برگزاری کنگره هلال بن علی در قم و آران و بیدگل/ تجلیل از ۳۰ مقاله برتر

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه ۲۵۳ اثر از اندیشمندان و فرهیختگان معارف اسلامی به کنگره محمد هلال بن علی ارسال شده است، گفت: همچنین ۳۰ اثر از آثار برگزیده در این کنگره تجلیل می شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری نخستین کنگره ملی حضرت محمد هلال بن علی صبح امروز با حضور حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اصحاب رسانه در سازمان اوقاف برگزار شد.
 

حجت الاسلام شرفخانی در ابتدای نشست با بیان اینکه یکی از اهداف مهم سازمان اوقاف معرفی آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه و نقش امامزادگان در سیمای فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی و تمدن سازی است، گفت: با توجه به اینکه یکی از تدابیر مقام معظم رهبری قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه و ترویج فرهنگ قرآن در آستان امامزادگان است ما از سال 1392 طرح جامع قطب فرهنگی شدن امامزادگان را در سازمان بر اساس چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی کردیم.

وی با اشاره به شاخصه های قطب فرهنگی شدن امامزادگان خاطرنشان کرد: شناخت و معرفی امامزادگان به مردم از مهمترین شاخصه های این طرح می باشد، بر این اساس دبیرخانه کنگره ها در استان اصفهان شروع به کار کرد تا هر سال با این موضوع کنگره هایی در استان ها برگزار شود، همچنین همایش هایی در روز پنجم ذی القعده که روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان می باشد، برگزار می شود.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: به عنوان مثال کنگره بی بی حکیمه خواهر امام رضا در شهر گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد و کنگره موسی بن کاظم در طبس در سال گذشته نیز برگزار شد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بر این اساس امسال کنگره ملی محمد هلال بن علی را در استان اصفهان و در شهرستان آران و بیدگل برگزار خواهیم کرد، اظهار داشت: برای برگزاری این کنگره فراخوانی را در چند سرفصل منتشر کردیم.

وی با اشاره به سرفصل های این فراخوان تصریح کرد: معرفی شخصیت حضرت هلال بن علی و بررسی علل مهاجرت ایشان که طلایه دار تشیع علوی در ایران می باشند از مهمترین سرفصل های این فراخوان بود، محمد بن هلال یکی از امامزادگانی بودند که بعد از واقعه عاشورا وارد ایران شده و مبلغ تشیع علوی بودند.

حجت الاسلام شرفخانی تبیین کرامات و فضایل و مناقب این امامزاده را از دیگر سرفصل ها دانست و بیان داشت: نقش این آستان در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی در عرصه ترویج انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت همچنین جلوه های معماری و توسعه گردشگری مذهبی از دیگر سرفصل های این فراخوان بود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه آستان مبارک این امامزاده یکی از مراکز مهم قرانی فعال در کشور می باشد، اظهار داشت: بر این اساس بررسی نقش فرهنگی و قرآنی این آستان در منطقه نیز در جهت قطب فرهنگی شدن این آستان مهمترین سرفصل این فراخوان می باشد.

وی با بیان اینکه 253 اثر از اندیشمندان و فرهیختگان معارف اسلامی به این کنگره ارسال شده است، ادامه داد: از این تعداد 113 مقاله و 140 اثر با موضوع فرهنگی در قالب کتاب، مجموعه های فرهنگی هنری به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به نگاه علمی مقالات در این کنگره افزود: بر این اساس هیئت علمی داوران با محوریت دانشگاه علوم و معارف قرآن با ریاست آیت الله احمد عابدی تشکیل شد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه 20 مقاله سفارشی از اساتید دانشگاه های کشور به این کنگره ارسال شده است، گفت: تعدادی از این مقالات با عنوان مجموعه مقالات چاپ و در این کنگره رونمایی خواهد شد. همچنین 30 اثر از آثار برگزیده که 25 مقاله آن از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها می باشد تجلیل خواهند شد.

وی با اشاره به رونمایی از 2 جلد مجموعه مقالات برگزیده در این کنگره خاطرنشان کرد: کتاب های "رساله هلالیه"، "فرزند علی"، "ستارگان حریم هلال" و "ستایشگران هلال" با توجه به مدفون بودن علما و عرفای ایران اسلامی و مرقد شهدا در جوار این امامزاده نیز در این کنگره رونمایی خواهند شد.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: کتاب فهرست مصحف خطی و اسناد هلال بن علی بر اساس تدوین کتابخانه این امامزاده نیز در این کنگره رونمایی خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه افتتاحیه این کنگره پنجشنبه ششم خردادماه راس ساعت 9 صبح در قم و در سالن همایش های مجتمع فرهنگی امامزاده شاه سیدعلی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: آیت الله سبحانی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و آیت الله احمد عابدی از سخنرانان افتتاحیه این همایش می باشند.

وی ارایه مقالات برگزیده این کنگره و رونمایی از آثار برگزیده را از دیگر برنامه های روز اول کنگره دانست و بیان داشت: بعد از نماز مغرب و عشای همان روز در شهرستان آران و بیدگل و در آستان مبارک امامزاده هلال این کنگره ادامه می یابد و اختتامیه و تکریم برگزیدگان همچنین رونمایی از مجموعه مقالات و نرم افزار چند رسانه ای به نام "هلال محمد بن علی" و نرم افزار "فرزند علی" که مخصوص موبایل می باشد از دیگر برنامه های این کنگره می باشد.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به برگزاری مجموعه نمایشگاه تصویری گرافیکی محتوایی در حاشیه این کنگره خاطرنشان کرد: در این راستا اعضای ستاد کنگره با مراجع عظام دیدار و پیام آنها را دریافت کرده و در اختتامیه نیز آیت الله طباطبایی، احمد عابدی و رییس سازمان اوقاف نیز سخنرانی خواهند کرد.

 

کد خبر 546167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha