ثبت ۵ وقف جدید در قزوین

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: پنج وقف در بهار امسال و به ارزش بالغ بر ۳۶۰ میلیون تومان در استان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، حجت الاسلام مصطفی نوروزی بیان کرد: پنج وقف در بهار امسال و به ارزش بالغ بر 360 میلیون تومان در استان به ثبت رسیده که این آمار در مدت مشابه پارسال تنها یک وقف در استان بوده است.

 

وی ادامه داد: موقوفات به ثبت رسیده در شهرستان های آوج، الموت و طارم و قزوین با نیت خیرات و مبرات و عزاداری سیدالشهدا بوده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: وقف 10 هکتار زمین زراعی در روستای نیارک و وقف 2 باغ در باغستان های شهر قزوین و وقف 2 زمین به متراز 490 متر در روستای زرآباد منطقه الموت غربی برای گسترش امامزاده بی بی خدیجه خاتون و همچنین وقف زمین 300 متری برای احداث حسینیه برای عزاداری سید الشهدا بوده است.

 

وی اعلام کرد: در استان 717 موقوفه متصرفی وجود دارد که اداره کل اوقاف و امور خیریه آن را اداره و همچنین 129 موقوفه غیر متصرفی وجود دارد که متولی آن را اداره می کند؛ استان قزوین دارای 2 هزار و 300 موقوفه انتفاعی که شامل مسجد، حسینیه و تکایا می شود و همچنین استان دارای 5 هزار رقبه است .

 

حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: بیش از ۷۵ درصد از موقوفات استان به نیت امام حسین (ع) اختصاص دارد و بیش از ۷۰ درصد از درآمد موقوفات نیز منوط به سیدالشهدا(ع) است.

 

وی خاطر نشان کرد: اولین وقف کشور در استان توسط یک بانوی قزوینی به ثبت رسیده است در واقع قدیمی ترین وقف کشور توسط مرحوم خدیجه بیگم بنت بدیهاست که با وقف قنات خود، توانست اولین وقف کشور را به نام خود به ثبت برساند و در سال گذشته هشت  بانوی قزوینی توانسته اند با وقف مالشان در این صدقه جاریه پیشگام باشند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: در استان وقفی در زمینه های حضرت زهرا(س)، قرآن و حوزه علمیه و رسانه نداریم در حالی که در بسیاری از مناطق کشور و حتی برخی کشورهای اسلامی برای تأمین غذای حیوانات وحشی در فصل زمستان هم نیت وقف داریم که پاسخگویی به نیازها تلقی می شود.

 

کد خبر 535635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha