امیدواریم کرمان با وجود امامزاده محمد؛ قطب چهارم زیارتی کشور شود

خبرگزاری شبستان: رییس پژوهشکده انساب سادات ابراز امیدواری کرد: بعد از قم، ری و شیراز، امامزاده ای که یک رونق بزرگی داشته باشد امامزاده محمد علیه السلام کرمان باشد و این امامزاده قطب فرهنگی و زیارتگاه معنوی تمام شیفتگان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی رجایی، جانشین آیت الله العظمی مرعشی نجفی(اعلی الله مقامه) در علم انساب سادات در نخستین همایش بزرگداشت امامزاده محمد کرمان در سخنانی با استناد به آیه مودت گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، رنج های فراوانی برای هدایت مردم متحمل شدند و خود ایشان فرمود هیچ پیامبری همانند من اینقدر برای هدایت امت رنج و زحمت نکشید.

 

وی افزود: پیامبر در یک وضع و مکانی به رسالت مبعوث شدند که مردم جزیرة العرب رسوم بسیار بدی داشتند که یکی از آنها زنده به گور کردن دختران بود؛ پیامبر آنقدر به زن و دختر مقام دادند تا جایی که روایات زیادی داریم که کسی که سه دختر خداوند به او بدهد و هر سه را به خانه بخت بفرستد خداوند بهشت را بر او واجب می کند.

فلسفه درخواست محبت اهل بیت در برابر مزد رسالت

حجت الاسلام والمسلمین رجایی  با اشاره به حضور رسول اکرم در جنگ های زیاد  و مجروح شدن ایشان گفت: آن حضرت می خواستند مردم در مسیر هدایت قرار گیرند و پیامبر احتیاج به ثروت نداشت و می خواست مردم مسلمان و متقی و باایمان باشند.

 

وی با استناد به آیه مودت، فلسفه درخواست محبت اهل بیت در برابر مزد رسالت و درباره علت استعمال "مودت" در آیه شریفه بیان داشت: مودت، محبت به علاوه اظهار آن است؛ یکی از علاقه های ما دوستی نسبت به امامزادگان است.

 

حجت الاسلام رجایی ادامه داد: فلسفه اینکه چرا خداوند از امت محبت خواسته این است که اهل بیت علیهم السلام ادامه دهندگان راه پیامبر هستند؛ اگر حضرت علی علیه السلام در منصب واقعی و حقیقی قرار می گرفت خدا می داند با آن تدبیر و شجاعت و عدالت دنیا را آباد می کرد اما نگذاشتند؛ اگر این مودتی که خدا در این آیه شریفه امر می کند؛ اعمال می کردند خدا می دانست دنیا غیر از این بود و آن مصایب و گرفتاری ها برای جامعه مسلمان پس از رحلت پیامبر پیش نمی آمد.

 

وی تأکید کرد: ما امروز وظیفه داریم نسبت به ساحت ائمه، آن محبت و مودت و عشق و علاقه را اظهار کنیم و یکی از سعادت هایی که نصیب شما کرمانی ها شده و متأسفانه در برهه ای از زمان، آن را غنیمت نشمردند، امامزاده محمد علیه السلام است.

ثمرات مؤانست با آیت الله مرعشی نجفی

رییس پژوهشکده انساب سادات اظهار داشت: روی تخصصی که در این زمینه دارم و سعادتی که داشتم دو سه سال قبل از انقلاب در محضر آیت الله مرعشی نجفی بودم تو تا زمانی که رحلت کردند 14 15 سال از نزدیک با ایشان ارتباط داشتم و 100 کتاب تا آن زمان چاپ شد و تماماً کتاب هایی بود که آثار علما به صورت خطی تحقیق و استنساخ و نقد و بررسی می شد و کتابخانه ایشان آن ها را چاپ کردند.

 

وی افزود: ایشان در حدود 5 سال آخر عمرشان از بنده خواستند در وقت خاصی، عصرها دوساعت به مغرب نزد ایشان بروم و این علم انساب که بسیار پیچیده و در زمان خودش دو یا سه نفر بیشتر متخصص نداشته را به من آموختند و در این زمانی که در محضر ایشان بودم چیزهایی از ایشان دیدم.

 

حجت السلام رجایی تصریح کرد: یکی اینکه روزی آقایی 60 ساله و متوسط الحال خدمت ایشان آمد و صحبت کرد که اهل کرمان هستم؛ آقا فرمودند شما یک امامزاده ای در کرمان دارید که ثلث سادات موسوی ها از نسل این امامزاده می باشند و آن امازاده محمد است.

 

یک سوم سادات موسوی ها از نسل امامزاده محمد کرمان

 

وی گفت: بعد که من تحقیقاتی کردم (حدود 60 اثر در انساب از من چاپ شده )دیدم یک سوم سادات موسوی ها از نسل این بزرگوار هستند و(متأسفانه)این امامزاده اینطور مجهول الحال است.

 

این نسب شناس سادات با اشاره به چاپ ۲۰ اثر در این رشته توسط وی گفت: آیت الله مرعشی نجفی کتابی خطی به من دادند که بر اساس آن تحقیق کنم و آن کتاب "فخری فی أنساب الطالبیین، اثر سید عزیزالدین قاضی مروزی ازوارقانی"مربوط به قرن هفتم بود.

 

وی با بیان اینکه قاضی مروزی، تاریخ نگار درجه یک در زمان خودش بوده و کتاب های فراوانی در علم انساب نوشته که یکی از آثار آن در قالب 60 جلد بدست می آید؛ گفت: این اولین کتابی بود که آقای مرعشی سفارش چاپ آن را دادند و خود بر آن تقریظی نوشتند.

 

حجت الاسلام رجایی با بیان اینکه در صفحه 16 این کتاب وقتی به نسل موسی بن جعفر علیه السلام می رسیم، یکی از فرزندان ایشان به نام "محمد عابد" را ذکر می کند؛ افزود: به قدری این شخص متقی و زاهد بود که معروف به محمدعابد شد و در شیراز است و فرزند ایشان ابراهیم مجاب(مدفون در حرم امام حسین علیه السلام) است که همه نسابین آن را ذکر کردند. 

 

وی لقب مجاب را از آن جهت دانست که ابراهیم پدر امامزاده محمد، وقتی وارد حرم امام حسین علیه السلام شد و در مقابل قبر مبارک آقا قرار گرفت و سلام کرد از قبر جوابی آمد "و علیک السلام یا ولدی"که از آنجا معروف به ابراهمی مجاب شد.

 

رییس پژوهشکده انساب سادات افزود: برای این امامزاده بزرگوار در تمام کتب انساب سه یا چهار فرزند ذکر کردند که قاضی مروزی، آنان را " محمد، علی، موسی و احمد" ذکر می کند و جاهای آنان را نیز ذکر می کند که همه در کربلا بودند و بعد از جریان متوکل مجبور به هجرت شدند و این چهار برادر به جنوب عراق و بعد از آن به ارجان(بهبمبان) و  سپس به طرف کرمان آمدند.

 

لقب"شاهزاده"نشانه عظمت اجتماعی امامزاده محمد علیه السلام

 

وی با بیان اینکه سه برادر در سیرجان و امامزاده محمد در کرمان مدفون است؛ تأکید کرد: این متن صریح "الفخری"و مورد تأئید آیت الله مرعشی نجفی است و در منابع دیگر داریم و در همه منابع نسب های قدیمی، یکی از القاب ایشان " الکرمانی"است یعنی کسی که در کرمان می زیسته و زندگی می کرده و در کرمان از دنیا رفته است.

 

نسب شناس سادات با اشاره به اینکه عده ای در معروف بودن امامزاده به "شاهزاده محمد" شبهه می کنند؛ گفت: علت شاهزاده بودن نشانه عظمت امامزاده است و من در مورد خیلی از امامزدگان کار کردم اما بعضی از امامزادگان که عظمت اجتماعی داشتند معروف به شاهزاده بودند مثل شاه عبدالعظیم و شاه عبدالله بندر دیلم؛ و این نشان می دهد که امامزاده محمد در منطقه کرمان شخصیت عادی نبوده و شخصیت اجتماعی و باعظمتی بوده که در طول تاریخ به عنوان شاهزاده گفتند.

 

کرمان بعد از قم، ری و شیراز قطب فرهنگی و زیارتی کشور

 

وی، شهرت قطعیه به سیادت را برای احراز سیادت کافی دانست و با بیان اینکه امامزاده ای که قدمت تاریخی دارد باز هم برای احراز امامزداگی او این مسئله کفایت می کند؛ گفت: کتاب های زیادی داریم که این امامزاده را به عنوان امامزاده کرمان معرفی می کند و امیدوارم بعد از حضرت معصومه سلام الله علیها و شاه عبدالعظیم و شاهچراغ، امامزاده ای که یک رونق بزرگی داشته باشد امامزاده محمد کرمان باشد و این امامزاده قطب فرهنگی و زیارتگاه معنوی تمام شیفتگان و علاقمندان عصمت و طهارت شود زیرا امامزاده ای با این شهرت و سلسله نسب در ایران نداریم.

 

حجت الاسلام رجایی در خطاب به دست اندرکاران تأکید کرد: این سعی را بکنید و در جهت توسعه امامزاده به این مساحت قانع نشوید و با عنایت بیشتر و توسعه آن در شأن و شئون این امامزاده تلاش کنید.

 

هر که با آل علی علیه السلام درافتاد ورافتاد

 

وی با بیان خاطره ای از آیت الله مرعشی نجفی گفت: روزی یکی از وکلای مجلس از کردستان نزد ایشان آمد که به نسب یک امامزاده شک کرده بود؛ آقای مرعشی بلافاصله به او گفت تا جمعه دیگر زنده نیستی و این امامزاده ها در درگاه خدا حرمت دارند و خود را تا این زمان حفظ کردند و روز به روز رونق می یابند اگر من درباره این امامزاده تشکیک کنم حساب من را خود امامزاده می رسد؛ مردم عقیده دارند نباید با عقیده آنان بازی کرد؛ آن وکیل گفت می روم و به مردم می گویم غلط کردم.

 

رییس پژوهشکده انساب سادات تأکید کرد: مقام این امامزاده ها و منصب ایشان خیلی بالاست اگر امروز شما کرمانی ها این ولایت و محبت نسبت به ساحت ائمه داریم، از رنج هایی است که امامزادگان کشیدند و شیعه و معارف شیعه اینجا آوردند؛ بیاییم قربت الی الله خود را به اینها نزدیک کنیم زیرا این امامزاده ها حاجات را می دهند.

 

 

کد خبر 480529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha