برنامه‌های قرآنی سبب افزایش معرفت زائران اربعین می‌شود

خبرگزاری شبستان:نماینده بعثه مقام معظم رهبری در شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین گفت: مردم با شور در مراسم اربعین شرکت می‌کنند اما باید بامعرفت برگردند بنابراین ما برنامه‌های فرهنگی قرآنی در این راستا تدارک دیده شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام حمید احمدی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین پیش از ظهر امروز طی نشست خبری که در اتحادیه تشکل‌های قرآنی برگزار شد، گفت: تشکیل ستاد با همفکری و هم‌افزایی سایر بخش‌ها بیشتر بر اساس سیاست‌های انقلابی کار راهبری فرهنگی را بر عهده داشت که در این راستا از ظرفیت‌های مردمی استفاده شد و هماهنگی، پشتیبانی و آماده‌سازی حضور نمادها و دستگاه‌های و مؤسسات فرهنگی برای ارائه خدمات فرهنگی را بر عهده گرفتیم.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه اگرچه پدیده اربعین فرهنگی است اما نیازمند حضور دستگاه‌های متعددی است، بیان داشت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم با شور می‌روند اما باید بامعرفت برگردند بر همین اساس تلاش کردیم برنامه‌های فرهنگی قرآنی در این راستا تدارک دیده شود.

وی افزود: بر اساس این کار ما کمیته فرهنگی با عضویت 26 دستگاه دولتی و مردم‌نهاد را تشکیل دادیم، در عراق یک کمیته فرهنگی متشکل از مسئولان فرهنگی در همکاری با رایزن فرهنگی ما شکل گرفت که با تأکید بر سه اصل تقویت دولت و مرجعیت دینی و تکریم مردم عراق فعالیت‌های فرهنگی شکل گرفت، که مسئولان بارها در جلسات از این اقدامات فرهنگی تشکر کردند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اقدامات اساسی انجام‌گرفته در طول موسم اربعین سال گذشته، ابراز کرد: ازجمله اقدامات اساسی اعزام و آموزش مبلغان به تعداد 1500 نفر، اعزام دهها روایتگر حماسه عاشورا، دهها مربی کودک بود که به‌تبع شاهد برگزاری نماز جماعت توسط همین مبلغان در مسیر اربعین بودیم همچنین در مسیر زائران نیز چند مرکز مراسم سخنرانی و مداحی را اجرا کردند درمجموع بیش از 60 مراسم برگزار شد، صدها هزار بسته فرهنگی ویژه زائران توزیع شد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اظهار داشت: فراهم کردن زمینه نخبگان فرهنگی رسانه ملی انجام گرفت که اثار خوبی را هم تولید کردند، بخش آموزش رادیو اربعین و معارف و شبکه‌های مجازی خود فرصتی خوبی بود

حجت‌الاسلام احمدی ابراز کرد: بخش برگزاری سوگواره عکس عبرات بود که آثار برگزیده ادبی و هنری فاخری به جشنواره ارسال و از نفرات برتر تقدیر شد، فراهم کردن زمینه حضور نخبگان فرهنگی، هنری و مستندسازان دستگاه‌هایی مانند رسانه ملی، مؤسساتی همچون موسسه اوج، انجام‌گرفته که آثار خوبی را هم تولید کردند.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی، با اشاره به همکاری بخش آموزش رسانه ملی عنوان کرد: عمده برنامه‌هایی که در سال قبل با همکاری مؤسسات زیادی در ایران صورت گرفته بخشی از آن رسانه ملی یا رادیو معارف، شبکه‌های اجتماعی با هزاران عضو به اطلاع‌رسانی پرداختند، سعی شد به همه کارگزارن آموزش‌هایی داده شود، جلساتی در شورای مرکز برگزار شد هزاران نفر شرکت کرده و آموزش دیدند.

وی خاطرنشان کرد: دفترچه‌های آموزشی بهداشت، تولید نرم‌افزارهایی تحت عنوان اربعین در اطلاع‌رسانی زائران کمک کرد که بیش از 300 هزار دانلود صورت گرفته بود، مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته با کمک سازمان اوقاف، دفتر تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد، موسسه جامعه المصطفی، بنیاد خاتم‌الاوصیا، موسسه فرهنگی و هنری اوج، معاونت فرهنگی سپاه و سایر دستگاه‌های دیگر انجام گرفت.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی با اشاره به اشکالات برنامه‌های قرآنی در مراسم اربعین، عنوان کرد: در سال‌های گذشته هم دستگاه‌ها و مردم بحث قرآنی را پیگیری می‌کردند اشکالاتی داشت که باید تدبیر می‌شد بحث‌های قرآنی نمی‌توان از سایر فعالیت‌های فرهنگی جدا باشد.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: یکی از سیاست‌های اصلی بخش قرآنی در مراسم اربعین این است که باید جنبه مردمی بودن آن حفظ شود شورا تشکیل‌شده است، در این خصوص هماهنگی‌های خوبی با مسئولان عراقی داشتیم که کرسی تلاوت به همراه مفاهیم قرآنی و بسیاری از فعالیت‌های مشترک بین شیعیان ایران و عراق برگزار شود.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد: در این خصوص از ظرفیت خیرین علاقه‌مند استفاده و هدایت‌های لازم انجام خواهد شد زیرساخت الکترونیکی برای فراخوان نیز خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام احمدی بیان داشت: در موسم اربعین یکی از برنامه‌ها مسابقات حفظ مفاهیم و آیات قرآن است آیاتی که حضرت زینب (ع)، امام سجاد (ع) و امام حسین (ع) در خطبه‌های عاشورایی خود استفاده کردند.

وی گفت: بخش دیگر بحث تلاوت است که با رایزنی‌ها انجام‌شده با کشورهای دیگر کرسی‌های تلاوت در کربلا و نجف و جاهای دیگر که زائران حضور دارند برقرار خواهد شد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی ابراز کرد: هر موکبی از طرف ایرانیان دایر شود باید مجوز داشته باشد بدون پیوست فرهنگی آسیب‌هایی را خواهیم داشت در عراق ازنظر فرهنگی و حساسیت‌هایی هست که باید موکب‌ها ظرفیت بزرگ اربعین را خدشه‌دار نکنند.

 

 

 

کد خبر 540425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha