نصب گنبد امامزاده عبدالمطلب زرندیه

مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی از بازسازی و نصب گنبد امامزاده عبدالمطلب زرندیه پس از گذشت پنج سال خبر داد.

محمدحسین فراهانی به خبرنگار شبستان در اراک گفت: مرمت بنای امامزاده عبدالمطلب زرندیه در چند سال اخیر از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی آغاز شد.

 

وی با بیان اینکه در راستای اقدامات مرمتی طراحی بدنه بنای امامزاده انجام شده است، افزود: در طراحی بدنه اقداماتی همچون تعویض درهای آهنی به شکل درهای قاجاری و هماهنگی با سایر بخش‌های بنا و طراحی جدید برای درهای ورودی انجام شد.

 

فراهانی با بیان اینکه بقعه امامزاده عبدالمطلب بنایی هشت ضلعی بود که در دوره‌های بعدی به وسیله دیوارکشی مربع شکل شد، اضافه کرد: محور شرقی غربی بخش جلویی بنا مربوط به 200 سال پیش است.

 

وی با بیان اینکه در بخش پیشانی بنا نیز دو اتاق در دوره قاجار افزوده شده است، خاطرنشان کرد: بنای امامزاده عبدالمطلب در برگیرنده مجموعه امامزاده، حسینیه، انبار، غسال‌خانه، اتاق‌های اقامتی، سرویس بهداشتی و اتاق کفش‌کن است.

 

مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی بازسازی گنبد تخریب شده بنا و محوطه‌سازی و بهسازی آن را از دیگر اقدامات مرمتی انجام شده روی این بنا عنوان کرد.

 

وی به بازسازی سقف الحاقی از بین رفته بنا اشاره کرد و گفت: آجرنمای بنا در برخی از بخش‌ها پوسیده و در بخشی نیز شوره زده بود که آجر برخی بخش‌ها تعویض و در برخی دیگر شستشوی بدنه انجام شد.


پایان پیام

کد خبر 52237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha