مردم خراسان جنوبی ۷ هزار واحد خونی اهدا کردند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: طی چهار ماهه نخست امسال ۸ هزار و ۷۰ نفر به مراکز خون گیری استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۶ هزار و ۸۱۹ نفر موفق به اهدای خون شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، محمدرضا عاملی امروز (7 مرداد) در نشست خبری به مناسبت هفته انتقال خون، اظهار کرد: اهداکنندگان خون، بزرگترین سرمایه‌های انتقال خون هستند.

 

وی با اشاره به وجود پنج مرکز خون گیری ثابت در خراسان جنوبی، افزود: این مراکز در شهرستان‌های قاین، طبس، فردوس و دو مرکز در بیرجند فعال است و در دیگر شهرستان های استان اهدا خون به صورت سیار انجام می شود.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه طی سال گذشته 19 هزار و 107 نفر موفق به اهدای خون شده اند، گفت: از این میزان 72 درصد مربوط به پایگاه ‌های بیرجند بوده است.

 

عاملی بیان کرد: تعداد 4 هزار و 999 نفر برای نخستین‌بار خون اهدا کردند که از این تعداد یک هزار و 379 نفر خانم و مابقی آقا بودند.

 

به گفته وی بیشترین نیاز خونی استان o  مثبت است اما گاهی اوقات ذخایر خونی گروه‌های منفی کم می‌شود که از طریق رسانه و پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست امسال 8 هزار و 70 نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند، ادامه داد: از این تعداد 6 هزار و 819 نفر موفق شدند خون اهدا کنند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزایش یافته است.

 

عاملی با بیان اینکه میانگین روزانه  60 واحد خون در استان مصرف می‌شود، افزود: همچنین در مدت یاد شده 4 هزار و 95 نفر اهداکننده مستمر بوده‌‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه روند اهدای خون در بانوان رو به کاهش است درخواست کرد بانوان در این زمینه مساعدت بیشتری داشته باشند.

 

مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی در توضیح اهدای مستمر خون در سال گفت: آقایان اهدا کننده خون مستمر در فاصله زمانی یک سال، چهار بار و بانوان اهداکننده نیز در فاصله زمانی یک سال، سه بار می توانند خون اهدا کنند.

 

عاملی در خصوص آزمایش هایی که بروی خون اهداکننده انجام می‌شود، تصریح کرد: بعد از اهدا خون تمامی آزمایش‌ها در مورد بیماری‌های انواع هپاتیت، ایدز و سفلیس بر روی خون اهدا شده انجام می گیرد و این آزمایشات در هر دفعه اهدا نیز تکرار می‌شوند.

 

به گفته وی اگر نتیجه هر كدام از اين آزمایش ها مثبت باشد، از طرف سازمان انتقال خون به طور خصوصي به اهدا كننده خون اطلاع داده می شود تا جهت انجام آزمايش‌های تائيدي و تكميلي به سازمان مراجعه كند در صورتي كه پزشکان سازمان انتقال خون تشخیص دهند که نتایج آزمایش هاي تكميلي، نشان دهنده این است که اهدا كننده به بيماري خاصي مبتلا است، وي را براي درمان به متخصصين ارجاع خواهند كرد و همچنين خون دريافتي از وي به طور صحيح معدوم مي‌شود.

 

 

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 475568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha