ضرورت کالبد شناسی فقر از سوی دانشگاه ها/وضعیت محرومیت استان هرمزگان

خبرگزاری شبستان:معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به ضرورت کالبد شناسی فقر از سوی دانشگاه ها گفت: حوزه اجتماعی در دانشگاه ها باید فقر را رصد و با کالبدشناسی به فقر زدایی کمک کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، محمد ذوالفقاری، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد  امام خمینی (ره) در حاشیه بازدید خبرنگاران از مناطق محروم و تحت پوشش کمیته امداد در استان هرمزگان گفت: دانش کمیته امداد امام خمینی (ره) تجربه محور است.

 

وی افزود: دانشگاه های علوم اجتماعی باید دانش بنیان باشند و برای رفع فقر اطلاعاتی را به کمیته امداد امام خمینی (ره) بدهند.

 

ذوالفقاری تصریح کرد: حوزه اجتماعی در دانشگاه ها باید فقر را رصد و با کالبدشناسی به فقر زدایی کمک کند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای مددجویان کمیته امداد محبت است و خانواده هایی که پدرشان فوت، بیمار یا از مادر جدا شده نیاز دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند، به دلیل نبود این موضوع، ارتباطات اجتماعی آنها نیز کم است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید وظایف اجتماعی مردم یادآور شود، گفت: جامعه فقر را باید بخشی از وجدان بیدار خود بداند.رسانه‌ها نیز نقش مهمی دریاد آوری وظایف اجتماعی مردم دارد و می توانند با اطلاع رسانی در فقر زادیی تاثیر گزار باشند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد  امام خمینی (ره)بیان کرد:تامین آب شرب، مسکن، بهداشت و معیشت از مشکلات عمده مددجویان استان هرمزگان است که حل برخی از مشکلات تنها وظیفه کمیته امداد امام خمینی (ره) نیست و همت دیگر نهادها را می طلبد.

 

فقر به سمت زنانه شدن شدت گرفته است

 

همچنین در ادامه ؛ مرتضی موصلی مدیرکل کمیته امداد هرمزگان   با بیان اینکه  بیش از 57 هزار خانوار نیازمند در استان هرمزگان وجود دارد گفت:  تعداد 33 هزار زن سرپرست خانواده در این استان وجود دارد.

 

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش فقر در بخشی از جامعه هدف بودیم و نسبت زنان سرپرست خانوار تحت حمایت این کمیته، روند افزایشی داشته است.در سال‌های گذشته تنها 6 درصد ازدواج‌های استان هرمزگان به طلاق منجر می‌شد اما اکنون نرخ طلاق در استان به حدود 14 درصد افزایش یافته و فقر به سمت زنانه شدن شدت گرفته است.

موصلی  با اشاره به توانمند سازی مددجویان افزود: بیش از 2هزار و 710 خانوار نیازمند این استان متناسب با فرهنگ بومی منطقه توانسته ایم صاحب شغل و خود کفا کنیم.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان  تصریح کرد: اکنون  8.4 درصد از جمعیت استان تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند که به نسبت خانوار نیز این جمعیت، 14 درصد خانوارهای استان را شامل می‌شود و سال گذشته 1 هزارو 445 خانواده از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شده‌اند.

 

وی  با اشاره به کمبود بودجه این استان بیان کرد: از میان 57 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد در هرمزگان، مسکن 6 هزار و 200 خانواده در وضع بسیار بدی قرار دارد و  به هیچ وجه امکان زندگی در مکان ها وجود ندارد و  تعداد 18 هزار خانوار دیگر نیز نیازمند مسکن هستند  درصورتی که اعتبار ما تنها 165 میلیارد تومان است.

 

موصلی درباره مستمری مددجویان گفت: مستمری هر خانواده 5 نفری تحت پوشش کمیته امداد، 100 هزار تومان است که این مستمری، به هیچ وجه کفاف هزینه‌های زندگی مددجویان را نمی‌دهد.

 

وی با بیان اینکه وضعیت محرومیت و فقر در مناطق مختلف استان متفاوت است گفت: برای مثال جزیره کیش، مددجو ندارد اما شرق استان هرمزگان حدود 12 درصد خانواره ها تحت پوشش  کمیته هستند.

 

 

 

کد خبر 527508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha