جرایم امنیتی در نیروهای مسلح استان قم وجود ندارد/مشکل امروز جامعه، عدم اطلاع مردم از حقوق و تکالیف قانونی است

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان این که قانون آئین دادرسی کیفری که سال گذشته اجرایی شد، دارای مزایای زیادی است، گفت: یکی از مشکلات جامعه امروز، عدم اطلاع مردم از حقوق و تکالیف قانونی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حسین صیدی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم امروز (6 تیر) در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مشکلات جامعه امروز، عدم اطلاع مردم از حقوق و تکالیف قانونی است.

 

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم اظهار داشت: در قانون آئین دادرسی کیفری جدید که از سال گذشته اجرایی شد، به بسیاری از حقوق افراد پرداخته شده است، از جمله افراد به محض این که توسط ضابطان قضایی بازداشت شدند، می‌توانند تقاضای وکیل کنند؛ همچنین ضابطین قضائی حق هیچ گونه هزینه ای از شاکی و متهم ندارند.

 

صیدی افزود: در قانون جدید آئین دادرسی کیفری تنها افرادی ضابط قوه قضائیه هستند که آموزش دیده باشند و کارت ضابط بودن را دریافت کرده باشند، در حالی که در آئین دادرسی گذشته، همه نیروهای مسلح ضابط قانونی بودند.

 

وی تصریح کرد: دادستان‌ها مقرر هستند که بر اساس مقررات آئین دادرسی کیفری، هر دو ماه یک بار بر امور ضابطان نظامی و عمومی نظارت داشته باشند.

 

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم یادآور شد: در استان قم، جزء اولین استان‌هایی است که اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای ضابطان کرده است و این مسأله تأثیر مهمی بر کاهش شکایات داشته است.  

 

صیدی بیان داشت: در قانون آئین دادرسی کیفری جدید، ضابطان قوه قضائیه نمی توانند متهم یا مظنون را بیش از یک ساعت نگه دارند و باید فرد را تحویل دهند، همچنین در قانون جدید، دادسراهای عمومی و نظامی در ایام تعطیل نیز باید فعال باشند و به موارد رسیدگی کنند.

 

وی با بیان این که رسیدگی به جرایم نظامی و انتظامی از جمله وظایف سازمان قضایی نیروهای مسلح است، گفت: در سال گذشته بودجه خرید سربازی پیش بینی شد که امسان نیز این قانون وجود دارد، اما امکان خرید قسطی سربازی وجود ندارد.

 

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم عنوان کرد: میزان جرایم کارکنان نیروهای مسلح در سال 94 نسبت به سال ماقبل آن، 15 درصد کاهش داشته است و این مسأله به دلیل اقداماتی است که از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم صورت می‌گیرد.

 

صیدی تصریح کرد: جرایم امنیتی در نیروهای مسلح استان قم وجود ندارد و این موضوع یکی از نقاط مثبت و قوت این سازمان است.

 

کد خبر 554378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha