یک سوم مدارس قزوین نیازمند مقاوم سازی هستند

خبرگزاری شبستان:مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین گفت: یک سوم مدارس استان قزوین دو شیفت هستند و همچنین یک سوم مدارس نیاز به استاندارد سازی و مقاوم سازی دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، عسگرعلی جوانبخت در نشست خبری که پیش‌ از ظهر امروز (14 اردیبهشت) در دبستان نخبگان قزوین برگزار شد، با اشاره به اقدامات خیرین مدرسه ساز در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته 46 پروژه تحویل آموزش و پرورش شد که از این تعداد 24 پروژه به صورت مشارکتی توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.

 

وی افزود: حدود 156 کلاس درس با زیربنای 18 هزار مترمربع با مبلغ 30 میلیارد تومان سال گذشته احداث شد به طوری که هر دو ماه چهار پروژه و هر هفته 13 کلاس درس و روزانه 50 مترمربع توسط خیرین مدرسه ساز ساخته و به آموزش و پرورش تحویل داده شده است.

 

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان قزوین خاطرنشان کرد:  با تلاش و همت خیرین مدرسه ساز از 15 میلیارد تومان تحقق ایجاد شده در سال گذشته، 11 میلیارد و 500 میلیون تومان تحقق یافته است یعنی 75 درصد تعهدات ایجاد شده توسط خیرین تحقق پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: امیدواریم تا 23 اردیبهشت ماه و روز برگزاری هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز، 10 درصد دیگر از تعهدات خیرین مدرسه ساز استان قزوین تحقق پیدا کند.

 

جوانبخت با توجه به کمبود فضای آموزشی در شهرک مهرگان عنوان کرد: اگر همه مردم در مهرگان ساکن شوند 57 فضای آموزشی مورد نیاز خواهد بود که تاکنون 18 پروژه عملیاتی و اجرایی کردیم و 10 پروژه دیگر نیز تا پایان شهریور سال 95 تحویل آموزش و پرورش می‌شود ضمن اینکه 4 پروژه در دست اجراست.

 

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین با اشاره به اهمیت مبحث تعلیم و تربیت بیان کرد: از آنجا که این موضوع درباره انسان است از این رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

وی با اشاره به رشد صعودی مشارکت و ایثار خیرین مدرسه ساز گفت: در حال حاضر 33 درصد فضای آموزشی استان، استاندارد سازی نشده است و یک سوم مدارس استان قزوین دو شیفت هستند و همچنین یک سوم مدارس نیاز به استاندارد سازی و مقاوم سازی دارند.

 

جوانبخت با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت آموزش و پرورش عنوان  کرد: مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که صرف هر هزینه و بودجه‌ای در آموزش و پرورش در واقع سرمایه گذاری است و همه نهادها و ارگان ها مکلف هستند تا با آموزش و پرورش در جهت رسیدن به اهداف کمک کنند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: با گذر از آموزش و پرورش سنتی به سمت آموزش و پرورش مدرن نیازمند احداث فضاهای آموزشی با امکانات و تجهیزات متناسب با استانداردهای بین المللی و شاخص‌های توسعه یافتگی هستیم.

 

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین خاطر نشان کرد: بر اساس شاخصه‌های توسعه یافتگی مدارس باید مجهز به کتابخانه، قرائت خانه، سایت کامپیوتری، آزمایشگاه مستقل، فضای ورزشی و سالن چند منظوره باشند.

 

وی در ادامه بیان کرد: استان قزوین دارای هزار و 872 فضای آموزشی است که 693 فضا دارای استحکام،  828 فضا نیاز به مقاوم سازی و 451 فضا نیز نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

 

جوانبخت عنوان کرد: بیشترین مدارس تخریبی در شهرستان بوئین زهرا واقع شده و اولویت اداره نوسازی استان شهرستان‌های بوئین زهرا، آبیک، البرز و تاکستان و ناحیه یک است.

 

وی خاطرنشان کرد: میزان شهرنشینی در استان قزوین ۷۳ درصد و میزان روستا نشینی ۲۶.۹ درصد می باشد و یک سوم مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی دارند و همین موضوع مشکلاتی را در استان به ویژه در شهر قزوین ایجاد کرده است و در شهرهایی مثل محمودآباد، ناصرآباد، اقبالیه، بیدستان، شریف آباد که تراکم جمعیتی بالایی دارند نیاز به احداث فضای آموزشی است.

 

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین در پایان گفت: جشنواره خیرین مدرسه ساز، سال گذشته رتبه چهارم کشوری را کسب کرد و معیار این انتخاب کیفیت مطلوب برگزاری مراسم و استفاده از صحبت های خیرین و متنوع بودن برنامه ها و جذب بالای کمک خیرین مدرسه ساز بوده است.

 

کد خبر 541089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha