برای ادامه طرح تحول سلامت نیازمند جراحی هستیم نه قطع آن

خبرگزاری شبستان: وزیر بهداشت با اشاره به فواید طرح تحول سلامت گفت: برای ادامه طرح تحول سلامت نیازمند جراحی ان هستیم نه قطع آن.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، سیدحسن قاضی‌زاده، وزیر بهداشت در همایش فرایند قانونگذاری اقدامات و راهکارها در نشست منتخبان مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را در مورد وضعیت بهداشت و درمان کشور در جمع این منتخبان ارایه کرد.

 

وی افزود: در طول 40 سال گذشته امید به زندگی در کشور ما افزایش یافته است اما رتبه ما در میان کشورهای منطقه رتبه دوازدهم است و میزان مرگ و میر ما در میان همین کشورها رتبه سیزدهم است همچنین آمار مرگ و میر شیرخواران زیر یکسال و زیر 5 سال نیز که از عوامل توسعه یافتگی هر کشور محسوب می شود در رتبه سیزدهم است و مرگ و میر والدین نیز رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است.

 

وزیر بهداشت اظهار کرد: از مرگ و میر 130 کودک در دهه 50 به نوزده رسیده ایم اما باز این عدد بالاست.

 

قاضی زاده هاشمی افزود: امید به زندگی در ایران افزایش یافته است اما نسبت به قطر، سوریه و عربستان و ترکیه عمر کمتری داریم و این کشورها امید به زندگیشان بیشتر از ایران است.

 

وی گفت: عمر متوسط ایرانیان 63 تا 64 است که بعد از ان با معلولیت زندگی می کنند.

 

وی با بیان اینکه شاخص تراکم پزشک در ایران پایین است و گرجستان، ترکمنستان در این شاخص از ما بالاتر هستند گفت: پس از ما کشورهای پاکستان، عراق، افغانستان قرار دارند.

 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد تراکم پرستار به ازای هر بیمار در کشور تصریح کرد: در مورد پرستار نیز وضعیت ما اصلاً مناسبت نیست و در مقایسه با کشورهای پیرامونی وضعیت پایین‌تری داریم رقم پرستار در اروپا برای هر 8 پرستار 1000 نفر است.

 

وی گفت: در مورد شاخص تخت بیمارستانی نیز قبل از قطر سوریه و افغانستان هستیم و به ازای هر 1000 بیمار 4/1 تخت بیمارستانی در اختیار داریم.

 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه قدمت بیمارستانهای ما بالای 50 سال است گفت: رتبه 18 در تولید ناخالص ملی به ما اختصاص دارد و سهم ما از این درآمد 88 درصد است.

 

وی با بیان اینکه در سال 90 تا 92 هزینه های سلامت کاهش یافته است گفت: کاهش این هزینه ها به دلیل شوک، تحریمها و کم شدن مراجعات است نه اینکه مردم احتیاجی به پزشک نداشته باشند سهم هزینه کل سلامت در تولید ناخالص ملی و در سال 90 تا 93 کاهش یافته است.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه قبل از طرح تحول سلامت 60 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شده است افزود: اکنون این رقم از 60 درصد به 40 درصد رسیده است و در برنامه توسعه این رقم به سی درصد پیش بینی شده است.

 

وی گفت: میزان سرانه هزینه های دولتی سلامت به سمت فشار بر روی مردم است به نحوی که هزینه های درمانی کمرشکن است و اگر درآمد خورد و خوراک را جدا کنیم و 40 درصد هزینه ها را به سلامت اختصاص دهیم این 40 درصد برای مردم کمرشکن است.

 

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: بحث دیگر در مورد سلامت فقر است که با ایجاد معلولیت و بیماریها صعب العلاج افراد به زیر خط فقر تنزل می یابند.

 

وی با تاکید بر ضمانت مالی پوشش بیمه ای بهبود عدالت بهداشتی تصریح کرد: این موارد از اهداف طرح تحول سلامت بوده است که این طرح از تابستان 92 اغاز شده است.

 

وزیر بهداشت گفت: چالش بزرگی در طرح سلامت باید رخ داده شود و برای ادامه طرح نیازمند جراحی هستیم نه قطع طرح سلامت.

 

وی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت تا حدود زیادی موفق بوده است گفت: در حال حاضر از صددرصد مبالغی که از بیمارستانها برای ازمایش و غیره ارجاع می شده اند امروز سه درصد به بیرون از بیمارستان ارجاع داده می شود و سهم پرداختی مردم 5/37 درصد است.

 

قاضی زاده هاشمی در مورد ماندگاری پزشکان قبل از طرح تحول سلامت افزود: 5 درصد از پزشکان قبل از آغاز طرح سلامت در اختیار سیستم بهداشتی و درمانی بوده اند و اکنون صددرصد پزشکان در اختیار سیستم بهداشتی و درمانی هستند.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: با اجرای طرح سلامت 920 هزار زایمان طبیعی در طی این طرح انجام شد اما یکی از مشکلات کشور آمار بالای سزارین است که این موضوع به این دلیل است که این تخصص فقط در دست بانوان است.

 

وی ادامه داد: پس از اجرای طرح تحول سلامت 17 مرکز جدید درمان بارداری در کشور راه اندازی شد و 21 پایگاه اورژانس نیز دراین طرح راه اندازی شده اند که البته این 17 مرکز امار قابل توجهی در امر درمان بارداری نیستند و هنوز ما شاهد هزینه های کمرشکن درمان ناباروری در کشور هستیم.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه کار دولت جدید در حوزه بهداشت بی نظیر بوده است گفت: در طول 35 سال یا 36 سال گذشته فقط در روستاها خانه بهداشت داشتیم و برای اولین بار 5/10 میلیون نفر مراقب سلامت و 5 هزار نفر پزشک در طرح سلامت برای مناطق محروم و  حاشیه نشین اختصاص داده شد.

 

وی گفت: طرح تحول سلامت مربوط به کل نظام است و باید از هر طیفی از این طرح حمایت کنند مجلس قوه قضاییه و دولت نیز حمایت های بی نظیری از این طرح داشته اند و دلیل این حمایت جهت گیری اهداف ان به سمت محرومان و نقاط مرزی بوده است.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: طرح تحول سلامت سرمایه اجتماعی برای نظام و دولت است و در نظرسنجی های وزارت اطلاعات و صداوسیما اکنون سیستم بهداشت و درمان از رضایتمندی بالایی برخوردار است و در مقابل با بقیه دستگاهها در رده سی ام به بعد قرار دارد اما قبل از آغاز این طرح حوزه بهداشت و درمان بعد از شهرداریها از بالاتری نارضایتی در میان مردم برخوردار بوده است و اکنون باید این رضایتمندی را محافظت کنیم.

 

وی یادآور شد: علیه جامعه پزشکی تبلیغات سو و مکرر شد و این امر موجب ایجاد شکاف اجتماعی است تا پزشک را مقابل جامعه و پرستار را مقابل پزشک 4قرار دهند که باید در این زمینه نیز موانع موجود رفع شود.

کد خبر 541780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha