رقابت مادی را به رقابت اعتباری تبدیل کردیم

خبرگزاری شبستان: سعید بیابانکی رقابت بر سر جایزه مادی را به ضرر ادبیات دانست و گفت: شاعران و نویسندگان بیشتر از اینکه تشنه جایزه مادی باشند تشنه شنیده شدن و خواندن هستند.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره امروز یکشنبه 27 اردیبهشت در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

 

سعید بیابانکی، دبیر هنری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در این نشست گفت: این دومین بار است که در این جشنواره در خدمت عزیزان هستم، سال قبل این جشنواره در کرمان برگزار شد و امسال در قزوین برگزار می شود. این جشنواره از جشنواره های باسابقه در حوزه ادبیات است که امسال سیزدهمین دوره آن برگزار می شود.

 

بیابانکی در مورد ویژگی های جشنواره شعر و داستان جوان سوره عنوان کرد: این جشنواره چرخشی است و هر سال در یک استان برگزار می شود، از طرفی برای شرکت کنندگان شرایط سنی قایل شدیم و افراد زیر 30 سال می توانند در این جشنواره شرکت کنند. ویژگی سوم این است که این جشنواره منطبق با اهداف و مأموریت های حوزه هنری در راستای کشف استعدادهای ادبی در زمینه ادبیات انقلابی است.

 

وی با بیان اینکه جایزه مادی رقابت بر سر جایزه مادی به ضرر ادبیات است، تصریح کرد: یک مسئله ای که در این جشنواره و جشنواره های دیگر مشاهده شده است شکل گیری رقابت بر سر جایزه مادی است، این مسئله در مورد ادبیات مضر است.

 

دبیر هنری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره خاطرنشان کرد: یک عده از دوستان نویسنده به فرمول جشنواره دست می یابند و می فهمند چه آثاری بنویسند و یا بسرایند و همین ها هم هر سال انتخاب می شوند. بر این اساس نظر بنده این بود که جشنواره را از رقابت مادی به رقابت اعتباری تبدیل کنیم.

 

بیابانکی با اشاره به اینکه همه کسانی که آثارشان به جشنواره شعر و داستان جوان راه می یابند از یک جایزه مادی برخوردار می شوند، بیان کرد: به تمام این افراد 700 هزار تومان داده می شود و به کسانی که آثارشان توسط هیئت داوران انتخاب می شود فرصت چاپ یکساله در سوره مهر می دهیم البته به شرط اینکه آثارشان مورد تایید مرکز آفرینش های ادبی – هنری حوزه باشد.

 

بیابانکی اظهار داشت: شاعران و نویسندگان بیشتر از اینکه تشنه جایزه مادی باشند تشنه شنیده شدن و خواندند و این چیزی است که در جشنواره ها کمتر میسر می شود. متاسفانه جشنواره ها به گونه ای است که شرکت کنندگان بیش از اینکه به رقابت ادبی و شرکت در کارگاه ها فکر کنند به جایزه مادی فکر می کنند و ما به همین دلیل جایزه مادی را در این دوره از جشنواره شعر و داستان جوان سوره حذف کردیم.

 

دبیر هنری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با بیان اینکه در مورد هنر به آمار اعتقاد ندارم، یادآور شد: کل آثاری که در 4-5 ماه اخیر به دست ما رسیده 2114 اثر است که 476 نفر انتخاب شدند که در بخش ترانه 243 اثر، در بخش داستان کوتاه بزرگسال 325 اثر، در داستان کوتاه کودک و نوجوان 94 اثر، در بخش شعر کلاسیک 820 نفر، در بخش شعر کودک و نوجوان 106 اثر و در بخش شعر نو 526 اثر داشت.

 

بیابانکی عنوان کرد: در بخش ترانه 80 نفر، در بخش داستان کوتاه و بزرگسال 163 نفر، داستان کوتاه کودک و نوجوان 58 نفر، قسمت شعر کلاسیک 195 نفر، شعر کودک و نوجوان 43 نفر، در بخش شعر نو 141 نفر شرکت کردند. در ضمن امسال رمان را از بخش داستان حذف کردیم چون برنامه های دیگری در حوزه هنری برای رمان وجود دارد.

 

 دبیر سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره اظهار داشت: در بخش ترانه و سرود 21 اثر، در بخش داستان کوتاه بزرگسال 19 اثر، در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان 10 اثر، در بخش شعر کلاسیک 34 اثر، در بخش شعر کودک و نوجوان 8 اثر و در شعر نو 30 اثر به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند که تعداد زنان راه یافته 36 و تعداد مردان 48 نفر است.

 

بیابانکی همچنین یادآور شد: در بخش ترانه داستان کوتاه بزرگسال، داستان کوتاه کودک و نوجوان، شعر کلاسیک، شعر کودک و نوجوان و شعر نو به ترتیب 2، 3، 1، 3، 1 و 2 نفر انتخاب شدند که آثارشان به مدت یک سال در سوره مهر چاپ شود.

 

بیابانکی داستان ناطق، بهناز ضرابی زاده، فریبا یوسفی، رجبعلی رجبعلی زاده کرمانی، مهدی مظفری، علی محمد مودب، اهورا ایمان، محسن پرویز، حمیدرضاه شاه آبادی، مجید راستی، داود امیریان، حسین فتاحی، دکتر محمدحسین بهرامیان، فاضل نظری، ناصر فیض، رودابه حمزه ای، بابک نیک طلب، مهدی مردانی، علی هوشمند، حمیدرضا شکارسری و دکتر عبدالحمید ضیایی را اعضای هیئت داوران سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره برشمرد.

 

دبیر سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره عنوان کرد: کارگاه های شعر در این جشنواره اعم از شعر کلاسیک و آزاد و ترانه توسط دکتر عبدالحمید ضیایی، دکتر محمدحسین بهرامیان، اهورا ایمان و موسی بیدج اداره می شود.

 

بیابانکی یادآور شد: ما 4 داستان را انتخاب کردیم که کوتاه و جذاب بود و فرم اجرایی بهتری داشت اینها توسط گویندگان حرفه ای خوانده و تصویرسازی شدند و در سالن جشنواره پخش خواهند شد.

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 458710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha