پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی براساس آزمون، سوابق آموزشی و مصاحبه علمی

خبرگزاری شبستان:مجلس مصوب کرد: پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی براساس آزمونهای متمرکز، سوابق آموزشی و مصاحبه علمی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 6 دی و در بررسی جزییات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در ماده 5 مصوب کرده‌اند سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته برحسب هر یک از شیوه‌های (آموزشی و پژوهشی) و (پژوهش محور) به شرح زیر انجام می شود:
الف- دکتری آموزشی – پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی – پژوهشی براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:
1-    آزمونهای متمرکز (50 درصد).
2-    سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3-    مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد).
ب- دکتری پژوهش محور:  سنجش و پژوهش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:
1- آزمونهای متمرکز (30 درصد).
2- سوابق آموزشی پژوهشی و فناوری (20 درصد).
3- مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد).
4- تهیه طرحواره (20 درصد).

نمایندگان در تبصره 1 این ماده مصوب کرده‌اند: برگزاری ازمونهای متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتین از طریق وزارت سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

شورا می تواند با لحاظ بند ت ماده 1 از ظرفیت دانشگاههای کشوراعم از دولتی و غیردولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده کنند.

براساس تبصره 2 هر یک از وزارتین مکلفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور، سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشته محلهای مورد تایید شورای گسترش خود اقدام کند.

طبق تبصره 3 طرحواره موضوع بند 4 دکتری پژوهش محور باید در راستای رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی زیربط رسیده باشد.

طبق تبصره 4 شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر به تعدیل حداکثر ده درصد معیارهای موجود اقدام کند. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است.

طبق ماده الحاقی سهمیه‌های مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی کماکان به قوت خود باقی است.

براساس تبصره 1 این ماده افرادی که براساس قوانین و مقررات جاری کشور از شرکت در ازمون ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی معاف شمرده شده اند از شمول این قانون مستثنی هستند.

طبق تبصره 2 این ماده سهمیه بسیجیان فعال مصوب هیئت وزیران مشمول این قانونند.

کد خبر 510846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha