بهره برداری های ناپایدار از منابع آب تهدید جدی برای تالاب میقان

خبرگزاری شبستان: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: مدیریت نادرست منابع آب به عنوان یکی از عوامل تهدیدکننده اصلی تلاب میقان می باشد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران  از بهره برداری ناپایدار از منابع آب و توسعه صنایع در تالاب میقان به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تهدیدکننده این تالاب یاد کرد و ابراز امیدواری کرد: با تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب میقان با مشارکت کلیه ذینفعان گام مهمی برای حفاظت و بهره¬برداری خردمندانه از این تالاب برداشته شود.


سلیمانی روزبهانی در حاشیه برگزاری دومین کارگاه تدوین مدیریت جامع تالاب میقان گفت: این تالاب که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در مرکز کشور در محل برخورد دو رشته کوه زاگرس و البرز، از تنوع زیستی قابل توجهی برخوردار است از مهمترین زیستگاه های پرندگان بومی و مهاجر کشور می باشد.

وی افزود: این سرمایه عظیم 12000 هکتاری که می تواند منبع خوبی برای تأمین معیشت جوامع محلی و همچنین زیستگاه منحصر بفرد برای تنوع زیستی در منطقه باشد، در صورت غفلت و بخشی نگری به کانونی از بحران های زیست محیطی تبدیل خواهد شد.

سلیمانی روزبهانی در خصوص کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب میقان گفت: این کارگاه که با همت و تلاش مسئولان و مدیران استانی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان و طرح حفاظت از تالاب های ایران و با توجه به استقبال جوامع محلی به همراه سازمان های مردم نهاد دوستدار تالاب میقان، در روزهای 25 و 26 خرداد 94 برگزار شد، دومین گام برای تدوین برنامه مدیریت این تالاب می باشد.

وی ادامه داد: طی این کارگاه با حضور و مشارکت فعال بیش از 30 نفر از نمایندگان دستگاه های کلیدی، جوامع محلی و تشکل های غیردولتی استان اهداف راهبردی و اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت جامع تالاب میقان تدوین شد.

بنابراین گزارش، ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در مراسم افتتاحیه این کارگاه، مردم و جوامع محلی را به عنوان مولفه های اصلی اثرگذار بر تالاب دانست و بر لزوم اطلاع رسانی مناسب به جوامع محلی در خصوص اهمیت و ارزش تالاب ها و همچنین نقش کلیدی مردم در مدیریت و حفاظت از این زیست بومهای ارزشمند تأکید کرد.

گفتنی است که برنامه مدیریت جامع تالاب میقان که چارچوب اجرایی فعالیت های حفاظتی و توسعه ای در حوضه آبریز این تالاب را تعیین می کند، فرایندی مشارکتی است که از خرداد 1394 با مشارکت دست اندرکاران آغاز شده است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده در پاییز 1394 نهایی خواهد شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 467230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha