رسانه ها امروز منتقل کننده اندیشه ها ، پیام ها و سبک زندگی در جامعه هستند

خبرگزاری شبستان: یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در گذشته خانواده ها به فرزندان خود اندیشه ها، پیام ها و سبک زندگی را منتقل می کردند، گفت: امروزه این مهم را رسانه ها انجام می دهند و خانواده نقش کمرنگ تری دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین زائری، عصر امروز چهارشنبه دوم تیرماه در نشست نقش رسانه در فهم قرآن که در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد، اظهارداشت : شعار به سوی فهم قرآن که در این دوره به عنوان موضوع و محور عملکرد برنامه های نمایشگاه انتخاب شده بسیار مناسب است و امیدواریم مقدمه ای برای فهم قرآن در جامعه شود.

وی با اشاره به اینکه اگر 100 هزار نمایشگاه قرآن در کشور برگزار شود اما اثر و اتفاقی در جامعه بوجود نیاورد، گفت: هدف برگزاری این نمایشگاه ها عمل جامعه به قرآن است و شهید بهشتی تعبیر بسیار تندی پیرامون جامعه ای که ظاهر قرآنی دارد اما باطن آن فاسد است، دارد.

حجت الاسلام زائری با اشاره به اینکه رسانه ها نقش بسیاری در زمینه فضاسازی و فهم قرآن دارند، تصریح کرد: مجموعه تلویزیونی حضرت یوسف در زمان پخش در کشور و حتی خارج از کشور، موجی را بوجود آورد که امتیاز و قدرت جمهوری اسلامی را نمایش داد و یکی از سران کشورهای همسایه در آن زمان گفته بود که ایران در کنار قدرت هسته ای دارای قدرت سریال های تلویزیونی نیز است.

یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه یک مجموعه تلویزیونی در راستای انتقال پیام های قرآنی می تواند نقشی را ایفا کند که از لحاظ درک و فهم مخاطب تاثیرگذار باشد، افزود: خداوند این داستان را احسن القصص قرآن می نامند و یکی از شاخص های قرآن این است که پیام های معرفتی را در دل داستان ها بیان کرده است.

وی اضافه کرد: در زمان پخش سرایل امام علی (ع) از دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان تهران نظرسنجی صورت گرفت و مشخص شد که درصد بالایی از آنها آنچه از زندگی امیرالمومنین می دانند رویدادهای این سریال است یعنی کاری که کتاب ها و نظام آموزشی نتوانسته بود، انجام دهد.

حجت الاسلام زائری با بیان اینکه در دوران جدید رسانه ها جایگزین انتقال ارزش های اجتماعی خانواده ها شده اند، افزود: انتقال ادبیات، علم، دانش و بسته های زندگی در گذشته وظیفه خانواده ها بود اما امروز توسط رسانه ها انجام می شود.

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه در گذشته فرزندان در کنار خانواده کتابخوانی و خوشنویسی انجام می دادند، افزود: اما امروز نه تنها در خانواده ها پدربزرگ و مادربزرگ وجود ندارد بلکه پدرو مادرها نیز جایگاه گذشته خود را ندارند.

وی با اشاره به اینکه خانواده ها امروز تک فرزند شده اند، گفت: رابطه کلامی پدرو مادرها با فرزندان قطع شده است و رسانه ها تمام بار انتقال معارف، ارزش ها، سبک زندگی و دانش ها را به دوش گرفته اند و نظام آموزشی نیز به ناچار در مواردی از آنها کمک می گیرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی دیگر از راه های برقرای ارتباط قرآن و رسانه بیان پیام قرآن در قالب سخنرانی مذهبی، مناظره سیاسی و ... بصورت غیرمستقیم است که در برخی از کشورهای عربی در برنامه های آشپزی و حتی کودک نیز پیام های قرآنی را منتقل می کنند.

وی با بیان اینکه اگر فهم قرآن نباشد زمینه عمل به آن فراهم نخواهد شد، افزود: بارزترین مثال این مهم، عملکرد داعش است که از تعبیر قرآن برداشت ناصحیح کرده است و هر روز شاهد کشتار های فراوان با ذکر الله اکبر و ... از سوی آنها هستیم.

حجت الاسلام زائری با اشاره عوامل مختل کننده فهم قرآن تصریح کرد: زبان قرآن، ادبیات قرآن و نکات تفسیری خاص آن از عوامل مختل کننده فهم قرآن برای ما غیرعرب زبانان است و برای مخاطبی که نه خانواده و نه نظام آموزشی نمی تواند این اختلال ها را برطرف کند، رسانه چاره ساز است.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: رسانه ها پیام های قرآنی را با زبان رسا، ادبیات روان و قابل فهم و در قالب و شکل زیبا و دلنشین به مخاطب ارائه می کند و اهمیت آن براین است که اساسا رسانه انگیزه ایجاد می کند در مقابل اندیشه و عزم ایجاد می کند در مقابل جرم.

وی با اشاره به اینکه تصویرسازی رسانه ای باعث ماندگاری پیام ها می شود، افزود: تصویری که توسط رسانه ها به مخاطب القا می شود به هیچ وجه قابل فراموشی نیست و امروز با شبکه های اجتماعی و اشکال نوی رسانه ها، مخاطبان خود رسانه شده اند.

کد خبر 553515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha