گام برداشتن در راستای صلح و سازش امری معنوی و باارزش است

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای حل اختلاف استان یزد با اشاره به تاکید پیامبر اکرم (ص) در خصوص اصلاح ذات البین گفت: گام برداشتن در راستای صلح و سازش امری معنوی و باارزش است. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، حمید سفید، رئیس شورای حل اختلاف استان یزد امروز (۲۱ اردیبهشت) در همایش سراسری شورای حل اختلاف استان یزد در سالن تربیت معلم شهید پاکنژاد یزد، گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی نامیده‌اند، ما نیز این همایش را بدین نام نامیده‌ایم و کار خود را نیز همدلی و همزبانی بین اصحاب دعوا می‌دانیم و دوستی سابق را از این طریق احیا می‌کنیم. 

وی افزود: نام این شورای حل اختلاف را می‌توان شورای احیای دوستی نامید که تلاش در جهت سازش مهم‌ترین اولویت ما در این بخش است. 

رئیس شورای حل اختلاف استان یزد خاطرنشان کرد: شورای حل اختلاف بعد از بسیج مستضعفین بزرگ‌ترین نهاد مردمی در کشور است که در امر مقدس سازش تلاش می‌کند. 

سفید تصریح کرد: این شورا در هرزمانی در خصوص صلح و سازش فعالیت دارند که این نشان از اهمیت اهمیت به ماموریت در استان یزد بوده است. 

وی ادامه داد: بحث نتیجه هرچند ممکن است مهم نباشد اما گام برداشتن در این راه نیز امری مهم است و همچنان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند اصلاح ذات البین از یک سال روزه و نماز بالا‌تر است که این نشان از اهمیت این امر است. 

رئیس شورای حل اختلاف استان یزد افزود: استان یزد ۸۳ شورای اختلاف دارد که از این تعداد ۵۳ شورا به صورت شهری است و ۶ مورد آن‌ها نیز در خصوص خانواده تلاش دارند و در این راستا عملکرد ان‌ها به گونه‌ای است که بیش از ۳۲ درصد از ان‌ها به صلح می‌انجامد. 

سفید ادامه داد: شورای حل اختلافی اخیرا به نام شورای حل اختلاف صنایع و معادن در استان یزد ایجاد شده که ۹ مورد اختلاف کلان استانی مورد بررسی قرار گرفته و با جلسات متعدد بخشی از ان‌ها با صلح و سازش صورت گرفته است. 

وی گفت: یکی از شوراهای دیگر در خصوص اقلیت‌های مذهبی است که چند موبد نیز در بین ان‌ها وجود دارد که معتقدیم این‌ها با اثرگذاری خود تلاش کرده‌اند که کمتر پرونده‌ای در این شورا به حکم همراه شود و اکثر آن‌ها به صلح انجامیده است. 

رئیس شورای حل اختلاف استان یزد بیان کرد: ۲۳۱ نفر از زندانیان در شورای حل اختلاف با تلاش شورای حل اختلاف زندان از زندان آزاد شدند که یک مورد از ان بخشش اعدام توسط خانواده مقتول بود. 

سفید تصریح کرد: ۴۹۸ نفر به عنوان عضو و کادر دبیرخانه در شورای حل اختلاف استان یزد هستند که تمامی آن‌ها واجد شرایط قانونی هستند و از این تعداد نیز ۶۰ نفر از آن‌ها کار‌شناسی و دکتری هستند و این افتخار را داریم که ۲۷ درصد از آن‌ها نیز از ایثارگران هستند. 

وی گفت: ۵۸۵۰۷ فقره پرونده در سال گذشته به شورا‌ها ارسال شده است که ۲۹ درصد از ان‌ها که امکان صلح و سازش وجود داشته این امر محقق شده و تنها ۱۱۷۷ مورد از این پرونده‌ها مورد اعتراض واقع شده است که تنها ۹۸ پرونده رای شکسته شده است. 

رئیس شورای حل اختلاف استان یزد خاطرنشان کرد: ما از مسئولین کشوری درخواست داریم که با در نظر گرفتن قاضی محض برای شورای حل اختلاف، اختصاص بودجه در خصوص ساختمان مرکزی شورا در استان داشته باشیم تا بتوانیم فعالیت‌های خود را گسترش دهیم. 

سفید تصریح کرد: با توجه به نامگذاری سال ما از اعضای شورا درخواست داریم تا با تلاش‌های بیشتر پرونده‌های بیشتر را به صلح و سازش بیانجامند و با انتخاب پرونده‌هایی که زمان بیشتری از ان گذشته آن‌ها را ختم کنند. 

وی گفت: ۴۹ درصد از پرونده‌های محاکم قضایی را در شورا بررسی می‌کنند که در این راستا نیز درخواست داریم که اعضای شورا بتوانند از امکانات اعضای دادگستری نیز استفاده کنند.

کد خبر 457563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha