سوءاستفاده جریانهای صهیونیستی از اصل آزادی بیان محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد که سوءاستفاده جریان های صهیونیستی از اصل آزادی بیان که به حقوق ملتها صدمه می زند محکوم است.

به گزارش خبرنگار شبستان، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست پرسش و پاسخ هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که پیش از ظهر امروز سه شنبه 29 تیر برگزار شد در پاسخ به این پرسش که موضع وزارت امور خارجه در برابر جریان شنود غیرقانونی در انگلیس از سوی رسانه های وابسته به شرکت کرکریشن متعلق به مرداک مردوخ چیست گفت: این جریان نوعی سوء استفاده از ابزار رسانه است که باید در جهت کشف حقیقت و تبیین موضوعات مختلف در فضای دیپلماسی به کار گرفته شود.

وی افزود: سوءاستفاده کشورهای غربی از ابزاری که باید در خدمت بشر به کار گرفته شود در جهت تضییع حقوق بشر بسیار تاسف برانگیز است زیرا بعضی از کشورها با استفاده از این ابزار وارد حریم خصوصی افراد شده اند و حقوق آنها را نقض کرده اند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: سوءاستفاده از اصل آزادی بیان در کشورهای غربی که از سوی برخی جریانات صهیونیستی انجام می گیرد و برخورد سوال برانگیز با افرادی که در این رابطه افشاگری کرده اند از جمله قتل یک خبرنگار باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: نباید از اصل آزادی بیان که توسط جریانات صهیونیستی مورد سوءاستفاده قرار می گیرد و به حقوق ملت ها صدمه می زند غفلت کرد و ما از دولت و پلیس انگلیس می خواهیم که در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده تا به مردم اطمینان خاطر دهند که از این پس اجازه فعالیت گروه های صهیونیستی علیه حقوق بشر را نخواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه واکنش ایران به اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص اینکه در صورت جدایی طالبان از القاعده برای شبه نظامیان طالبان نمایندگی سیاسی در ترکیه و یا عربستان ایجاد می کند با توجه به اینکه این کشورها همسایه ایران هستند کیست تاکید کرد: هر نوع دخالت کشورهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا به طور قطع منافع کشورهای منطقه را به دنبال نخواهد داد.

وی افزود: ما از تاثیرگذاری حضور آمریکایی ها در منطقه و هر اقدامی که آنها انجام دهند در تردید هستیم زیرا حضور آنها تاکنون تنها موجب از بین رفتن زیرساخت های اقتصادی، گسترش تروریست، گسترش مواد مخدر و غیره در کشورهای منطقه بوده است.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: بهترین راه حل برای کشورهای منطقه این است که خود با همکاری یکدیگر راهی برای حل مشکلاتشان پیدا کنند زیرا کشورهای غربی همواره رفتارهای دوگانه ای را از خود نشان داده اند در یک زمان به بهانه مبارزه با تروریسم کشتار راه می اندازند و مردم بیگناه را قتل عام می کنند و در زمان دیگر احساس می کنند که باید وارد مذاکره با تروریست ها شوند و برای آنها نمایندگی های سیاسی ایجاد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات مقامات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در تحولات خاورمیانه میان سوریه و ترکیه کدام کشور را برای ادامه رابطه ارجح می داند گفت: سوریه و ترکیه هر دو از کشورهای موثر منطقه هستند و همکاری های منطقه ای با هر دوی آنها برای کشورهای منطقه مفید است و همکاریهای سه جانبه بین سوریه و ترکیه و ایران می تواند صلح و ثبات در منطقه شود بنابراین هیچگونه ارجحیتی میان رابطه ایران با ترکیه و یا سوریه وجود ندارد.

رامین مهمانپرست در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه واکنش وزارت خارجه در قبال جلوگیری از شرکت تیم فوتبال زنان ایران در جام جهانی چیست و آیا این مساله جنبه سیاسی دارد یا خیر گفت: در رابطه با مساله حجاب بانوان ایرانی در امر ورزش یک برخورد تبعیض آمیز و گزینشی صورت گرفته است زیرا وقتی خانمهای کشور ما خود مایل اند که با استفاده از حجاب در مسابقات ورزشی شرکت کنند هیچ کس حق ندارد جلوی فعالیتهای ورزشی آنها را بگیرد.

مهمانپرست تصریح کرد: اقدام برای جلوگیری از شرکت تیم فوتبال زنان ایران در مسابقات جام جهانی یک تخلف است و باید پیگیری های لازم در مورد آن انجام گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست امروز در رابطه با استقبال آرژانتین از پیشنهاد ایران در مورد همکاری با آرژانتین در رابطه با پرونده آمیا گفت: حادثه تروریستی که سالها پیش در کشور آرژانیتن از سوی برخی گروهها و جریانهای خاص انجام شده از طرف دولت و ملت ما محکوم است همانطور که همه فعالیت های تروریستی را محکوم کرده ایم این اقدام را نیز محکوم می کنیم زیرا ایران خود یکی از قربانیان تروریست است.

مهمانپرست افزود: اگر به صورت عادلانه و از مجرای حقوقی تلاش برای روشن شدن ابعاد این پرونده تروریستی انجام بگیرد حتماً ردپای اشتباهاتی که در آن وجود دارد و براساس آن تلاش شده تا اتباع کشور ما در رابطه با این حادثه تروریستی مجرم شناخته شوند ثابت می شود و مشخص می شود که چه کشورها و چه جریانهایی در این حادثه دخیل بوده و اکنون منافع خود را در حل نشدن و روشن نشدن حقایق می داند.

مهمانپرست در رابطه با پیشنهاد کشور روسیه در مورد طرح گام به گام برای ترغیب دولت ایران نسبت به پاسخگویی به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در مورد پرونده هسته ای ما این نکته بارها تکرار شده است که فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب قوانین آژانس و بندهای مربوط به معاهده NPT انجام می گیرد. و اگر کشورهای مختلف به دنبال حل مساله هسته ای هستند باید به سمتی گرایش پیدا کنند که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند.

مهمانپرست تاکید کرد: طبق توافقات قبلی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار بود در صورتی که ابهامات شش گانه مطرح شده در مورد پرونده هسته ای ایران پاسخ داده شود آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف است نتایج به عموم اعلام کند این ابهامات اکنون برطرف شده و ایران به تک تک پرسش ها پاسخ گفته است اما آژانس هنوز به تعهد خود عمل نکرده است و دیداری که میان دکتر صالحی وزیر امور خارجه و ایاکو آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای انجام شد برای یادآوری تعهد آژانس بود.

پایان پیام/
 

کد خبر 52928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha