از عرضه پوشاک مناسب درنمایشگاه قرآن تا حمایت های ویژه از شعر آئینی ...

سید محمد حسینی، در نماز جمعه امروز تهران با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عرضه پوشاک مناسب در نمایشگاه قرآن، برنامه های کلان فرهنگی برای ترویج کتابخوانی، حمایت از شعر آئینی و ... خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبستان، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، ترویج فرهنگ کتابخوانی را از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه خواند و گفت: هر سال در ایام هفته کتاب از شخصیت‌های مختلف فرهنگی برای حضور در برنامه‌های مختلف این ایام دعوت می‌شود که در این برنامه ها بیش از 70 دستگاه دولتی، خصوصی و مراکز فعال فرهنگی همکاری دارند. امسال نیز برنامه‌های این هفته را با غنای بیشتری برگزار می کنیم.

 


وی با اشاره به دیدار اخیر کتابداران و فعالان کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: روز دیدار کتابداران با معظم له به عنوان روز کتابدار در تقویم رسمی کشور ثبت می شود تا فرصت و بهانه‌ای برای پرداختن به کتاب و تشویق جوانان به کتابخوانی باشد.

 


وزیر ارشاد ادامه داد: هر چه جوانان جمهوری اسلامی ایران بیشتر اهل مطالعه، استدلال و منطق باشند تحت تاثیر تهاجم فرهنگی و القائات دشمنان قرار نمی گیرند، همچون بیدی نخواهند بود که از باد بلرزند، آنها می توانند با مطالعه زیاد محکم و استوار از باور دینی خود صیانت کنند.

 

 

حمایت از کتاب‌های ارزشمند و مفید به ویژه در حوزه عفاف و حجاب از دیگر محورهای سخنان دکتر حسینی بود. وی در همین زمینه یادآور شد: هر چه کتاب‌های مفید و ارزشمند توسط افراد مطلع کشور نوشته شود مورد حمایت ویژه ما خواهد بود به ویژه این روزها که بحث عفاف و حجاب از داغ‌ترین موضوعات کشور است.

 

 

وی حمایت از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک مناسب در کشور را از دیگر برنامه‌های محوری این وزارتخانه در سال جاری خواند و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی پارک‌های فرهنگی در راستای حمایت از چرخه تولید و عرضه مناسب پوشاک است و ما می‌خواهیم این بخش‌ها را بهم متصل کنیم.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین از اختصاص بخشی به موضوع عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن خبر داد و متذکر شد: عرضه پوشاک مناسب با قیمت خوب در این بخش یکی از برنامه های ما خواهد بود و در کنار آن همچنین خانواده‌ها می توانند در جلساتی با حضور متخصصان با سبک زندگی قرآنی بویژه ارتباط اعضا خانواده و آداب و سنن محصولات فرهنگی آشنا شوند.

 

 

وی برگزاری کرسی های نظریه پردازی پیرامون مباحث قرآنی برای اولین بار در کشور، اجرای نمایش های قرآنی، اختصاص بخشی با عنوان دشمن شناسی با هدف ارتقای بصیرت جوانان را از دیگر برنامه های نمایشگاه برشمرد و گفت: یکی از اهداف ما خنثی کردن جنگ نرم دشمن و موج تبلیغاتی است که دشمنان بویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری به راه انداختند. در همین زمینه فیلم سینمایی نیز تولید شد که دشمنان تلاش کردند تا بازیگران را نیز از حضور در این فیلم منصرف کنند ولی ناکام ماندند.

 

 

حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدار اخیر شاعران آیینی با رهبر معظم انقلاب حمایت از ترویج و شعر آیینی را یکی دیگر از برنامه‌های محوری وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد و گفت: برنامه‌های متنوعی در این حوزه تدارک دیده‌ایم که برگزاری جشنواره شعر عاشورایی، جشنواره فرهنگی هنری رضوی، جشنواره گلواژه‌های شعر انتظار از جمله این برنامه‌ها است که هر سال به صورت منظم برگزار می‌شود.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد تأکید کرد: شعر آیینی باید به صورت ویژه تحت حمایت قرار گیرد، امروز این نوع شعر رونق زیادی در سطح کشور دارد، حتی در برخی از مدارس کشور مشاعره‌هایی که صورت می‌گیرد حضرت امام رضا (ع) است و این فرهنگ باید هر چه بیشتر تقویت شود.

 

 

وی همچنین از رشد بی سابقه کانون های فرهنگی هنری در کشور خبر داد و گفت: با عنایت دولت دهم به مسائل فرهنگی و مساجد، امسال این کانون ها از مرز 10 هزار کانون گذشته‌ است، بر اساس گزارش قبل از دولت نهم تعداد کانون ها به دو هزار کانون نمی رسید بنابراین این رشد نشاندهنده پیشرفت 80 درصدی است.

 

 

دعوت از ائمه جماعات و شخصیت‌های مختلف مذهبی و فرهنگی برای شرکت در جلسات شورای فرهنگ عمومی از دیگر محورهای سخنان حسینی بود.

 

 

وی در همین زمینه یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی در گذشته جلسات مستمری نداشت حتی جلسات این شورا گاه به یک جلسه در سال می رسید، اما از سال گذشته هر دو هفته یک بار در نقاط مختلف کشور جلساتی برگزار می‌کند که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، دینی هر شهر می‌توانند در این جلسه شرکت کنند.

 

 

وزیر ارشاد ادامه داد: طبق گزارش‌ها این شورا گسترده‌ترین شورا در کشور بوده است و در سال 89 و سه ماهه اول سال 90 بیشترین و منظم‌ترین جلسات را برگزار کرده است. این شورا رصد آسیب ها و مشکلات فرهنگی هر منطقه را به عهده دارد و برای رفع آن کوشش می کند.

 

 

حسینی در ادامه با بیان اینکه پیوست فرهنگی مهم‌ترین بحث روز کشور است، تصریح کرد: بر اساس این طرح همه پروژه‌های عمرانی، صنعتی و غیره که در کشور اجرا می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته باشد. این طرح کمک می کند تا ارتباط عمیق‌تری با فرهنگ هر منطقه داشته باشیم و در کنار هر پروژه محلی برای عبادت احداث شود.

 

 

وی در ادامه از تدارک برنامه هایی برای تقویت اخلاق رسانه‌ای، تلاش برای تصویب لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری در مجلس شورای اسلامی و حمایت از برنامه‌هایی که با فرهنگ اصیل ایرانی سازگاری دارد، خبر داد و گفت: در همین زمینه نمایشگاه‌هایی از جمله نمایشگاه اسماءالحسنی، جلوه‌های نور و عکس سامان داده شده است که آثار برتر در این نمایشگاه‌ها قابلیت عرضه در خارج از کشور را دارد.

 

 

وی ساما‌ن‌دهی گروه‌های نمایشی در شهرستان‌ها، تقویت فیلم و سینما را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه خواند و گفت: در مقابل هالیوود و صهیونیسم باید برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم که البته هنوز تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم اما سال گذشته فیلم های خوبی همچون فیلم 33 روز درباره جنگ حزب الله با اسرائیل ساخته شد که امسال هم شاهد ساخت فیلم‌های بیشتری از این دست خواهیم بود.

 

 

وی راه‌اندازی پروژه عظیم شبکه ملی فرهنگ را از دیگر برنامه مهم این وزارتخانه در حوزه دیجیتال خواند و عنوان کرد: با اجرای این پروژه 200 خانه دیجیتال در کنار مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری راه‌اندازی شده است تا محیط‌ های سالمی برای جوانان کشور فراهم شود.

 

 

وی همچنین از تولید بازی رایانه‌ای بر اساس فیلم ملک سیمان، مختارنامه و دفاع مقدس خبر داد و گفت: از همه بازی‌های رایانه‌ای که با فرهنگ اسلامی ما تطابق داشته باشد حمایت می‌کنیم.

 

 

پایان پیام/

کد خبر 55126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha