نورانیت جمعی حاصل تقوای جمعی است

امام جمعه موقت تهران سوق دادن افراد جامعه به مسیر تقوای جمعی را رسالت مسئولان فرهنگی کشور دانست و گفت: دولت به معنای عام آن یعنی قوای سه گانه، گاهی در این مسیر پا به پای مردم حرکت نکرده اند.

خبرگزاری شبستان: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر رعایت تقوای جمعی برای مقابله با جریانات انحرافی و تهاجمات فرهنگی دشمن تاکید کرده اند.
"البته من این را عرض بکنم؛ اینجا جاى تقواى جمعى است. ما یک تقواى جمعى هم داریم. تقواى جمعى این است که جمع ها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع، مراقب خودشان باشند. بى‌مراقبتى جمع ها نسبت به مجموعه‌ى خودشان، موجب می شود که حتّى آدم هائى هم که در بین آن جمع ها تقواى فردى دارند، با حرکت عمومىِ آن جمع ها بغلتند و به جائى بروند که نمی خواهند. در طول این 30 سال، ما از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. یکى از جاهائى که ضعف نشان داده‌ایم، همین بوده.
در دهه‌هاى قبل، یک جریانى در کشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهاى خوبى هم می دادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و تقواى جمعى به خرج ندادند. در میانشان آدم هائى بودند که تقواى فردى هم داشتند، اما نداشتن تقواى جمعى، کار آنها را به جائى رساند که فتنه‌گرِ ضد امام حسین (ع) و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند! آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهنده‌ى ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلى خطر بزرگى است. آنها غلتیدند. بنابراین تقواى جمعى لازم است.
من پارسال به شما عرض کردم که در داخل مجلس شوراى اسلامى، خودنظارتى بگذارید. این، همان تقواى جمعى است. مجموعه، خود را بپایید. حالا حرف هائى گوشه کنار زدند که نماینده باید آزاد باشد، چه باشد. کسى با آزادى نماینده مخالف نیست؛ با کج رفتارى نماینده مخالف است. یک نماینده‌ى کج رفتار ممکن است مجلس شوراى اسلامى را بدنام کند، متهم کند؛"
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نماینگان مجلس شورای اسلامی، 8/3/1390)


همسو با تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نیازمندی جامعه امروز به رعایت تقوای جمعی به ویژه در شرایطی که تهاجمات بی امان دشمن، اصل نظام و انقلاب را نشانه رفته است، ابعاد گوناگون این نوع خاص از تقوا در گفتگوی تحلیلی شبستان با آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران به بحث گذاشته شده است، که مشروح آن در ذیل می آید:

 

استاد بزرگوار؛ با سلام و تشکر از اختصاص وقت به خبرگزاری حوزه دین، فرهنگ، اندیشه. نیاز امروز جامعه اسلامی به تقوای جمعی از چه ضرورت هایی سرچشمه می گیرد که مورد مطالبه و تاکید خاص رهبری قرار گرفته است و ضرورت طرح این موضوع در این مقطع چیست؟ 


زمانی جامعه می تواند اشخاص نورانی تربیت کند و مسیر تحقق اهداف را بدون مانع و ناهمواری طی کند که نورانیت بر آن حاکم باشد، چراکه اسلام دینی اجتماعی است و برای تکامل انسان، حضور اثرگذار در جمع را پیش بینی کرده است.
باید بدانیم جامعه سالم، افراد سالم را تربیت می کند و تلاش تک تک افراد برای خودسازی دینی معنوی، به جامعه انسان هایی با ارزش های والا هدیه می کند.
"والعصر ان الانسان لفی الخسر الا الذین امنوا وعملوا الصالحات و تواصوا بالحق وتواصوا بالصبر"(سوره مبارکه عصر) این آیات توصیه به همدیگر را می گوید که همان تقوای جمعی است.

 

نزول برکات الهی در سایه تقوای جمعی ممکن می شود


این آیات شریفه نشان می دهد که خداوند برای پرهیز از خسران به جمع نظر داشته و افعال را با صیغه جمع بکار برده است، از سوی دیگر تواصی به حق جز با حقیقت ممکن نمی شود، از این رو تمامی افراد باید تلاش کنند تا فضای جامعه را پاکیزه نگاه داشته و معنویت جمعی را حفظ کنند، چراکه در سایه این معنویت است که برکات الهی بر مردم نازل می شود.


رعایت تقوای جمعی و التزام افراد جامعه به رعایت آن چه آثار و نتایجی را برای امت اسلام به همراه دارد؟ جریانات سیاسی با تقوای جمعی به چه بهره هایی می رسند؟


"ولو ان اهل القری امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض"
یعنی اگر بندگان خود را ملزم به رعایت ایمان و تقوای جمعی بدانند درهای رحمت الهی از آسمان و زمین بر آنها گشوده می شود، از این رو اهتمام انسان ها به رعایت این تقوا و پرهیز از ظلم به یکدیگر، داشتن حساسیت در اجرای قوانین و کسب ایمان و تقوا زمینه بهره مندی از برکات آسمانی و زمینی پروردگار متعال را فراهم می کند.

 

تذکر مقام معظم رهبری معطوف به چه مسائلی است؟ فقدان یا ضعف تقوای جمعی در شرایط امروز جامعه ریشه در چه مسائلی دارد و به نظر شما چگونه می توان آنها را برطرف کرد؟
سوق دادن افراد جامعه به مسیر تقوای جمعی وظیفه و رسالت مسئولان فرهنگی کشور است، یعنی باید با بکارگیری ابزارهای کارآمد افراد را به مسیر بهره مندی از برکات الهی رهنمون شوند.
فقدان برکات الهی و بروز و وجود مضیقه ها معلول ضعف تقوای جمعی است، چراکه تنها با حاکمیت تقوا بر جمع است که خیرات الهی رخ می نماید و این حقیقتی است که نمی توان آن را انکار کرد.

 

نهادهای مسئول در مسیر حاکم کردن تقوای جمعی بر جامعه دارای چه رسالتی هستند و در این مسیر چه نقشی را ایفا می کنند؟


حاکمیت روح جمعی بر هر امتی ضروری است، از طرفی تقوای جمعی جامعه را به مسیر دین محوری سوق داده تا اهداف عالیه در دنیا و آخرت با طی این مسیر محقق شود.
اما، باید توجه داشت در این مسیر حکومت، رسانه های جمعی، دانشگاه ها و مدارس می توانند نقشی بی بدیل را ایفا کنند.
حکومت باید برای تزکیه استادان دانشگاهی و معلمان مدارس که ارائه تفکر و فرهنگسازی برای نسل جوان و آینده ساز را عهده دار هستند، تدابیری اتخاذ کند چراکه اینها امانت های مردم و کشور هستند و تنها از این مسیر می توان روح کلی ایمان، عزت مداری، آخرت گرایی، گذشت، جمع بینی و ارزش های اسلامی را بر جامعه حاکم کرد.

 

فاصله کنونی تا تقوای جمعی مدنظر رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق آرمان های نظام و انقلاب چه میزان است؟ تحلیل شما از وضعیت فعلی چیست؟


این مهم باید توسط جامعه شناسان متقی و دین مدار که به بررسی های مبتنی بر آمار و ارقام پرداخته اند، مشخص شود اما خوشبختانه در طول 32 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم به دفعات نشان داده اند که دلشان با دین است و هرگاه امام و رهبری امری فرموده اند، متن مردم در مسیر دین قرار داشته اند اما در این میان حکومت و دولت به معنای عام آن یعنی قوای مجریه، مقننه و قضائیه گاهی پا به پای مردم حرکت نکرده اند که این امر نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه است.
باید بدانیم اگرچه تقوای فردی و التزام افراد به ایمان، به ذات مثبت و چاره ساز است، اما کافی نبوده و برای اثرگذاری و پیمودن مسیر تحقق اهداف و جامعه عمل پوشاندن به مطالبات رهبر معظم انقلاب، به حاکمیت روح جمعی نیاز دارد.
پایان پیام/
 

کد خبر 47525

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha