وقتی اخلاق کفن پوش می شود

این روزها شهر ترسیده، نه برای حمله هوایی دشمن و سیل و زلزله، این روزها فرهنگ مان را کفن پوش کردیم. این روزها شهرمان عزادار اخلاق است. اینجا بازار ارزانی حرف حساب، گرم و قیمت جان و نفس از سکه افتاده است.

خبرگزاری شبستان: نفس تنگ شده، بغض راه هوا را بسته است. هرچند هوای قابل تنفسی هم نیست. گاهی باید دماغت رابگیری و در خیابان حرکت کنی، آلودگی و گرد وغبار که عادتمان شده، البته اگر هوا هم بود و نفسی و جانی برای سخن، شک داشتم کسی صدایم را شنیده باشد. خبر داری بوی کافورآسمان شهرمان را پرکرده است.
این روزها، اینجا بازار ارزانی حرف حساب، گرم و قیمت جان و نفس از سکه افتاده است. این روزها در شهر، جواب با غیرت ها را با چاقو می دهند. زوربازو برای گرفتن جان با مرام ها، بالا می آید. این روزها شهر ترسیده، نه برای حمله هوایی دشمن و سیل و زلزله، این روزها فرهنگ مان را کفن پوش کردیم. این روزها شهرمان عزادار اخلاق است.
تهران، کرج، کرمانشاه، اصفهان، کاشمر، پل مدیریت؛ قتل، تعداد ضربات چاقو؛ قصه، قصه درد و ماجرای پیگیری مظلومیت فرهنگ است. این بار دست کمک به سوی نیروی انتظامی و قوه قضائییه دراز نمی کنم. سهم و حرف قانون باشد برای بعد. حرف قلم فرهنگی، درمان درد مظلومیت فرهنگ و یاد آوری قرارمان یعنی، پیاده سازی احکام خدا است.
«علی خلیلی»، جوان طلبه ای که تنها برای ادای وظیفه شرعی خود پا پیش می گذارد، دستمزد گزافی به قیمت جانش دریافت می کند. او وظیفه اش را شناخت «أـَمَرنا رَسُولُ اللّهِ صَلّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ أَنْ نَلْقی أَهْلَ الْمَعاصی بِوُجُوهٍ مُکْفَهِرَّةٍ». پیامبر خدا (ص) به ما دستور داده است با معصیت کاران با چهره ای خشن رو به رو شویم.» و عمل کرد، مهاجمین هم به نوبه خود، با مرام زور و بازو جوابش را دادند.حالا نوبت ردیف شدن کارشناسان اجتماعی و روان پزشکان و حقوق دان هاست. که چرا و چگونه این طورشد؟! که یکی تقصیر را به گردن آن یکی بیندازد و یک برنامه رسانه ای پرشود و به خورد ملت دهند. دست آخر حکم واعدام در ملاء عام تا عبرتی شود برای دیگران. چرا کاری نمی کنیم این آخرین بار باشد.!
و امام هادی (ع) می فرمایند:
«مَن هانت علیهِ نفسُه فَلا تَأمَن شَرّهُ؛ کسی که احساس حقارت و بی شخصیتی کند از شر و آزار او در امان مباش.»

 

فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر باید همگانی شود
امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از کار آمد ترین روش های اسلام در روند اطلاح جامعه است. هر فرد مومن و با تقوای آشنا با احکام اسلام باید به نوبه خود در این امر کوشا باشد. جامعه اسلامی همیشه نیازمند تذکر است. به واقع اگر تمام آحاد جامعه نسبت به این اصل پای بند بودند وضع فرهنگی کشور به این روز نمی رسید که در وسط شهر جوان و طلبه و دختر دانشجو به راحتی مورد تعرض قرار گیرند.
 

شکایت از تارکان امر به معروف و نهی از منکر
امام علی علیه السلام در ضمن خطبه ای، دشمن ترین مردم را در نزد پروردگار عالم دو طایفه معرفی می کنند: دسته اوّل کسانی هستند که به جهت نافرمانی خداوند، آن ها را به خودشان واگذاشته است. دسته دوّم گروهی که نادانی ها را در خود جمع کرده اند و افراد ناآگاه را گمراه می کنند.
آن حضرت در ادامه می فرمایند: به خدا شکایت می کنم از آن گروهی که با جهل و نادانی زندگی می کنند و در گمراهی می میرند. در نزد آن ها چیزی زشت تر از معروف و پسندیده تر از منکر نیست. اگر کتاب خدا را به صورت صحیح به آن ها ارائه کنید وقعی نمی نهند، ولی اگر در احکام خدا به گونه ای که با میل آن ها هماهنگ شود تحریفی انجام گیرد، آن را با اشتیاق می پذیرند.
 

ذم آمران بی عمل
در یکی از خطبه های نهج البلاغه، علی علیه السلام مردم را نصیحت می کنند و به آن ها از ناپایداری دنیا سخن می گویند و سفارش می کنند که وظایف خود را به طور دقیق انجام دهند. در قسمتی از آن می فرمایند: «خدا لعنت کند کسانی را که امر به معروف می کند، ولی خود به آن پایبند نیستند و نهی از منکر می کنند، ولی خود مرتکب آن می شوند.»
 

حرفی که باید گفت
انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر احکام اسلامی و پافشاری بر اجرای قوانین شرع، تنها کشوری است که بر وارد شدن این احکام به پنهان ترین زوایای زندگی افراد جامعه خود اصرار دارد. مردم این جامعه تنها با باوری عمیق می توانند یک زندگی اسلامی داشته باشند. مومنان با بصیرتی که هوشمندانه و مسئولانه به این امر می پردازند، باید شناسایی و تقدیر شوند. این امر تنها وظیفه مسئولان نیست، بلکه تمام مردم باید در این کار سهیم شوند. درجامعه آرمانی مردم خود باید اولین قدم را در اصلاح جامعه بردارند؛«انّ الله لایُغیّر مابقومٍ حتی یُغیّروا ما بأنفسهِم و اذا ارادَ الله بقَومٍ سُوءً فلا مردّله و ما لَهم منْ دونه منْ الٍ». بدرستی که خداوند تغییر نمی دهد سرنوشت هیچ قومی را مگر اینکه خود آن قوم نفسشان را تغییر دهند و زمانی که خداوند اراده بدی به بندگان خود نماید بدی را به آن ردّ نمی کند و جز خدا دوستی برای انسان نیست.
بنابراین تغییر هر قومی به دست خود آنان است و خداوند هیچگاه بدبختی انسان ها را نمی خواهد و این خود انسان ها هستند که ذلت و بدبختی را برای خود بوجود می آورند. حافظان کلام شفابخش الهی پیام آوران نورند و می توانند در هر زمان و مکان نسخه شفابخش الهی را برای جان ها و روان های مشتاق تلاوت کرده و راه سعادت و هدایت را به آنها عرضه کنند.

 پایان پیام/


 

کد خبر 53506

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha