آیات عظام حائری یزدی و بروجردی منشأ تحول در حوزه شدند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام میردامادی گفت: متاسفانه تا ۱۰۰ سال پیش حوزه دارای برنامه ریزی منسجمی نبود اما تاسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله حایری یزدی و بعدها اقدامات گسترده آیت الله بروجردی زمینه ساز ایجاد نظم و سامان در حوزه شد.

حجت الاسلام سیدمحمد باقر آیت میردامادی، نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران، مدیر مدرسه علمیه حاج ابوالفتح در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: موضوع تحول در حوزه علمیه که از اوسط دهه 70 توسط مقام معظم رهبری مطرح شد به دلایلی تاکنون تحقق واقعی نیافته است زیرا حوزه در مسیر تحول از دانشگاه الگوبرداری کرد و این دگرگونی احتمالا مطابق با خواسته معظم له نیست.

 

وی با بیان اینکه تحول در هر زمینه ای با مقاومت های بسیاری روبروست، خاطرنشان کرد: در گذشته به ویژه در 100 سال اخیر تعدادی از علما تلاش داشتند با تالیف کتب تحول عظیمی به ویژه در زمینه آموزشی و پژوهشی ایجاد نمایند اما با مقاومت های بسیاری روبرو شده اند.

 

مدیر مدرسه حاج ابوالفتح ادامه داد: متاسفانه تا 100 سال پیش علیرغم تمام تلاش ها و مجاهدت هایی که وجود داشت حوزه دارای نظم و انسجام مشخصی نبود؛ برای مثال طلبه شبانه روز درس می خواند اما به دلیل اینکه هیچ امتحانی وجود نداشت به درستی نمی شد میزان یافته ها و محفوظات علمی او را سنجید.

 

وی با اشاره به اینکه با تاسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله عبدالکریم حایری یزدی به تدریج حوزه دارای نظم و انسجام شد، تصریح کرد: این روند ادامه یافت تا اینکه زعیم عالیقدر جهان تشیع آیت الله بروجردی (ره) توانستند تحولات عظیمی در حوزه ایجاد کنند؛ یکی از اقدامات بسیار مهم ایشان تغییر نظام آموزشی حوزه به ویژه اضافه کردن برنامه درسی و امتحانات در پایان هر سطح بود.

 

حجت الاسلام میردامادی ادامه داد: در زمان آیت الله بروجردی شیخ مجتبی عراقی مدیریت حوزه را بر عهده داشت البته به نوعی ایشان امور طلاب و اساتید را به تنهایی انجام می دادند و هیچ مرکز و نهاد مدیریتی مشخصی وجود نداشت؛ هر چند اقدام آیت الله بروجردی در انتخاب ایشان به عنوان مدیر حوزه بسیار سازنده و مفید بود اما به دلیل عدم وجود ساختار و دستگاه منسجم برای تدبیر و نظم بخشیدن به امور طلاب شاهد تحول حقیقی نبودیم.

 

وی با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در ساختار حوزه های علمیه بود، گفت: با تشکیل شورای عالی حوزه دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز مدیریت و ... به تدریج نظم و انسجام به بدنه حوزه تزریق شد هرچند آفتی به نام الگوبرداری از دانشگاه ها مانع از تحول مدنظر مقام معظم رهبری شد.

 

نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران با اشاره به اینکه برنامه ریزی مدون برای تمام دروس، ساعات درسی، امتحانات و ... را از مهمترین اقدامات سازنده برای نظم بخشیدن به حوزه خواند و خاطرنشان کرد: البته وجود مشکلاتی مانند کمبود بودجه، تعدد مشاغل اساتید و مدیران، کمبود فضای آموزشی و پژوهشی حوزه، وجود برخی مقاومت ها از سوی علمای سنتی تر و ... مانع از تحقق تحول واقعی شده است؛ تحققی که اگر محقق شود بی شک علاوه بر واکسینه کردن آحاد مردم ایران در برابر شبهات دشمن می تواند آموزه های اسلام را به سراسر جهان صادر کند.

 

پایان پیام/

کد خبر 459243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha