حال و هوای تبریز مشهدی شد

خبرگزاری شبستان: حال و هوای شهر تبریز، با حضور خادمان آستان قدس رضوی، مشهدی شد و عطر حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) را به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، خادمان حرم حضرت علی بن موسی رضا(علیه السلام) در قالب کاروان رضوی، ظهر روز پنجشنبه(29مرداد) وارد تبریز شدند. این کاروان با پنج خادم آستان قدس رضوی و یک ناظر از فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی وارد کلانشهر تبریز شدند.

 

این کاروان که همه ساله در دهه کرامت برای شرکت در سلسله جشن‌های زیر سایه خورشید به شهرهای مختلف کشور و حتی جهان سفر می ‌کنند، با عیادت از بیماران، دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران، ایتام و سایر برنامه‌ها فضای معنوی را در شهرها ایجاد می ‌کنند. در روز اول حضور کاروان رضوی در تبریز برنامه های مختلف و حضور در دعای کمیل و هیات مذهبی و غبارروبی مزار شهدا پیش‌بینی شده بود.

حضور خادمان رضوی در مزار شهدا

غبار روبی مزار شهدای گمنام تبریزی با استقبال و همراهی گسترده مردم توسط خادمان حرم رضوی صورت گرفت. گلزار شهدای وادی رحمت تبریز عصر پنجشنبه میزبان خادمان حرم رضوی بود که در قالب کاروان رضوی و برنامه زیر سایه خورسید در محفل شهدا حاضر شدند و مردم شهید پرور تبریز استقبال گسترده ای از این حضور معنوی داشتند.

 

خادمان بارگاه ملکوتی حضرت شمس الشموس ثامن الحج (علیه السلام) با در دست داشتن پرچم گنبد ملکوتی امام رضا(علیه السلام) فضای وادی رحمت تبریز را عطر آگین کرده و مردم نیز در این مراسم با اشک های خود به غبار روبی مزار شهدا پرداختند.

 

صدها تن از مردم مومن و حزب الهی تبریز در حالی بر سر قبور اموات خود فاتحه قرائت کردند که عطر رضوی آنان را به مغفرت الهی در مورد اموات خود مطمئن می ساخت. همچنین در دیگر برنامه نجاتیان، یکی از خادمان حرم رضوی و ممتازی کاشانی از مداحان بارگاه ملکوتی ثامن الحج (علیه السلام) با حضور در برنامه زنده شبکه سهند به تشریح فعالیت های خود در طی این سفر پرداخته و به مداحی زنده در این شبکه استانی پرداختند.

 

خادمان حرم رضوی همچنین با حضوردرجمع نمازگزاران مسجد الزهرا به صورت سرزده و با قرائت صلوات خاصه حضرت، فضای مسجد را به عطر خوش رضوی عطرآگین کردند. نماز جماعت مغرب و عشاء در این مسجد با حال و هوایی متفاوت اقامه شد و اشک های نمازگزاران بدرقه گر خادمان رضوی بود.

 

دعای روح بخش کمیل نیز پنجشنبه شب با ندای خادم بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج در تبریز در مسجد جامع تبریز طنین انداز شد. ممتاز کاشانی، خادم حرم رضوی در این مراسم به قرائت دعای کمیل و مداحی پرداخت. مراسم پور شور دعای کمیل با خیل جمعیت و حضور خواهران و برادران و مادحین اهل بیت( علیهم السلام) از جمله حاج فیروز زیرک کار، پیرغلام اهل بیت (علیهم السلام) همراه بود.

جشن زوج های جوان با عطر رضوی

همزمان با دهه کرامت جشن زوج های جوان تبریزی با حضور کاروان رضوی در تبریز برگزار شد. شهر تبریز در دومین روز از میزبانی خود از خادمان حرم حضرت شمس الشموس ، امام رضا (علیه السلام) شاهد برپایی جشن معنوی و با شکوه زوج های جوان تبریزی بود که به برکت کاروان زیر سایه خورشید گردهم آمده بودند.

 

این مراسم با هدف تجلیل از زوج های عامل سبک ازدواج برگزار شد و زوج هایی به این همایش دعوت شده بودند که ازدواج خود را با شیوه های آسان و کم هزینه برگزار کرده بودند.

 

حجت الاسلام مختار زاده، مبلغ کاروان رضوی در این برنامه با اشاره به برنامه های زیر سایه خورشید عنوان کرد: در حال حاضر برنامه های زیر سایه خورشید علاوه بر داخل کشور در نقاط مختلف جهان نیز برگزار می شود.

 

وی با اشاره به کرامات معنوی امام رضا (علیه السلام) تصریح کرد: در روایات آمده که هر کس به زیارت امام رضا (علیه السلام) مشرف شود سه حاجت وی روا می شود و این امر تجربه شده است. اکرم حضرتی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز و رئیس کمیسیون فرهنگی این شورا نیز در این مراسم با بیان اینکه کشورمان در سایه تهاجم فرهنگی گسترده قرار دارد، گفت: یکی از اهداف دشمنان تزلزل خانواده ها است و سبک زندگی ما دچار تغییراتی شده و دشمن تلاش دارند تا خانواده ها را متلاشی کنند. حضرتی طلاق عاطفی در خانواده ها را یکی از آسیب های مهم فرا روی خانواده های امروزی دانست و عنوان کرد: خانوادها زیر یک سقف زندگی می کنند اما ارتباط عاطفی آنان قطع شده است.

 

وی با بیان اینکه امروز آسایش در خانواده ها کم رنگ شده است، گفت: هرچند امکانات زندگی گسترش یافته اما شاهد کاهش آسایش و آرامش روحی و روانی هستیم، براین اساس ایفای نقش های زوجین در زمینه های مختلف ضروری است و مردها و زنان نباید شخصیت متضاد پیدا کنند.

اعطای نشان رضوی به فرزند شهید مدافع حرم

همزمان با مراسم جشن ازدواج زوج های تبریزی، عقد نمادین امیر عبدالهی، فرزند شهید مدافع حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) و همسرشان توسط مبلغان کاروان رضوی خوانده شد.

 

پس از اجرای خطبه عقد نشان حرم امام رضا (علیه السلام) سینه فرزند شهید مدافع حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) را مزین کرد. جسم مطهر شهید عبدالهی که در دفاع از حرم حضرت زینب و حضرت رقیه به افتخار شهادت رسیده از 6 ماه پیش به کشور بازنگشته است.

حضور خادمان رضوی در امامزادگان

خادمان حرم امام رضا(علیه السلام) در تبریز با حضور در بارگاه امام زادگان سید ابراهیم و سید حمزه به آنان ادای احترام کردند. کاروان زیر سایه خورشید عصر روز جمعه در جلسه هیت اکبریه شتربان تبریز که یکی از قدیمی ترین هیات های مذهبی تبریز می باشد حضور یافته و به مدیحه سرایی پرداختند.

 

 این محفل معنوی در محل امامزاده سید ابراهیم تبریز برگزار شد و همزمان با اذان مغرب خادمان رضوی در صفوف نمازگزاران جماعت شرکت کرده و سپس با حضور در امامزاده سید حمزه تبریز به مقام این ولی الهی نیز ادای احترام کردند.

 

همچنین نشان رضوی به خادمان این 2 امامزاده اهدا شد و شاخه های گل به صورت نمادین در ضریح مطهر نصب گردید. حضور معنوی کاروان رضوی در این امامزادگان با استقبال گسترده مردمی همراه بود. هیئت قائم ال محمد(عج) نیز شب گذشته میزبان کاروان زیر سایه خورشید بود، جوانان عاشق حضرت شمس الشموس امام علی بن موسی الرضا با استقبال گسترده از خادمان رضوی عشق و علاقه خود را به آن حضرت نشان دادند.

 

حضور کاروان زیر سایه خورشید در خانه سالمندان و آسایشگاه معلولان

کاروان زیر سایه خورشید امروز علاوه بر تبریز در چند شهر آذربایجان شرقی نیز حضور پیدا می کنند، برنامه های کاروان رضوی، امروز(31شهریور) در تبریز با دیدار سربازان و ارتشیان دراین شهر آغاز می شود و سینما سرباز اسلام اولین میزبان کاروان زیر سایه خورشید است.

 

خادمان حرم ثامن الحجج (علیه السلام) همچنین با حضور در شیرخوارگاه احسان، آسایشگاه معلولین ذهنی فیاض بخش و خانه سالمندان مهر خوبان با آنان نیز دیدار می کنند تا این خانه های حزن انگیز با عطر رضوی حال و هوایی خدایی پیدا کنند.

 

مجتمع معلولین ذهنی امید نیز میزبان کاروان رضوی خواهد بود تا به مدد نفس های گرم خادمان امام غریبان، این معلولان نیز بوی آشنای حرم امام رضا (علیه السلام) را استشمام کنند و خود را در مسیر شفای معنوی آن امام همام قرار دهند.

 

کاروان زیر سایه خورشید امروز علاوه بر تبریز در شهرهای مرند، هریس، زرنق و کلوانق نیز حضور خواهند داشت و با مردم روستای اندبیل نیز دیدار می کنند. حضور در جمع مردم و هیات مذهبی این شهرها از جمله برنامه های کاروان رضوی است که تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

 

 

کد خبر 480675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha