اجرای احکام الهی و پیاده کردن نظام اسلامی بدون نظارت فقهی غیرممکن است

مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به اینکه در عصر غیبت بالاترین فرد در اجرای قانون الهی و عمل به آن "فقیه" است، گفت: اجرای احکام الهی و پیاده کردن نظام اسلامی، بدون هدایت و نظارت فقهی، امکان پذیر نیست.

دکتر ستار هدایتخواه، مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان اینکه جامعه بشری برای اینکه به سعادت و کمال مطلوب دست یابد نیازمند قانون و برنامه است، به خبرنگار شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر قانون در جامعه نباشد از سر جهل و ناآگاهی، هرج و مرج، نابسامانی و تجاوز به حقوق دیگران رایج خواهد شد.


هدایتخواه، افزود: فلسفه زندگی اجتماعی بشر وجود قانون را ایجاب می کند، قانونی که تمام نیازهای بشر را از جنبه های مادی و معنوی، روحی و جسمی، دنیوی و اخروی، حال و آینده را در بر گیرد و قانون گذار آن هم نباید به دنبال منافع فردی و یا گروهی باشد.

 

وی تصریح کرد: چنین قانونی از سوی بشر وضع شدنی نیست، پس باید قانونی باشد فراتر از دست بشری، جامع و کامل، برای گذشته، حال و آینده که بتواند سعادت بشر را تضمین کند و آن چیزی نیست به جز قانون الهی که "دین" نام دارد.

 

هدایتخواه، گفت: هر قانونی هر چند مترقی ترین قانون هم باشد به تنهایی نمی تواند تضمین کننده سعادت بشری باشد، اگر همه مردم به آن قانون آشنا باشند، نیاز به مجری و ضمانت کننده اجرا دارد.


نماینده بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با بیان اینکه، آنچه به قانون روح، اثز و هدف می بخشد، مجری است و بحث بر سر این است، چه کسی می تواند مجری این قانون باشد؟ افزود: به حکم عقل، مجری قانون باید از دو ویژگی مهم برخوردار باشد، ابتدا آشنا به قانون و دوم بیش از دیگران به آن پایبند بودن است.


هدایتخواه، با طرح این سوال، حال آشناترین فرد به قانون الهی و پای بندترین به آن چه کسی می تواند و باید باشد؟ ادامه داد: وقتی که "پیامبر(ص)"هست، وجود مقدس ایشان می باشند، بعد از پیامبر(ص) باید آشناترین و پای بندترین فرد باشد که شیعه می گوید، جانشین پیامبر (ص)، که با داشتن دو ویژگی یکی علم و آگاهی به همه حقایق قانون و دیگری عصمت که حداکثر پای بندی به قانون الهی که ذره ای از قانون تخلف نکند.

 

مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: این ویژگی ها را ما در ائمه اطهار (ع) سراغ داریم و لاغیر.

 

هدایتخواه، به این مسئله ازرشمند حیات بشری اشاره کرد که پیامبر(ص) در منی خطاب به مردم، فرمودند: همه قوانین را برای شما بیان کردیم و آنگاه در حجه الوداع فرشته نازل می شود بر پیامبر(ص) که ای رسول خدا اگر آنچه به شما ابلاغ شد بیان نکنید، رسالت را به انجام نرسانده ای.


وی افزود: در این زمان قانون جامع، کامل و سعادت آفرین است و برای مشخص شدن مجری، پیامبر (ص)،"علی ابن ابیطالب (ع)" را به فرمان خدا جانشین خود و مجری احکام و قوانین الهی معرفی می کند و فرشته وحی از سوی پروردگار همزمان نازل می شود، "الیوم اکملت لکم دینکم،" حالا دین کامل شد،(قبلا قانون ابلاغ و نوشته شده و اما مجری در کنارش نبود) و اکنون روح قانون در پیکر آن دمیده شد و جان گرفت.

 

وی گفت: اتفاق ناگوار بعد از رحلت پیامبر(ص) این بود که روح دین از پیکر دین جدا شد،(مگر آن چند سالی که امیرالمومنین علی (ع) ولایت داشتند و آن هم با موانع جدی و متعددی مواجه شدند)، دینی که آمده تا بشر را به سعادت برساند و اکنون روح دین را از پیکرش گرفته اند،« دین بی ولایت مانند پیکر بی جان و یا قالبی بی روح است».

 

به گفته وی، اگر اتفاقات بعد از رحلت پیامبر(ص) که بر سر دین آوردند نمی افتاد، امروز این همه مصیبت ها وجود نداشت و اگر حادثه کربلا نمی آمد تا جلوی آن اتفاقات را بگیرد، وعده الهی محقق شدنی نبود.

 

هدایتخواه، اظهار داشت: بدبختی جامعه اسلامی و بشری از همین جا شروع شد که بعد از رحلت حضرت محمد(ص)، روح را از ییکر اسلام گرفتند، علی (ع) را خانه نشین و فاطمه زهرا(س) را از غصه دین کشتند و دیگر امامان معصوم ما را به هم این شیوه دچار کردند.


وی تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، کتاب قرآن و سنت را زمینه ساز ظهور بیان کرد و همچنین "کتاب قرآن" را قانون اساسی و الهی برای جهان بشری دانست و گفت: در زمان غیبت و عصر انتظار، ولی فقیه مجری این قانون است.

 

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، گفت: بدون کمترین ذره تردید، در عصر غیبت به حکم روایات و احادیث، امور وظایف امامت، به مجتهد جامع الشرایط واگذار شده است و ولایت فقیه زمینه ساز انتظار و ظهور حضرت مهدی( عج) در جهان است که ظهور ایشان حاکمیت بخشیدن به دین در سطح جهان است تا غیر از حکومت الهی، حکومتی نباشد.


وی تصریح کرد: در عصر غیبت امام عصر (عج) نمی شود قانون الهی را تعطیل کرد، چرا که این قانون برای همه دوران بشری است و مجری می خواهد و در زمانی که دستمان از امامان معصوم (ع) کوتاه است، آشنا ترین فرد به قانون الهی و بارزترین فرد در اجرای قانون الهی و عمل به آن "فقیه" است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 54147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha