نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان کرمان از متوسط کشور بالاتر است 

خبرگزاری شبستان: مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: در استان کرمان نرخ مشارکت اقتصادی زنان از متوسط کشوری بالاتر است اما آمار اشتغال زنان کرمانی از متوسط کشور پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، فهیمه فرهمندپور عصر امروز (28 مهرماه) در نشست هم‌اندیشی مدیران و فرمانداران استان کرمان،  با تسلیت ایام سوگواری محرم و با اشاره به اینکه کارهای انجام نشده زیادی در حوزه زنان وجود دارد، اظهار کرد: در بسیاری از استان‌ها که سفر کردم با دغدغه مضاعف و نگرانی‌های مضاعف رفتم اما در استان کرمان خوشبختانه تفاهم‌ ذهنی در زمینه حوزه زنان وجود داشت.

 

وی با اشاره به اینکه باید به ضرورت اهمیت مسئله زنان برسیم، گفت: گاهی اوقات به طور طبیعی ذهنمان متوجه پدیده‌های موجود می‌شود به این پدیده‌ها غلفت می‌شود.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور با اشاره به اینکه ریشه‌های بسیاری از پدیده‌ها باید بررسی شود، افزود: بسیاری از مسائلی که حوزه زنان و خانواده وجود دارد پدیده‌های ناشی از علل و عواملی است که غفلت شده است.

 

فرهمندپور با اشاره به اینکه در زمینه تحصیل زنان استان کرمان آمارهای مثبتی در این حوزه وجود دارد، افزود: میزان ضریب جمعیت دانشجو و فارغ‌التحصیلان استان کشور از متوسط کشوری بالا است که مسئله خوبی است.

 

وی اظهار کرد: تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیلان کارشناسی و کاردانی شهر کرمان از متوسط کشوری بالاتر است که بسیار اتفاق خوبی است.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده  وزارت کشور با طرح این سوال چه اتفاقی می‌افتد در سطح کلان کشور جمعیت زنان علاقه‌مند ورود به دانشگاه و تحصیلات عالی بیشتر است، گفت: این امر نشان می‌دهد که دختران و زنان ما به شدت علاقه‌مند به پیشرفت هستند و اگر دختران به دانشگاه نرود چه فعالیت‌هایی می‌توانند، انجام دهند و آیا به غیراز دانشگاه هیچ فعالیتی برای دختران در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه متوسط سن ازدواج دختران استان کرمان از متوسط سن کشور بالاتر است، گفت: در استان کرمان نرخ مشارکت اقتصادی زنان از متوسط کشور بالاتر است اما آمار اشتغال زنان کرمانی از متوسط کشور پایین‌تر است.

 

فرهمند‌پور با بیان اینکه میل به اشتغال برای زنان از علت‌ها و عوامل دیگری است اما در نظام حقوق مدنی مردان متکفل هزینه خانواده هستند؛ تصریح کرد: به نظر می رسد یکی از دلایلی که زنان ما به شدت تمایل به دستاوردهای مستقل مالی دارند این است که احساس امنیت معشیتی در خانواده‌ها کاهش یافته است.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده در وزارت کشور با تأکید براینکه به هر اندازه شغل ایجاد کنیم از سرعت تمایل اشتغال نیز عقب‌تر هستیم، گفت: به اعتقاد بنده ساماندهی نظام فکر و اجتماعی روی مردان کم کار شده و همواره در دروه‌های مهارت‌های زندگی زنان شرکت می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: کمتر از 16 درصد در دروه‌های مهارت‌های زندگی مردان هستند در حالی که خانواده یک مجموعه در هم تنیده‌ای از روابط فردی است.

 

فرهمندپور بیان کرد: اگر نگران آسیب طلاق هستیم پدران و مردان ما باید آموزش ببیند به همان اندازه که مبلغین و مروجین به خوابگاه‌های دختران ومدارس دخترانه فرستاده می‌شود به همان اندازه مبلغ و مروج به خوابگاه‌های پسرانه فرستاده‌ شود.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده در وزارت کشور با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌ها متکی بر مدیریت آسیب‌ها است نه بر پیشگیری‌های آن، گفت: میل به اشتغال باید مدیریت شود و همچنین بر روی مدیریت مطالبات باید برنامه‌ریزی شود زیرا زمانی مدیریت مطالبه توجه نشود، تبدیل به آسیب می‌شود.

 

وی افزود: متأسفانه زمانی که از مسئولان خواسته می‌شود تا به حوزه بانوان بیشتر توجه شود، می‌گویند اعتباری تخصیص داده شود مگر اعتبارات موجود کشور و  بودجه‌های ارایه شده فقط برای مردان در نظر گرفته می‌شود؟

 

فرهمندپور خاطرنشان کرد: باید بدانیم بودجه‌ای که در اختیار هر استان قرار می‌گیرد که البته کم است برای نیازهای همه ذینفان در یک اختصاص عادلانه است.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده در وزارت کشور تصریح کرد: هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند مأموریت‌های خود را انجام دهد و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک کنند.

 

وی گفت: کارگروه زنان و خانواده در استان برای بررسی چالش ها و مرتفع کردن مشکلات تشکیل می‌شود که باید به شکل جدی این امر در هر استانی پیگیری شود و کارگروه زنان و خانواده با حداکثر ظرفیت خودش کار کند.

 

فرهمندپور با اشاره به اتباع بیگانه، خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک پژوهشی در این زمینه آغاز شده زیرا این امر احتیاج به یک پیگیری ملی دارد.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده در وزارت کشور اظهار کرد: یک بررسی در سال گذشته از منابع انسانی زنان در استانداری و فرمانداری انجام شد که در حوزه استانداری ها قریب 40 درصد پست خالی و در فرمانداری‌ها 60 درصد پست خالی در حوزه زنان وجود داشت.

 

فرهمندپور افزود: در فرمانداری‌هایی که توجه و دغدغه نسبت به این موضوع داشتند مشاورین انشایی انتخاب کردند در حالی باید یک تعادلی بین مأموریت‌ها و پست‌ها ایجاد شود.

 

 

 

کد خبر 495440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha