الگوی شرعی شادی برای اهل بیت (ع) توسط مصلحان تدوین شود

مبلغ امور دینی با بیان این مطلب که شادی برای اهل بیت (ع) در مسیر شرعی مستحب و جایز است، گفت: باید افراد دارای صلاحیت در هر عصر و زمان الگوی صحیح شادی و سرور برای شیعیان را ترسیم کنند.

حجت الاسلام مسعود تاج لنگرودی، مبلغ امور دینی به خبرنگار شبستان گفت: شادی، سرور و فرح آفریده خدای متعال و یکی از نیازهای ضروری انسان است و طبق فرمایش معصومین (ع) نیز باید بخشی از زندگی روزانه انسان باشد.

وی افزود: امام هفتم (ع) می فرمایند: زندگی خود را با چهار برنامه پر کنید، نخست عبادت، دوم معیشت، سوم رفاقت و چهارم کسب لذت حلال، که اگر قسم چهارم نباشد در سه مورد دیگر هم توفیق نمی یابید.

حجت الاسلام تاج لنگرودی با اشاره به روایات مربوط به نشاط و شادی تصریح کرد: روایات مومنی را که چهره اش به جای نشاط، غم بار باشد، نکوهش کرده اند و به طور کلی بیش از 500 حدیث تشویقی در مورد شادی داریم.

مبلغ دین بیان کرد: جالب است بدانید در قرآن حکایتی است مبنی بر اینکه بعضی از مردم از فرمان پیامبر (ص) و هماهنگی با دیگر مسلمانان نافرمانی کردند و جریمه قرآنی آنان کاهش خنده و گریه بسیار شد. این مساله حاکی از اهمیت سرور و شادی در معارف اسلام است.

وی با بیان این مطلب که روایات بسیاری در مورد شوخی های معصومین (ع) با اصحابشان وجود دارد، بیان کرد: البته شوخی های معصومین (ع) هیچ گاه آمیخته به دروغ و گناهان دیگر نیست.

حجت الاسلام تاج لنگرودی با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) ابراز کرد: امام باقر (ع) می فرمایند: هیچ مومنی نیست مگر اینکه در او حالتی از شوخ طبعی وجود دارد. تمام آنچه گفته شد نشان می دهد دین و مذهب ما دین و مذهب شادی و سرور است.

این مبلغ امور دینی ادامه داد: باید توجه کرد که اسلام دین اعتدال مخالف با افراط و تفریط است و به همین دلیل برای همه نیازهای انسان خطوط قرمزی را قرار می دهد تا بشر نه به عقده و نه طغیان مبتلا نشود.

وی با اشاره به خطوط قرمز شادی عنوان کرد: روایات اشاره دارند که کسب لذت که شادی بخشی از آن است نباید از راه حرام، آمیخته با اسراف باشد و به شخصیت انسان نیز لطمه نزند.

حجت الاسلام تاج لنگرودی افزود: حضرت امیر (ع) می فرمایند: در پیشامدهای سوء دیگران اظهار شادی نکنید. امام سجاد (ع) نیز می فرمایند: بزرگتر از گناه، شاد بودن به آن گناه است. به طور کلی شادمانی یا هر امری از امور دنیا اگر به صورتی باشد که انسان را از یاد و ذکر حق غافل کند ممنوع است.

مبلغ امور دینی در پاسخ به این سوال که شادی اهل بیت(ع) در چیست، گفت: حدیث مشهوری وجود دارد که خلقت شیعیان از خلقت ما است، آنها با شادی ما شاد و با غم ما غمناک می شوند. باید دید شادی اهل بیت (ع) در چیست؟ و شیعه چگونه می تواند اهل بیت را شاد کند و در شادی آنها شریک شود؟

وی تصریح کرد: معصومین فرموده اند وقتی دل کسی را شاد کنی و غصه از دلش برداری، شادی را در دل ما و رسول خدا (ص) وارد کرده ای. یعنی اگر درصدد برطرف کردن غم و غصه دیگران برآییم اهل بیت (ع) را شاد می کنیم و شیعه نیز از همین شادی شاد می شود.

حجت الاسلام تاج لنگرودی اجتناب از حرام را یکی از عوامل شادی اهل بیت (ع) دانست و تاکید کرد: معصومین (ع) فرموده اند هرگاه شما از حرام اجتناب کنید، اهل صداقت و امانتدار باشید، با مردم حسن خلق داشته باشید، به عنوان پیرو ما شناخته می شوید و ما را شاد می سازید. همچنین امام سجاد (ع) می فرمایند: وقتی بر خشم و غضب خود غالب باشم شاد هستم؛ یعنی با غلبه بر غضب می توانیم شاد باشیم.

این مبلغ امور دینی شادی در مراسم اهل بیت (ع) را نوعی ابراز محبت به آنها دانست و ابراز کرد: شادی در مراسم اهل بیت (ع) تا وقتی که در محدوده حرام داخل نشود نه تنها نهی نشده بلکه پسندیده و با اجر الهی همراه است اما در هر روزگاری رسم خود را دارد.

وی با بیان این مطلب که در آموزه های دینی استفاده از برخی آلات موسیقی حرام در عروسی استثنا شده، عنوان کرد: روایات اشاره دارند که باید میان نکاح و سفاح (زنا) تفاوت وجود داشته باشد، یعنی باید ازدواج بالعکس زنا که معمولا امری مخفی است، کاملا علنی و همراه با شادی و سرور باشد.

حجت الاسلام تاج لنگرودی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که مرز حرام نگاه داشته شود و از طرفی در هر زمانی عده ای باید ابتکار به خرج داده و هنرمندانه الگوی شادی حلال را برای این مراسمات طراحی کنند.

پایان پیام/
 

کد خبر 50722

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha