هر صفحه معمولی آن به خط ثلث و باقی سطرها به خط نسخ خوشنویسی شده است.


وی گفت : در صفحات کوچک این قرآن از انواع خطوط خوشنویسی استفاده شده و تنوع این خطوط همراه با تذهیب مزین به طلای اطراف آن زیبایی خاصی به قرآن بخشیده است .
معاون قران و عترت فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی آیات را نگارش و 30 بانوی هنرمند مشهدی کار تذهیب اطراف آن را انجام داده اند افزود: هر جزء قرآن در 20 صفحه نگارش شده و در هر جزء تذهیب متفاوتی به کار رفته است.


حجت الاسلام کاظمی نسب گفت : مطابق با تعداد سوره های قرآن کریم اول هر سوره با یک فرم خاص از بسم الله الرحمن الرحیم آغاز و در مجموع 114 نمونه از نگارش بسم الله الرحمن الرحیم در این اثر قرآنی استفاده شده است.


وی با بیان اینکه کاغذ این اثر قرآنی را خود کاتب تولید کرده است افزود: صفحات این اثر قرآنی چرم مانند و قابل شستشو است و مچاله نمی شود ، همچنین رنگ ها در آن ثابت است و پخش نمی شود.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در تذهیب این اثر بزرگ قرآنی حدود 10 میلیارد ریال طلا به کار رفته است گفت: هنرمندان تهذیب کار بی مزد و بدون هیچ چشم داشتی از سال 1387 خلق این اثر را آغاز کرده اند.


حجت الاسلام کاظمی نسب گفت : قرار است در آیینی ویژه علاوه بر رونمایی از بزرگترین قرآن جهان از دست اندرکاران آن تقدیر شود.


پیش از کتابت این قرآن استاد جافری ، قرآنی به ابعاد 50 سانتیمتر در 70 سانتیمتر و استاد قائمی ، قرآنی در ابعاد 1/5 در 2 متر را فقط در 4 جزء کتابت کرده که به عنوان بزرگترین قرآنهای جهان معرفی شده بودند.

کد خبر 455757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha