گزارشی از دهمین دوره مسابقات مدهامتان در نماز جمعه اصفهان تشریح شد

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام معتمدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اصفهان گزارشی از برگزاری دهمین دوره مسابقات سراسری قرآنی مدهامتان ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی، دبیر اجرایی دهمین دوره مسابقات سراسری قرآنی مدهامتان (27 آذر) در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اصفهان، قرآن کریم را برای بشریت کتاب زندگی و کتاب انسان ساز دانست و گفت: برای اینکه انسان ها یک زندگی سالم، زندگی با نشاط، زندگی سراسر معنویت داشته باشند، بایستی با قرآن مانوس شوند.

 

وی گفت: در روایتی پیامبر گرامی اسلام(ص) کتاب خدا را ثقل اکبر می داند و عترت در کنار آن قرار می گیرد و این دو از هم جدا نمی شوند تا اینکه در حوض کوثر به پیامبر گرامی اسلام تحویل داده شود که این موضوع نشان از اهمیت قرآن و عترت دارد.

 

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان از (24 تا 27 آذر) به میزبانی اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس سوره اعراف آیه 96 که می فرماید «ولو ان اهل القری امنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماءوالارض» اگر مردم ایمان به خدا و تقوای الهی را پیشه کنند، خدای عالم برکات آسمان و زمین را بر مردم نازل خواهد کرد.

 

وی افزود: اگر بخواهیم از گرفتاری های دنیا نجات پیدا کنیم، اگر بخواهیم زندگی با معنویت داشته باشیم، راه اساسی و نجات از این مطلب توجه به ایمان و تقوای الهی است.

 

حجت الاسلام معتمدی گفت: ایمان به معنای یادگیری و آموزش مبانی اسلام است اما آنچه که ارزش اسلام را بالا می برد تقواست یعنی عمل به چیزی که یاد گرفته ایم.

 

وی در ادامه به تشریح برنامه های مسابقات قرآنی مدهامتان کهخ همه ساله ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود، اشاره کرد و اظهار داشت: در طول سال جوان های کشور که در پایگاهی به نام مسجد گرد هم می آیند، فعالیت های قرآنی را انجام می دهند و این مسابقات نیز در تلاش است تا استعدادها و توانمندی های اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد را در زمینه های قرآنی کشف کند.

 

وی یکی از اساسی ترین فعالیت های کانون فرهنگی هنری در مساجد  شناسایی استعدادهای جوانان و نوجوانان در عرصه های مختلف برشمرد و افزود: در حوزه قرآن طرحی مساجد با عنوان تلاوت نور اجرا می شود که بر اساس آن هر شب یک یا دو صفحه از قرآن کریم توسط کانون های مساجد بین دو نماز یا بعد از اقامه نماز توسط مردم اجرا می شود که این موضوع امروز تبدیل به یک فرهنگ شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه چهره های قرآنی مساجد باید رشد و ارتقا پیدا کنند و در سطح بین المللی معرفی شوند، گفت: این موضوع یکی از اهداف اساسی مسابقات قرآنی مدهامتان است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با بیان اینکه مسابقات مدهامتان در سطح شهرستان ها، استان ها و سپس با حضور برگزیدگان در مرحله کشوری اجرا می شود، تصریح کرد: 300 چهره قرآنی مسجدی در مرحله کشوری سال جاری در اصفهان حضور پیدا کردند و در 5 رشته حفظ، قرائت، ترتیل، اذان و تفسیر به رقابت پرداختند.

 

وی افزود: چهار سالن موسسه اهل بیت(ع)، صدا و سیما، هنرستان هنرهای زیبا و سالن خانه بیداری اسلامی میزبان این مسابقات بودند.

 

حجت الاسلام معتمدی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این مسابقات به محض ورود به اصفهان با حضور در گلستان شهدای همیشه جاوید اصفهان، به مقام شامخ شهدای اصفهان ادای احترام کردند.

 

وی گفت: همزمان با برگزاری این دوره از مسابقات، محافل قرآنی در مساجد اصفهان برگزار شد و همچنین با همکاری مناسبی که اداره کل آموزش و پرورش داشت موفق شدیم مسابقات قرآنی برای مدارس برگزار کنیم.

 

دبیر اجرایی دهمین دوره مسابقات سراسری مدهامتان تاکید کرد: یکی از افتخارات بزرگ این مسابقات برگزاری الکرونیکی این دوره بود که در همه مراحل از حضور شرکت کنندگان تا داوری مسابقات و اعلام نتایج به صورت الکترونیک برای اولین بار در مسابقات انجام شد.

 

وی با بیان اینکه بیش از 90درصد از داوران این مسابقات بین المللی بودند، اظهار داشت: انتشار دو ویژه نامه، حضور بخش خواهران به صورت رسمی به این مسابقات برای اولین بار، تشکیل 13 کمیته اجرایی از 3 ماه گذشته تا کنون، دیدار با علمای بزرگ کشور در قم و اصفهان از جمله اقدامات ستاد برگزاری مسابقات به منظور هر چه بهتر شدن مسابقات است.

 

حجت السالام معتمدی در پایان از نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، استاندار، صدا و سیما، شهرداری، آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل پست، اداره کل اوقاف، ستاد عالی کانون های مساجد کشور و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر همکاری های لازم جهت برگزاری این دوره از مسابقات تقدیر و تشکر کرد.

 

کد خبر 508626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha