انسان مخلص همواره دست مهربان حق را بر سر خود احساس می‌کند

استاد و مدرس اخلاق انجام عمل همراه با اخلاص را بسترساز لقای پروردگار در دنیا و قیامت دانست و گفت: انسان مخلص تحت تربیت و ولایت خداوند قرار گرفته و دست مهربان حق را بر سر خود احساس می‌کند.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان، استاد و مدرس اخلاق در جلسه درس اخلاق خود، با بررسی آیه پایانی سوره مبارکه کهف، عمل صالح را عملی خالص دانست که انسان را به لقای پروردگار می رساند.

بنابراین گزارش، وی در شرح این آیه شریفه گفت: خداوند در آیه آخر سوره کهف به پیامبر می‌فرماید: "بگو من بشری هستم مثل شما که به من وحی می‌شود، خدای شما خدای واحد است، پس کسی که امید به دیدار پروردگارش دارد، باید عمل صالح انجام دهد و در عبادت پروردگارش کسی را شریک قرار ندهد".

حجت الاسلام جاودان ادامه داد: این آیه، عمل صالح را به عمل خالصانه و بدون شرک تفسیر می کند، به عنوان مثال تنها نمازی جزء اعمال صالح قرار می‌گیرد که انسان در هنگام اقامه آن فکر و ذکر خود را خدا قرار داده باشد و غیر از او را در فکر و قلب خود راه ندهد. هرچه جز خدا در هنگام نماز در خیال انسان باشد، باعث شرک در نماز می‌شود.

وی با اشاره به تصریح آیات قرآن مبنی بر ورود اهالی ایمان و عاملان به خیر در جمع صالحان بیان کرد: این یعنی عمل صالح و خالص ساختمان و ماهیت انسان را تغییر می‌دهد، زیرا طبق آیات قرآن انسان حریص آفریده شده و هنگامی که بدی به او می‌رسد، جزع و فزع کرده و هنگامی که خوبی به او می‌رسد دستش را می‌بندد و از رسیدن این خوبی به دیگران ممانعت می‌کند.

 

نمازگزار واقعی برای خدا شریکی قائل نمی شود
استاد و مدرس اخلاق با بیان این مطلب که این ساختمان اولیه انسان است، عنوان کرد: اما انسان با انجام عمل صالح می‌تواند ماهیت خود را تغییر دهد و در جمع صالحان داخل شود. خداوند انسان را حریص خوانده است مگر نمازگزاران و نمازگزار واقعی کسی است که در نماز خود برای خدا شریکی قائل نشود.

وی ترک گناه را نقطه آغازین در مسیر دیدار پروردگار معرفی کرد و افزود: مرحله بعد با آراستگی به خیرات کمال می یابد، تمامی اعمال چنین انسانی که راه خود را با خلوص و خیراندیشی طی می‌کند، دارای ارزش است، یعنی ارزش اعمال انسان به میزان خلوص آن بستگی دارد، همان‌طور که در مورد حضرت علی (ع) چنین است و با وجود آنکه برخی اعمال ایشان چندان بزرگ نبوده اما به دلیل برخورداری از خلوص، در قرآن به عنوان الگو برای مسلمانان معرفی شده است.

حجت الاسلام جاودان ابراز کرد: حضرت علی (ع) چهار درهم را به چهار قسمت تقسیم می‌کند و یک درهم آن را در روز، یک درهم را در شب، یک درهم را به صورت پنهانی و یک درهم را به صورت آشکار صدقه می‌دهد. گرچه مقدار صدقه بسیار کم بوده اما به دلیل اخلاص آن حضرت و اینکه رضای هیچ کسی جز خدا را در نظر نداشته اند، این کار ایشان به عنوان الگو در قرآن معرفی شده است.

وی ادامه داد: یا هنگامی که حضرت علی (ع) در رکوع نماز، انگشتر خود را به فقیر می‌دهند به مقام ولایت می‌رسند و این مقام ولایت به دلیل باارزش بودن انگشتر اعطا شده نیست، بلکه به معنای ارزشمندی نیت خالصانه امیرمومنان (ع) است.

 

عمل صالح مسیر لقای پروردگار در دنیا را هموار می کند

حجت الاسلام جاودان انجام عمل صالح را نه تنها در قیامت بلکه در دنیا نیز بسترساز لقای پروردگار دانست و تصریح کرد: قیامت آینه این دنیا است، از این رو انسانی که در عمل خود اخلاص داشته باشد قطعا در دنیا نیز به لقای پروردگار رسیده و دست مهربان حق را بر سر خود احساس می‌کند.

استاد و مدرس اخلاق خاطرنشان کرد: چنین انسانی که عمل صالح و خالص را سرلوحه زندگی خود قرار داده است، در حقیقت تحت تربیت و ولایت حق تعالی قرار گرفته و خداوند با انواع و اقسام روش‌ها او را برای خود تربیت می‌کند که از مهم‌ترین این روش‌ها، ابتلا به بلایا است که خداوند با دادن بلا به انسان‌، پلیدی ها و پلشتی های نفس او را از بین می برد.
پایان پیام/

 

 

 

 

کد خبر 48083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha