پاسخ به ابهامات ممنوعیت رشته علوم انسانی در مدارس دولتی

خبرگزاری شبستان:نگرانی هایی درمیان دانش آموزان و خانواده هایی آنان به وجود آمده است که آیا رشته علوم انسانی هم پولی می شود و دانش آموزان مستعد و علاقمند دیگر نمی توانند در این رشته تحصیل کنند اما معاونت آموزش متوسطه وزیر‌آموزش وپرورش نظر دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، اسفندیار چهاربند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در روز یکشنبه 15 آذر ماه برگزار شد خبر از ممنوعیت ثبت نام  رشته علوم انسانی در مدارس دولتی خبر داد و گفت:دانش‌آموزان متقاضی رشته علوم انسانی باید در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت نام کنند. تلاش می‌کنیم دبیرستان‌های فرهنگ را توسعه دهیم.در حال حاضر حدود 12 مدرسه فرهنگ در سطح شهر تهران داریم که با توجه به اینکه باید هر منطقه آموزشی دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد، حداقل 24 مدرسه دیگر تا سال آینده راه‌اندازی می‌کنیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آن‌ها به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی تأکید شده است. بنابراین تلاش می‌کنیم مدارس فرهنگ را تقویت کنیم تا به ارتقاء کیفیت تحصیل در این رشته بیانجامد.انتشار این خبر ابهامات و شائبه هایی را همراه داشته است.

 

پایه گذار مدارس فرهنگ غلامعلی حداد عادل است که اولین مدرسه غیردولتی فرهنگ  ویژه رشته علوم انسانی را در سال 71 راه اندازی کرده است و بیشتر مردم مدارس فرهنگ را با حداد عادل می شناسند، مدارسی که شنیده می شود بالاترین شهریه ها را در میان مدارس غیر دولتی به دلیل بالا بودن  کیفیت دارند.

 

ورود به این مدارس منوط  به برگزیده شدن در آزمون ورودی و داشتن معدل‌های بالا است و یا داشتن رتبه‌های استانی و کشوری در مسابقات ادبی یا المپیادهای ادبیات و علوم انسانی از اولویت‌های ثبت‌نام در این مدارس برشمرده می شود.

 

نگرانی هایی درمیان دانش آموزان و خانواده هایی آنان به وجود آمده است که آیا رشته علوم انسانی هم پولی می شود و دانش آموزان مستعد و علاقمند دیگر نمی توانند در این رشته تحصیل کنند و تعداد محدود این مدارس رقابت میان دانش آموزان را زیاد می کند و شعاع دسترسی از خانه تا مدرسه نیز ممکن است زیاد شود.

 

در این باره علی زرافشان، معاون آموزش متوسط آموزش و پرورش پاسخگوی ابهاماتی که به وجود آمده است می شود و به خبرنگار شبستان می گوید: تصمیمی که آموزش وپرورش شهر تهران گرفته است برای توسعه کیفی و کمی رشته علوم انسانی است.

 

وی افزود: در سند تحول بنیادین بحث توسعه و تقویت رشته علوم انسانی آمده است، اداره کل آموزش وپرورش شهر تهران با استفاده از ظرفیت مدارس دولتی فرهنگ که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است سعی دارد که  توجه بیشتر به لحاظ کیفی به رشته علوم انسانی شود

 

زرافشان تصریح کرد:  اما برداشت در رسانه ها، برداشت محدود سازی رشته علوم انسانی از مصاحبه آقای چهاربند شده است اینگونه نیست و  تقویت رشته علوم انسانی مد نظر می باشد.

 

وی با بیان اینکه مدارس فرهنگ دولتی است گفت: تنها دو مدرسه غیر دولتی پسرانه و دخترانه فرهنگ در شهر تهران وجود دارد که هیچ ربطی به مدارس فرهنگ ندارد.

 

به گفته ی وی مدارس فرهنگ  آموزش خاص در رشته علوم انسانی دارند  و براساس مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش دایر شده اند.

 

معاون وزیر آموزش وپرورش بیان کرد: 12  مدرسه فرهنگ در شهر تهران وجود دارد که در هر منطقه 2 مدرسه راه اندازی می شود. اگر بیش از ظرفیت مدارس دانش آموزان متقاضی باشند به مدارس عادی هدایت می شوند.

 

 

کد خبر 506081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha