انتقال آب رودخانه های استان عادلانه نیست

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت اهواز با اشاره به وابستگی اقتصاد خوزستان به منابع آبی اظهار داشت: انتقال آب از رودخانه های خوزستان برای توسعه سایر استان ها در حالی که خود استان سرچشمه از توسعه بازماند، قابل قبول و عادلانه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، آیت ‌الله سید ابوالحسن حسن ‌زاده، امام جمعه موقت اهواز امروز(25 اردیبهشت) در مراسم آغاز به کار پنجمین جشنواره بین‌ المللی فیلم سبز گفت: در آیات و روایات و همچنین سیره پیامبر اکرم(ص) بر ضرورت حفاظت از محیط زیست تاکید شده است.

 

وی با بیان اینکه رسول خدا در بحرانی ‌ترین شرایط جنگی به مجاهدین اجازه قطع درختان و مسموم کردن آب آشامیدنی دشمن را نمی ‌دهد، افزود: اسلام دین کاملی است که در خصوص زندگی فردی، اجتماعی و روابط انسان با محیط و تمام احتیاجات انسان برنامه‌ های بسیاری را تدوین کرده است.

 

آیت الله حسن زاده لازمه توسعه پایدار را حفاظت از محیط زیست بیان کرد و ادامه داد: چنانچه توجه به محیط زیست در توسعه وجود نداشته باشد، توسعه ناپایدار رخ نخواهد داد.

 

وی با اشاره به معضلات زیست محیطی در برخی شهرستان های استان از جمله مسجدسلیمان، تصریح کرد: متاسفانه خوزستان درگیر توسعه ناپایدار است که تاکنون تبعات زیست محیطی زیادی نیز برای آن داشته است.

 

امام جمعه موقت اهواز به وضعیت منابع آبی استان اشاره کرد و اذعان داشت: آب مهمترین نقش را در مقوله زیست محیطی ایفا می کند با این وجود استان خوزستان در این زمینه طی سالهای اخیر دچار تنش های زیادی شده است.

 

وی با بیان اینکه  نگرانی ‌ها در خصوص آب متعلق به چند سال اخیر و دولت فعلی نیست، اضافه کرد: در حالی که بخش عمده اقتصاد خوزستان به منابع آب وابسته است و باید از منابع آب به درستی استفاده شود، اما نگرانی در این خصوص بسیار است.

 

آیت الله حسن زاده به بحث انتقال آب رودخانه های خوزستان به سایر استانها اشاره کرد و یاد آور شد: انتقال آب از رودخانه های خوزستان برای توسعه سایر استان ها در حالی که خود استان سرچشمه از توسعه بازماند، قابل قبول و عادلانه نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه مصالح ملی در این است که منابع آبی خوزستان حفظ شود، خاطر نشان کرد: به منظور نهادینه ‌سازی مسائل محیط زیستی به سه عنصر قانون مترقی، به‌روز و پاسخگو، علم و فرهنگ نیاز داریم.

 

امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: قوانین مترقی، به‌روز و پاسخگو اجازه تخلف را از صنایع آلاینده می گیرند به عنوان مثال صنایع آلاینده باید ملزم شوند که سهم خود را از آلودگی محیط زیست بپردازند.

 

وی همچنین با اشاره به عنصر علم بیان کرد: به کمک علم و با فعالیت شرکت ‌های دانش ‌بنیان در زمین ‌های شوره ‌زار خرمشهر گندم کشت شده است.

 

آیت الله حسن زاده به اهمیت عنصر فرهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور حفاظت محیط زیست باید فرهنگ ‌سازی ایجاد شود و فعالیت شرکتی که حافظ محیط زیست نباشد به مصلحت مردم نیست.

 

وی همچنین در پایان سخنان خود از استاندار خوزستان تقدیر کرد و افزود: مقتدایی در تعصب و دلسوزی برای منافع و مصالح خوزستان و صیانت از منابع این استان الگو و نمونه بوده است.

 

کد خبر 543842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha