پنجشنبه بازار  میناب یکی از جاذبه های گردشگری هرمزگان

خبرگزاری شبستان: به نقل از بسیاری از اسناد تاریخی از آنجایی که پنجشنبه بازار میناب بر سر راه بازرگانان هندوستان و چین و امپراطوری رم و سرزمین‌های اسلامی قرار دارد و یکی از بزرگترین باراندازهای جهان بوده و همواره مورد توجه گردشگران و تجار جهان بوده اس

خبرگزاری شبستان-هرمزگان؛ این بازار که در مرکز شهر میناب قرار گرفته از دیرباز محل داد و ستد و فروش محصولات مختلفی است به گونه ای که کشاورزان، باغداران و کسبه میناب و استان های همجوار محصولات خود برای فروش به این محل می آورند.

 

نخستین ساعات از ششمین روز هفته هزاران نفر از اقصی نقاط هرمزگان و استان های همجوار هر کدام کالاهای خود را به بازار میناب آورده و در آن به فروش می گذارند.

 

پنجشنبه بازار میناب گذشته پررونقی را پشت سرگذاشته و یکی از فضاهای دیدنی و مهم میناب به شمار می رود.

 

 

در قدیم راسته و قسمت های مختلف مجموعه پنجشنبه بازار میناب عبارت بودند از: راسته سلمانی ها، راسته هیزم فروش ها، راسته علوفه فروش ها، راسته سبدباف ها یا سبدفروشان و راسته میدان مسابقه که ویژه فروش حیواناتی نظیر اسب و الاغ بود.

 

شهرت این بازار هر هفته گردشگران و جهانگردان زیادی را به میناب می کشاند.

 

 

از جمله محصولاتی که در گذشته در پنجشنبه بازار میناب عرضه می شد می توان به کوزه، کوار، گراشی، سبد، حصیر، دم کش، اشترگلی(اشترکو)، گشته سوز، قفس مرغ و ده ها نوع صنایع دستی دیگر که هرکدام حاصل دسترنج زنان و مردانی پر تلاش و خستگی ناپذیر است اشاره کرد.

 

پنجشنبه در میناب و بازار آن چنان تنوع رنگ و هنر زیاد است که برخی ها از این بازار به عنوان موزه ای از فرهنگ و هنر به جا مانده از دوران کهن میناب یاد می کنند و به واقع هم همین گونه است.

 

 

اما فارغ از همه جذابیت های فرهنگی، هنری و گردشگری، بازار سنتی میناب را می توان پایگاه بزرگ تجاری و اقتصادی نامید که هم از قدمت بالایی برخوردار است و هم خاطرات ناگفته فراوانی دارد تا جایی که مورخان و گردشگران زیادی از رونق و اهمیت پنجشنبه بازار میناب در نوشتار خود یاد کرده اند.

 

وجود این بازار با جذابیت های ویژه اش در کنار نخلستان ها و باغات بزرگ موجب شده تا میناب همواره در تجارت و مبادله و تولید و کسب و کار جایگاه ویژه ای در هرمزگان قدیم و شهرهای جنوب ایران داشته باشد.

 

 

در روزهای پنجشنبه به واسطه حضور مردم از دیگر نقاط در میناب بر جمعیت این شهر افزوده می شود.

 

هر چند اکنون آنچه در پنجشنبه بازار میناب عرضه می شود با گذشته تفاوت دارد و این بازار آن رنگ و بوی قدیم را ندارد اما می توان گفت در بازار میناب هنوز می توان از همه زیبایی های زندگی جنوب جلوه هایی را دید.

 

 

 

کد خبر 531765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha