توصیف مقام الوهیت پیامبر(ص) در سرتاسر مناجات شعبانیه موج می زند

پژوهشگر مباحث دینی مهمترین اعمال ماه شعبان را اصلاح روابط با مردم دانست و گفت: انسان باید در این ماه در محیط زندگی و کار خود با دیگران روابط حسنه داشته باشد و به هیچ وجه در احسان نسبت به دیگران کوتاهی نکند.

حجت الاسلام محسن غرویان، مبلغ امور دینی به خبرنگار شبستان گفت: شعبان از شعب گرفته شده و شعب به معنی مردم است یعنی ماه شعبان مخصوص عبادت و بندگی مردم است.

وی افزود: نکته ای که از نامگذاری این ماه استفاده می شود این است که مهمترین اعمال این ماه که می تواند انسان را به خدا نزدیک کند و برای ضیافت خدا آماده سازد اصلاح ذات البین یعنی اصلاح روابط با مردم است.

این مبلغ امور دینی با اشاره به روایات مربوط به اصلاح روابط با مردم گفت: روایات اشاره دارند که کسی که بین خود و خدا را اصلاح کند خداوند میان او و دیگران را اصلاح می کند یعنی میان رابطه با مردم و رابطه با خدا ارتباطی وجود دارد و این دو می توانند باعث هم افزایی یکدیگر شوند.

 

حجت الاسلام غرویان تصریح کرد: انسان باید در این ماه ببیند چه روابطی میان او و دیگران وجود دارد و روابط عاطفی خود با دیگران تصحیح کند تا آمادگی رابطه با خدا در ضیافت حضرت حق را پیدا کند.

وی با بیان اینکه رضایت خدا در رضایت مردم است گفت: حضرت علی (ع) می فرماید: با مردم طوری رفتار کنید که اگر زنده ماندید با شما دوست باشند و معاشرت کنند واگر مردید بر شما بگریند.

حجت الاسلام غرویان منظور از مردم در اینجا مردم مومن است بنابراین انسان باید با مومنان روابط حسنه داشته باشد که این روابط می توان به روابط اخلاقی و فقهی تقسیم کرد این مبلغ امور دینی با اشاره به وظایف فقهی انسان نسبت به دیگران گفت: همه مسائلی که در فقه اسلام راجع به حق الناس آمده در این حیطه جای می گیرند به عنوان مثال فرد باید بدهکاری های خود را تسویه کند و از دیگران در مقابل تهمت ها، افتراها، غیبت ها و دیگر حق الناس هایی که بر گردنش است حلالیت بطلبد.

 

وی به وظایف عاطفی انسان نسبت به دیگران اشاره کرد و افزود: انسان در محیط زندگی و کار خود با دیگران روابط حسنه داشته باشد و به هیچ وجه در احسان نسبت به دیگران کوتاهی نکند.

حجت الاسلام غرویان با اشاره به نامگذاری ماه شعبان به نام پیامبر (ص) گفت: که رجب ماه خدا، شعبان ماه پیامبر(ص)، رمضان ماه امت پیامبر (ص) به نظر می رسد همانگونه که پیامبر واسطه میان خدا و خلق است شعبان نیز واسطه رجب و رمضان است.

این مبلغ امور دینی به دیگر وظایف مومنان در ماه شعبان اشاره کرد و گفت: بندگی و اطاعت خداوند و شناخت شخصیت پیامبر(ص) و پیروی از آموزه های او می تواند انسان را برای ضیافت خداوند در ماه رمضان آماده کند.

وی ادامه داد: ماه رمضان بار عام خداوند است یعنی آنقدر زمینه آماده و میهمانی گسترده است که هر فردی بدون واسطه می تواند با خداوند ارتباط بگیرند اما در ماه شعبان نیاز واسطه قرار دادن پیامبر (ص) است.

 

حجت الاسلام غرویان با اشاره به مضامین مناجات شعبانیه گفت: مناجات شعبانیه از آن جهت که مورد سفارش و تاکید پیامبر (ص) است ویژگی خاصی دارد و انسان را برای ضیافت خداوند آماده می کند مضامین این دعا نیز مانند مضامین دیگر دعاهای رسیده از اهل بیت عالی و سرشار از معارف الهی است.

این مبلغ دینی افزود: اگر انسان اهل عرفان باشد بعضی دعاها بیشتر در دلش می نشیند به همین جهت امام خمینی (ره) مرحوم بهاالدینی و آیت الله بهجت روی تجربیات عرفانی خود به مزه خاص مناجات شعبانیه پی برده بودند و این مساله همان مثال معروف "یدرک ولا یوسف" است یعنی انسان باید خود آن را در حیات باطنی اش بچشد.

وی تاکید کرد: مهمترین ویژگی این دعا توصیف مقام الوهیت پیامبر و مقام عدل در محضر الهی است تضرع و اوج کمال انسان در سرتاسر مناجات شعبانیه موج می زند.

پایان پیام/
 

کد خبر 50388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha