امربه معروف واجب فراموش شده/ غفلت از واجبات دين كج انديشي است

خبرگزاري شبستان: امربه معروف و نهي از منكر واجب فراموش شده در سخنان نوروزي رهبرمعظم انقلاب(حفظه الله) در مشهد مقدس به عنوان زیربنای همه‌ احکام اسلام خوانده شد كه بايد در جامعه اسلامي فراگير شود.

خبرگزاري شبستان-مازندران؛ امربه معروف و نهی از منکر از واجبات اسلام و تاكيدات قانون اساسی جمهوري اسلامي ايران كه مورد غفلت واقع شده است و نتيجه اين غفلت، بى‌توجهى نسبت به اعمال، رفتار و سرنوشت دیگران را رقم مي زند.

 

انسان موجودى اجتماعى و سرنوشت آن مرتبط با سرنوشت جامعه‌ است و سود و زیان کارهای وي هم به خود او و هم به جامعه باز مي گردد و اگر منکر در جامعه شیوع یابد، آثار نامطلوب آن دامنگیر همه افراد خواهد شد كه بايد براي واكسينه شدن جامعه، فريضه الهي امر به معروف و نهی از منکر همگاني شود.

 

امربه معروف و نهي از منكر در سخنان نوروزي رهبرمعظم انقلاب(حفظه الله) در مشهد مقدس به عنوان زیربنای همه‌ احکام اسلام خوانده شد و ايشان همه مومنان را در هر نقطه ای از عالم موظف دانستند جامعه را به سمت نیکی و معروف سوق داده و از گرایش به سمت پستی و پلشتی برحذر باشند.

 

غفلت از واجبات دين كج انديشي است/ مشكلات اقتصادي و سياسي موجب مهجوريت امربه معروف شد

 

حجت الاسلام سيد محمودجلالي، امام جمعه فريدونكنار درخصوص عوامل مهجوريت امربه معروف و نهي از منكر در جامعه امروزي به خبرنگار خبرگزاري شبستان گفت: ضعف ايمان، عدم حمايت قانوني از عامران به معروف و مشكلات سياسي و اقتصادي از مهمترين عوامل كمرنگ شدن اين فريضه است.

 

وي با بيان اينكه براساس اعتقادات ديني ما امربه معروف واجب و تخلف از اين امر معصيت محسوب مي شود، اظهار داشت: بعضا در مواردي مشاهده مي شود كه امربه معروف مي شود و متقابلا عكس العمل نشان داده مي شود كه دراين خصوص با متخلفين برخورد نمي شود.

 

حجت الاسلام جلالي عنوان داشت: مشكلات اقتصادي و سياسي كه مردم جامعه درگير آن هستند نيز زمينه غفلت از اين فريضه مهم را فراهم كرده است.

 

وي با بيان اينكه اجراي امربه معروف از نظر شرعي شامل انكار قلبي، تذكر لساني و عملي است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر راه انبیا و طریقه صلحا است كه به وسیله اجراي اين فريضه الهي ديگر واجبات دين اسلام برپا می شود.

 

حجت الاسلام جلالي با بيان اينكه تذكر لساني در مواقعي اثرگذار و در مواقعي هم موجب بدترشدن منكر مي شود، اظهار داشت: در گام سوم بايد با عمل خويش امر به معروف و نهی از منکر انجام دهيم به طور نمونه اگر در مجالس گناه وارد شديم باید واکنش نشان دهیم و مودبانه به صاحب مجلس بگویيم  این مجلس آلوده به گناه است و در گام بعدي مجلس را ترك كنيم.

 

وي با بيان اينكه مرحله عملي به نيروي انتظامي و تذكر لساني به نوع مردم باز مي گردد، گفت: متاسفانه برخي از فروشندگان به جهت مقاصد اقتصادي خويش هر نوع جنسي را در اختيار خريدار قرار مي دهند كه مي طلبد مغازه داران با فروش اجناس مناسب و درخور شان جامعه اسلامي مردم را دعوت به حجاب و عفاف كنند.

 

حجت الاسلام جلالي در بخش ديگر سخنانش با بيان اينكه سلامت جامعه و مديران اجرايي و كاركنان ادارات در گروه پياده شدن امربه معروف ونهي از منكر است، تصريح كرد: با توجه به آيات و روايات متعددد امربه معروف از خصايص ايمان و مومن است.

 

وي با بيان اينكه با اجراي درست اين فريضه بسياري از مشكلات قضايي كشور مرتفع مي شود، گفت: ائمه جمعه بارها در خطبه هاي نماز جمعه تذكر دادند كه امربه معروف و نهي از منكر از فروع دين و لوازم احياي جامعه اسلامي است.

 

حجت الاسلام جلالي اظهار داشت: برخي از افراد جامعه به مستحبات بيش از واجبات دين اهميت مي دهند كه غفلت از واجبات كج انديشي است.

 

 براي اجراي امربه معروف و نهي از منكر مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه

 

به گزارش خبرنگار شبستان، آيت الله نورالله طبرسي، نماينده ولي فقيه در مازندران 18آبان 92در همایش شوراهای فریضتین ادارات، کارخانجات، مراکز آموزشی و درمانی، اصناف و هیئات مذهبی در ساری با اشاره به روایتی در مورد ترویج و تبیین امربه معروف و نهی از منکر ،گفت: خداوند دستور فرمودند قومی را که تارک امر به معروف و نهی از منکر بودند را زمین در خود ببلعد و حتی عابدی که در آن قوم حضور داشتند را نیز زمین در خود فرو برد که از خداوند پرسیده شد چرا این عابد را هم دچار عذاب می کنید خداوند فرمود برای اینکه این عابد در توصیه به اجرای امربه معروف و دیگر امور مرتبط با اخلاق و شریعت بی تفاوت بوده است.


وی از فرهنگ سازی به عنوان یکی از مهمترین ابزار نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد و خاطرنشان کرد: ما و مسئولان نباید در برابر بی حجابی بی تفاوت باشیم و باید وظیفه خود بدانیم امربه معروف کنیم تا پیش خداوند حجت داشته باشیم.


آیت الله طبرسی اذعان کرد: حضرت نوح(عليه السلام) در عمر 950ساله خود با تلاش و پشتکاری که برای تبلیغ دین و شریعت به کار بست فقط توانست 80نفر را هم دین خود نماید از اینرو ما نیز نباید در امور محوله مرتبط با امربه معروف و نهی از منکر با کسی ملاحضه ای داشته باشیم بلکه با جدیت به اجرای این فریضه بپردازیم.


وی با بیان اینکه اسلام هم تیغ دارد و هم تبلیغ گفت: ابتدای امر باید تمام امور دینی و دستورات اسلامی به ویژه امربه معروف و نهی از منکر را که در سه متون اصلی اسلام (اصول دین، فروع دین و اخلاق) آمده است را به گونه ای شایسته تبلیغ و ترویج نماییم و بعد اگر اجرا نشد از جبر استفاده کنیم.

 

آیت الله طبرسی متذکر شد: امر به معروف و نهی از منکر بهترین عبادت است و ما برای انجام این فریضه مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه و اثرات آن یعنی اینکه ما وظیفه داریم امربه معروف کنیم حال نتیجه بدهد یا نه.

 

دعوت به امربه معروف در بيش از 800تريبون نمازجمعه/استقبال از اعتكاف نشانه اجراي امربه معروف است

 

حجت الاسلام حمزه علي صادقي، رئيس تبليغات اسلامي شهرستان ساري با بيان اينكه امربه معروف و نهي از منكر در دو قالب حكومتي و فردي قابليت اجرايي دارد، به خبرنگار خبرگزاري شبستان گفت: در مقام حكومتي برخورد حاكمانه و در مقام فردي تذكر لساني است.

 

وي با اشاره به اينكه امر به معروف و نهي از منکر پايه و اساس امنيت و عدالت در جامعه اسلامي است، اظهار داشت: اين فريضه اساس همه حركات در اسلام است.

 

حجت الاسلام صادقي با بيان اينكه بيش از 800تريبون نمازجمعه در سراسر جمعه در هفته در جمع نمازگزاران پيرامون امربه معروف و نهي از منكر متذكر مي شوند، گفت: ما مامور به وظيفه هستيم و مطابق دستور دين اسلام و رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) تذكر مي دهيم  و اميدوار به اجرايي شدن اين فريضه در جامعه هستيم.

 

وي با اشاره به اینکه اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآن كريم، بيان داشت: ما روایت‌های بسیاری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر داریم که آیه 104 سوره آل عمران «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ و بايد از ميان شما گروهى، مردم را به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند» مصداق توصيه به اجراي اين فريضه است.

 

حجت الاسلام صادقي با بيان اينكه مقام معظم رهبري(مدظله العالي) امسال در سخنان نوروزی خود در مشهد مقدس، از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان زیربنای همه حرکات اجتماعی اسلام ياد كردند، گفت: اين تاكيد رهبري(حفظ الله) به جهت پشتيباني و حمايت معظم له از لايحه مجلس شوراي اسلامي درخصوص امربه معروف و نهي از منكر و همچنين به جهت مهجوريت اين فريضه در جامعه امروزي مطرح شده است.

 

وي با اشاره به تلاش هاي درخور تحسين قوه قضائيه و مجلس شوراي اسلامي در خصوص حمايت از امربه معروف و نهي از منكر، تصريح كرد: طرح حمايتي اين فريضه كه در مجلس شوراي اسلامي بررسي شده نشان از ضرورت پياده شدن اين فريضه در جامعه اسلامي است.

 

حجت الاسلام صادقي با اشاره به مهجوريت امربه معروف و نهي از منكر در جامعه امروز و چرا اين همه تذكر در جامعه اثر نمي كند، گفت: انسان ها قيد گريز هستند؛ از زحمت گريزان هستند و بر همين اساس كه به قيد رحمت به انسان ها درجه مي دهند.

 

وي ادامه داد: امربه معروف يك قيد است و آدم ها به جهت اينكه از بدو خلقت گرايش به راحتي و گريز از زحمت دارند از اين رو با اجراي اين فريضه الهي خود را به زحمت و درگير قيد و بند نمي كنند.

 

حجت الاسلام صادقي با اشاره به اينكه كارهاي خوبي در دستگاه هاي فرهنگي پيرامون اين فريضه انجام شده، بيان داشت: حضرت نوح(عليه السلام) 950سال پيغمبر بودند و فقط افراد اندكي ايمان آوردند.

 

وي با اشاره به حضور 25هزار معتكف مازندراني در بيش از 280مسجد استان، گفت: استقبال اقشار مختلف جامعه از مراسم معنوي اعتكاف نشانه اجراي امربه معروف و نهي از منكر در جامعه است.

 

تشكيل وزارت امربه معروف خواست امام راحل/ لازمه همدلي و همزباني اجراي درست امر به معروف و نهي از منكر است

 

حجت الاسلام عباس بابائيان، امام جمعه بابلكنار 5فروردين 94 درگفتگو با خبرنگار خبرگزاري شبستان با بيان اينكه كمرنگ شدن فريضه امربه معروف و نهي ازمنكر يكي از معضلات جامعه امروز است، گفت: همه انسانها موظفند که جامعه را به سمت نیکی و معروف سوق داده و از گرایش به سمت پستی و پلشتی برحذر دارند.

 

وي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري(مدظله العالي) از سال 1373تاكنون درخصوص تهاجم فرهنگي دشمن، ابراز داشت: مسئولين پاسخ دهند چرا قانون امربه معروف و نهي از منكر به درستي اجرا نمي شود.

 

حجت الاسلام بابائيان با نقل خاطره اي از شهيد محلاتي درخصوص توجه و تاكيد امام خميني(رحمت الله عليه) پيرامون اهميت امربه معروف و نهي از منكر، اظهار داشت: امام راحل بعد از پيروزي انقلاب اسلامي فرمان به تشكيل وزارت امربه معروف و نهي از منكر با رياست يك فرد مجتهد را دادند.

 

وي بااشاره به تلاش دشمنان انقلاب درجهت براندازي نظام، گفت: با توجه به فعاليت شبكه هاي اجتماعي و ماهواره اي براي كمرنگ كردن اعتقادات نسل جوان، احياي امربه معروف و نهي از منكر جان تازه اي به بدنه نظام مي بخشد.

 

حجت الاسلام بابائيان با تاكيد اينكه دولت و ملت دركنارهم بايد براي بازسازي مادي و معنوي جامعه تلاش كنند، افزود: قواي قضائيه، مقننه و مجريه بايد در تلاش باشند تا شعار سال رهبري(حفظله الله) كه نصب العين همه مسئولين است، خصوصا در مبحث امربه معروف و نهي از منكر محقق شود.

 

وي با بيان اينكه مصاديق اين فريضه الهي در جامعه كمرنگ شده، گفت: عدالت و انصاف در برخورد با زيردستان و مراجعين نيز به كرات در ادارات ديده مي شود كه زيبنده جامعه اسلامي نيست؛مردم در زمان مراجعه به ادارات ارباب رجوع محسوب مي شوند و با توجه به آيات و روايا متعدد بد اخلاقي با آنها ناپسند است.

 

حجت الاسلام بابائيان با اشاره به شعار سال مقام معظم رهبري(مدظله العالي) مبني بر دولت و ملت، همدلي و همزباني، خاطرنشان كرد: لازمه همدلي و همزباني و حركت در مسير انقلاب اسلامي اينكه امر به معروف و نهي از منكر به درستي در جامعه اجرا شود.

 

پايان پيام/

 

گزارش:سودابه احمدپورملكشاه

کد خبر 456471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha