مجموعه نفیس نورانی وصال در شیراز رونمایی شد

آیین رونمایی از مجموعه نفیس نورانی وصال با حضور مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مدیران استانی، فرهیختگان و اساتید دانشگاه در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، این مجموعه که متشکل از یکصد و 77 نوع میراث گرانبها و جزیی از مجموعه بزرگ نفیس خاندان وصال شیرازی است، شامل تابلو های نقاشی، انواع دست خط، خوشنویسی، مرقعات، اسناد، نسخ خطی و دست نوشته ها، قلمدان و سایر اشیای قابل نگه داری در مرکز اسناد ملی استان فارس است.

 

بر اساس این گزارش، بخش عمده ای از مجموعه نورانی وصال پس از 15 سال به مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس انتقال یافته است.

 

همچنین همزمان با رونمایی از مجموعه نفیس وصال، یکی از قدیمی ترین تابلو های نقاشی کمال الملک با نام "نیم تنه اتابک اعظم" نیز در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز رونمایی شد که این نقاشی از شخصی کشیده شده که به عنوان اتابک اعظم و صدر اعظم مظفر الدین شاه و ناصر الدین شاه بوده است.
 

دکتر اسحاق صلاحی، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در آیین رونمایی از مجموعه نفیس نورانی وصال در شیراز گفت: از وظایف اصلی ما جمع آوری چنین میراث های گران بهای این سرزمین مقدس بوده که متعلق به این فرهنگ و این ملت است بنابراین تمام تلاش ما این است که اسنادی که به هر دلیلی به یغما رفته را جمع آوری و نگهداری کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه رسالت ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، 2 بعد جمع آوری و حفظ میراث گرانبها و احیای آن برای این نسل است، افزود: ماموریت های سازمان اسناد، خلق میراث گرانبهای ملت برای نسل های بعدی است که این ماموریت مهم تر از رسالت اول است زیرا ما نمی توانیم برای همیشه و قرون متمادی فقط بگوییم که بودیم بلکه باید بگوییم که هستیم این تحقق این مهم، همت مضاعف در این عرصه را می طلبد.

 

صلاحی خاطرنشان کرد: امروزه چه بسا مانند چنین میراث های گرانبهایی در خانه ها متروک شده اند که ما فقط اجازه می خواهیم این میراث عکس برداری و مستندسازی شود و اگر مکتوب است در اختیار فرهیختگان، استادان، محققان و پژوهشگران قرار گیرد زیرا گاهی یک دست نوشته، یک بیت شعر و یا یک پاراگرافی از یک کتاب مسیر پژوهش یک محقق را عوض کند.

 

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فعالیت وب گاه کتابخانه ملی و اسناد ملی نیز اظهار داشت: با مراجعه به این وب گاه می بینیم که اسنادی که منع قانونی نداشته باشند، در اختیار قرار می گیرند که این فرصت مغتنمی است که امروز یک محقق دارد و صرف ایجاد شعبه هایی این مراکز در استان ها با رویکرد توزیع منابع در حال انجام است.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: صراحتا اعلام می کنم ماموریت ما در این سازمان صرفا جمع آوری و عکس گرفتن از اشیا، اموال، کتب و حتی منابع غیر کتبی نیست و امروز افتخار داریم که جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای منطقه رتبه اول کتابخانه از نظر بحث کمی و منابعی که در اختیار دارد را به خود اختصاص داده است.

 

وی اظهار داشت: این جایگاه مناسب با شان ملت ایران است و این در حالی است که پنج میلیون و 300 هزار منبع کتابی فقط در کتابخانه ملی که می توانیم امروز به عنوان یک سند افتخاز از آن یاد کنیم بدون اغراق نسبت به این آمار و ارقام می توانیم بگوییم که آن جایگاه رتبه اول را دارا هستیم.

 

صلاحی بیان کرد: امروز این مرکز با 227 میلیون برگ سند فقط در مرکز اسناد تهران به غیر از آنچه در دستگاه ها و نهادها متمرکز شده، اگر محدودیت قانونی برای انتشارش نباشد و قطعا اطلاع رسانی می کنیم و در اختیار همه محققان و پژوهشگران قرار گیرد، افتخار بسیار بزرگی است.

 

وی اضافه کرد: خانواده وصال شیرازی به دلیل غنا بخشیدن به محتوای مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس خدمت بزرگی به فارس و ایران کردند و گرنه ساختمان که هویتی ایجاد نمی کند و ساختمان های زیباتری ساخته شده است و آنچه مهم است محتوایی و رسالت و ماموریتی است که از چنین مرکزی انتظار می رود.
  

بر اساس این گزارش، دکتر علی اکبر صفی پور، رئیس مرکز اسنادو کتابخانه ملی فارس در آئین رونمایی از مجموعه نورانی وصال گفت: بازگرداندن این مجموعه نفیس به استان فارس اتفاقی قابل تقدیر برای فرهنگ این استان محسوب می شود.


وی ادامه داد: مر کز اسناد و کتابخانه ملی فارس طی دو سال فعالیت خود اقدامات شایسته ای انجام داده و تلاش ما در این مرکز، حفاظت میراث مکتوب فارس در بخش کتاب و اسناد است و منابع زیادی در این مرکز به صورت اهدایی دریافت کرده ایم و این امر بیانگر این است که مردم استان فارس این مرکز رابه عنوان مجموعه ای گرانبها پذیرفته اند و از آن حمایت می کنند.


محمد بذرافشان، سرپرست فرمانداری شیراز نیز در این آئین گفت: بر این باوریم استان فارس و شهر شیراز نگین انگشتری فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و ظرفیت بالای فرهنگی و مذهبی این استان و این شهر همچون احمد بن موسی(ع)، حافظ و سعدی به غنای فرهنگی فارس و شیراز افزوده است و از این رو ما به این مفاخر می بالیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های حوزه فرهنگ و میراث غنی این مرز و بوم، حفظ و نگهداشت آثار و اسنادی است که به عنوان گنجینه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی قلمداد می شود که خوشبختانه میراث نفیس خاندان نورانی وصال با حمایت های استانداری فارس در قالب کارگروه فرهنگی مطرح شد و امروز شاهد بازگشت این گنجینه ارزنده به جایگاه خود هستیم.

 

بذرافشان با ابراز خرسندی از حضور این مجموعه فرهنگی و میراث گرانبها در شهر شیراز و مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ادامه داد: امروزه با وجود سازمان هایی مانند ثبت اسناد، مرکز اسناد و کتابخانه ملی و سازمان هایی که می تواند میراث، مفاخر و فرهنگ و تمدن این مرز و بوم را ثبت و ضبط کند، می توان این گنجینه ها را به عنوان آثار ارزنده به نسل های بعدی انتقال داد.
 

پایان پیام/

کد خبر 54863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha