سیاست های ضد شیعه مبارک از زبان شیخ الازهر

دکتر احمدالطیب، در دیدار با اعضای حزب ناصری مصر، درباره اقدامات پشت پرده حسنی مبارک گفت: وی بارها از من خواسته بود تا با صدور فتوا شیعیان را تکفیر کنم و من هر بار رد کردم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دکتر احمدالطیب، شیخ الازهر در دیدار با حزب ملی ناصری مصر از سیاست های حسنی مبارک پرده برداشت و گفت: مبارک برای راضی کردن رژیم صهیونیستی، به انحراف کشاندن ملتهای عربی و اسلامی و ایجاد درگیری میان شیعیان و اهل تسنن، علمای دین را به تکفیر شیعیان فرا می خواند و از آنها می خواست علیه شیعیان فتوا صادر کنند.

احمد الطیب افزود: مبارک همچنین بارها از من خواسته بود تا علیه شیعیان و حزب الله لبنان فتوا صادر کنم، ولی من هر بار با اصرار این درخواست را رد می کردم.

وی در این دیدار اظهار داشت: جمعی از نزدیکان نظام مبارک و نیروهای امنیتی برای تکفیر شیعیان من را تهدید غیرمستقیم می کردند تا در عقاید شیعه تشکیک کنم، ولی وجود فشارها، درخواستها را رد کرده و می دانستم که پشت پرده این تهدیدها، اهداف سیاسی خوابیده است؛ چگونه ممکن است یک مسلمان خودش را تکفیر کند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی این تهدیدها در زمانی که من مفتی بودم، اتفاق افتاد و پس از آنکه شیخ الازهر شدم، تهدیدها کمتر شد تا اینکه انقلاب ژانویه به وقوع پیوست و نظام دیکتاتوری مبارک سرنگون شد.

الطیب همچنین زمانی که گفته بود شیعه ها مسلمان هستند و تکفیر آنان امری غیرقابل پذیرش است با فشارهای بیشتری روبه رو شده بود.

وی درباره اظهارات برخی از ماهواره ها علیه شیعیان گفته بود: تکفیر شیعیان امری غیرقابل پذیرش است و در هیچ کجای کتاب قرآن و سنت و اسلام نیامده است.

وی همچنین تاکید کرده بود: ما در پشت شیعیان نماز می خوانیم و شایعاتی که علیه شیعیان گفته می شود، کذب محض است.

احمد الطیب در ادامه اظهار داشت: هیچ اختلافی میان شیعیان و اهل تسنن درباره اسلام وجود ندارد، بلکه فقط از جهت مذاهب فقهی با یکدیگر اختلاف نظر داریم و آن هم به مساله امامت برمی گردد و لی برخی سعی دارند از این اختلافات سوءاستفاده سیاسی کنند.

شیخ الازهر در این دیدار همچنین از سیدحسن نصرالله تمجید کرد و گفت: اسلام به وجود مجاهدان بزرگی همچون سیدحسن نصرالله افتخار می کند، او به دشمنان صهیونیستی درسی آموخت که هیچگاه فراموش نخواهند کرد، او و اعضای وفادارش هر مذهبی که داشته باشند، مسلمان هستند.

اعضای حزب ناصری مصر سخنان شیخ الازهر را در رد صدور فتوا علیه شیعیان تایید کرده و گفتند: صدور چنین فتواهایی بدون شک به مصلحت صهیونیست ها است و مبارک با ترغیب علما برای صدور این فتواها در خدمت اهداف غرب و اسراییل بوده است و این عین استعمارگری است که«تفرقه بینداز حکومت کن».

اعضای حزب ناصری در ادامه این دیدار از شیخ الازهر خواستند تا با ایران گفتگو کند و در جهت نزدیکی میان شیعیان و اهل تسنن گام بردارد.

شیخ الازهر در پاسخ و تایید اعضای حزب تاکید کرد: درهای دانشگاه الازهر برای گفتگو بر روی تمامی گروهها و مذاهب باز است.

بنابرگزارش شبکه التوافق الاخباریه، دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر مصر روز دوشنبه (20 تیر) با اعضای حزب ملی ناصری مصر دیدار و گفتگو کرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 51787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha