پرداخت به مباحث اخلاقی برای رفع نیازهای روحی دانشجویان ضرورت دارد

آیت الله جوادی آملی گفت: تحصیل در رشته‏هایی همچون عرفان نظری خواسته‏های درونی دانشجو را ارضا نمی‏کند، از این رو باید در کنار تحصیل رشته تخصصی به یکسری مباحث اخلاقی پرداخته شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان بر همراهی عقاید انسان با مواعظ اخلاقی تاکید کرد و گفت: دعاها، زیارت ها و شعرهای آموزنده هریک به نوعی سودمند است و هرکس باید برای بهبود اخلاق خود در یکی از این راه ها گام بردارد.

بنابراین گزارش، وی در پاسخ به این سوال که آیا خواندن عرفان نظری برای دانشجویان مفید است یا نه اظهار کرد: وظیفه دانشجویان تأمین نیازهای نظام اسلامی است. تأمین برخی از این نیازها واجب عینی و برخی دیگر واجب کفایی است.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: تحصیل در رشته‏هایی همچون عرفان نظری خواسته‏های درونی دانشجو را ارضا نمی‏کند. دانشجویان باید در کنار تحصیل رشته تخصصی خود، به یکسری مباحث اخلاقی توجه داشته باشند و آنها را مورد مطالعه قرار دهند.

مولف تفسیر تسنیم با تاکید بر لزوم تقویت عقاید انسان همراه با مواعظ اخلاقی بیان کرد: دعاها، زیارت ها و شعرهای آموزنده هریک به نوعی سودمند است و هرکس باید برای بهبود اخلاق خود در یکی از این راه ها گام بردارد.

 

وی ادامه داد: بزرگانی چون مرحوم فیض کاشانی، صدر المتألهین شیرازی و حکیم سبزواری به خواندن غزل های حافظ اهتمام داشتند. انسان با غزل احساسی الهی می‏یابد و شورش و تبهکاری را کنار می‏گذارد. بعضی با شعر و غزل مأنوس هستند، بعضی با دعا و مناجات و بعضی با قرآن.
آیت الله جوادی آملی ابراز کرد: البته همه می‏توانند از دعا و قرآن استفاده کنند؛ اما آثار دیگر عمومی نیست. باید ببینید در این سن، چه چیزی شما را بیشتر به سوی خدا پیش می‏برد و همان را مغتنم بشمارید.

وی خاطرنشان کرد: این بزرگان خود را با گناه مسموم نکرده‏اند و برکات الهی در حیات و پس از آن شامل حال آنان شده است. مرحوم آقا علی حکیم در رساله "سبیل الرشاد فی اثبات المعاد" درباره مرحوم ابن بابویه قمی می‏نویسد: "من جسد مرحوم ابن بابویه قمی را در ری مشاهده کردم که پس از گذشت سالیان دراز، همچون انسانی زنده، سالم و بی‏نقص باقی مانده بود."
منبع: پایگاه اطلاع رسانی تسنیم
پایان پیام/


 

کد خبر 51092

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha