توجه ویژه به اشتغال بانوان در گلستان/ ۹۰ درصد پیله ابریشم در استان های دیگر فرآوری می شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل بانوان و خانواده استانداری گلستان گفت: یکی از مهمترین دغدغه های حوزه بانوان در استان، اشتغال آنان بوده که نیازمند نگاه ویژه از سوی سایر دستگاه ها و مدیران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، کلثوم غفاری، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری گلستان، صبح امروز (29 مهر) در کارگروه بانوان و خانواده استان گفت: ایجاد اشتغال به ویژه برای زنان روستایی یکی از مهمترین دغدغه ها در حوزه بانوان بوده که در این زمینه کارهای خوبی نیز انجام شده است.

 

وی با اشاره به اجرای طرح تکاپو در استان، افزود: برای رفع موانع و مشکلاتی که در راستی اجرای طرح تکاپو یا همان مباحث مربوط به نوغانداری، چندین جلسه با معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری برگزار شد.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بیان کرد: روستائیان به دلیل کسب درآمد و امرار معاش، ناچار به شهرها مهاجرت کرده و اگر هم در روستاها باقی بمانند به کشت هایی مانند برنج روی می آورند دکه مشکلات زیست محیطی را دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تکاپو توسعه توتستان ها و توسعه نوغانداری، می توان به توسعه اشتغال روستائیان امیدوار بود.

 

غفاری با بیان اینکه باید از ظرفیت سایر دستگاه ها در اجرای این طرح بهره گیری شود، اظهار کرد: باید صنایع مرتبط با این بخش نیز در استان ایجاد شود. متأسفانه با اینکه گلستان از رتبه های برتر تولید پیله تر ابریشم در کشور به شمار می رود اما تنها 10 درصد آن در استان آن هم به شکل کاملاً سنتی تبدیل به نخ ابریشم می شود که 90 درصد دیگر به خراسان شمالی برده شده و ارزش افزوده آن نصیب دیگر مناطق می شود.

 

وی گفت: چون امکان نگهداری پیله برای روستائیان ما وجود ندارد، مجبور هستند که با قیمت پایین به دلال ها بفروشند.

 

غفاری با بیان اینکه نوغانداری را به عنوان اشتغال پایدار در روستا به شمار نمی آورند، افزود: با اینکه این کار می تواند منبع درآمد مناسبی برای روستاییان باشد، اما هنوز جزو طرح های اشتغال پایدار نیست و همین امر موجب شده که نتوانیم از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استفاده کنیم.

 

کد خبر 495585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha