بیلان منفی سفره های زیرزمینی آب یزد زنگ خطری برای استان است

میرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به برنامه های مختلف استان برای تامین آب از منابع داخلی استان و آب های انتقالی و بین حوزه ای، گفت: یزد سالیانه 300 میلون مترمکعب بیلان منفی دارد که زنگ خطری برای استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، محمدرضا راعی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد، عصر روز گذشته( 30 خرداد) در نشست مدیران صنعت آب استان با خبرنگاران، گفت: ایران با متوسط بارندگی 250 میلیمتر در ثانیه کشوری نیمه خشک است، ولی در یزد با متوسط 103 میلمتر را باید استانی خشک قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه در یزد به عنوان مرکز استان وضعیت نگران کننده تر و متوسط بارندگی 50 تا 60 میلیمتر در ثانیه است، ادامه داد: سالیانه 13 میلیارد متر مکعب آب از طریق نزولات جوی بر سر این استان می بارد اما متاسفانه به دلیل کویری بودن سالانه سه هزار 200میلی متر آن تبخیر می شود. 

راعی با اشاره به اینکه استان یزد 27 محدوده مطالعاتی دارد که از این تعداد 16 محدوده آن ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، اظهارداشت: در استان یزد11 محدوده آزاد وجود دارد که برداشت آب از آنان آزاد است اما به دلیل شرایط خاص مناطق کویری آب های آنان شور، لب شور و ابرشور و غیر قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد خاطرنشان کرد: استان یزد سالیانه 250 تا 100 میلیون متر مکعب بیلان منفی دارد و از ذخیره آبی استفاده می کند که این یک زنگ خطری است.

وی به برنامه های این سازمان برای تامین آب اشاره کرد و گفت: استان یزد برای بهره مندی از آب های فسیلی و داخلی خود برنامه ریزی کرده است چرا که استان باید در زمینه تامین آب بر روی پای خود بیستد و در این زمینه خبرهایی در یکی دو ماه آینده منتشر می شود.

راعی در خصوص انتقال آب خلیج فارس به استان یزد نیز گفت: انتقال آب خلیج فارس به معدن گل گهر سیرجان توسط یک شرکت خصوصی در حال پیگری است و استان یزد قصد دارد تا با مشارکت در این طرح آب منتقل شده تا سیرجان را به یزد منتقل کند.

وی ادامه داد: این طرح در افق 10 تا 20 ساله بعد از اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد مدنظر است، مطالعات اولیه آن صورت گرفته و استان یزد تخصیص 10 مترمکعب در ثانیه را مد نظر دارد.

راعی، حفر چاه‌های غیرمجاز را از دغدغه‌های این شرکت ذکر کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 250 مقنی افغانی که عمدتا غیرمجاز هستند به وسیله دستگاه‌های بی صدا در حال حفاری چاه در خانه ها هستند که مشکل جدی را برای منابع آبی استان در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در پایان  تاکید کرد: از هفته آینده برای رسیدگی به شکایات مردمی در خصوص منابع آبی در استان یزد تشکیل می شود و هر گونه اعتراض به تصمیم این کمیسیون به دیوان عدالت اداری ارسال می شود.

پایان پیام/

کد خبر 47180

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha