رونمایی از تندیس رحیم موذن زاده اردبیلی

همزمان با روز ملی اردبیل، از تندیس رحیم موذن زاده اردبیلی به ارتفاع بیش از سه متر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل، تندیس رحیم موذن زاده اردبیلی به ارتفاع بیش از سه متر و از جنس مس و برنج با همکاری استانداری اردبیل و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مدت 2 ماه با استادی و راهنمایی ودود موذن زاده اردبیلی برادرزاده مرحوم موذن زاده ساخته شد که شهرداری اردبیل برای ساخت پایه، محوطه سازی و اجرای آن هزار و 300 میلیون ریال هزینه کرده است.

 

بر اساس این گزارش، مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی در سال 1303در اردبیل به دنیا آمد. پدرش شیخ عبدالکریم بسیار خوش صدا خوش خلق و آشنا به ردیف های موسیقی بود. شیخ عبدالکریم در سال 1326از رادیو اذان گفت و بعد از آن پسرش رحیم نیز با او همراه شد.

 

اذان ماندگار رحیم موذن زاده دردستگاه بیات ترک گوشه روح الارواح اجرا شده است، رحیم موذن زاده، فرزند ارشد شیخ عبدالکریم، راه پدر را با جدیت بیشتر پی گرفت و عملا پس از درگذشت پدرش، به جای او قرائت اذان را ادامه داد. برادران رحیم، سلیم و داوود نیز اذان می‌گویند.

 

رحیم برادر دیگری نیز داشته است به نام نعیم که اذان می‌گفته است ولی در سن 25 سالگی از دنیا می‌رود. نام خانوادگی رحیم در شناسنامه، موذن است اما گویند‌گان رادیو همواره از نام موذن زاده برای معرفی او استفاده کرده‌اند. البته این اذان گفتن در خانواده استاد موروثی بود و بیش از 150سال است که در خانواده ایشان اذان می‌گویند. حتی زمانی که در اردبیل آن موقع‌ها شناسنامه می‌دادند به تناسب شغل و حرفه نام خانوادگی انتخاب می‌کردند. به پدر استاد موذن زاده هم گفته بودند تو چکاره‌ای؟ گفته بود موذن و گفته بودند نام خانوادگی شما موذن است.

 

اذان وی در سال 87 به عنوان اثر ملی معنوی در کشور ثبت شده و به عنوان گوینده زیباترین اذان در 70 سال گذشته شناخته شده است.

 

رحیم موئذن زاده اردبیلی در سن هشتاد سالگی بر اثر بیماری روز پنجشنبه 5 خرداد 84 در تهران دعوت حق را لبیک گفت.

حجت الاسلام مهدی ستوده مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در حاشیه مراسم رونمایی تندیس مرحوم موئذن زاده اردبیلی که در میدان توحید اردبیل صورت گرفت، اذان را سرچشمه معارف ناب الهی در درک و فهمیدن اسرار ربوی عنوان کرد و گفت: الفاظ و کلمات اذان به نحوی نورانی و روحانی است که در عمق جان انسان نفوذ می‌کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: اذان با لفظ جلاله الله طلوع می‌کند و با همان لفظ نیز جاودانه می‌ماند.

 

وی اذان را سرود جاودانه دین اسلام در ترویج شعایر و ایجاد فضای معنوی در جامعه عنوان کرد و افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره نشر و ترویج اذان و نماز در بین آحاد جامعه، تحکیم باورها و شعایر دینی، ایجاد فضای معنوی در جامعه و ایجاد رقابتی سالم و ارزشمند در فعالیت‌های مذهبی است.

 

حجت الاسلام ستوده خاطرنشان کرد: استان از دیرباز مهد پرورش استعدادهای توانمند، چهره های افتخارآفرین و مفاخر ارزشمندی است که غنای فرهنگی، ظرفیت غنی و مجاهدت های علمی، فرهنگی، ادبی، قرآنی و هنرمندی آنها زمینه ساز رشد و تعامل فرهنگ ناب اسلامی و تقویت باورهای عمیق دینی در منطقه شده است.

 

وی افزود: حفظ و انتقال فرهنگ اسلامی و ارزش های اعتقادی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و ایمان، اعتقادات و باورهای دینی سند پرافتخاری است که حفظ و انتقال آن به نسل های آتی نیازمند دقت و برنامه ریزی اصولی است.

 

حجت الاسلام ستوده به نقش و تاثیرگذاری خانواده موذن‌زاده در نشر و ترویج احکام نورانی اسلام و ارادت به اهل بیت، اظهار داشت: سلسله محترم این خانواده در طول سال‌های متمادی تلاش کردند که با بهره‌گیری از انفاس خوش و رایحه نورانی ارادت خود را به اهل بیت و نیز ائمه اطهار نشان دهند.

 

پایان پیام/

کد خبر 54831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha