شیوع آفت سفیدک در بیش از ۱۲ هزار هکتار از باغ های انگور

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از خسارت آفت سفیدک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از ۱۸ هزار هکتار باغ های انگور استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، امروز 6 تیرماه جاری در کارگروه رسانه ای اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه به دلیل نداشتن زمستان سرد در سال 94، شاهد بیماری ها، آفات و افرایش علف های هرز در مزارع و باغ های استان هستیم، به گونه ای که 5 هزار و 700 هکتار از باغ های انگور مرکز استان دچار آفت سفیدک شده است.

 

وی افزود: بیماری سفیدک که منشأ قارچی دارد، به دلیل شرایط اقلیمی خاص، در منطقه بدرانلو بیش از سایر نقاط استان شیوع دارد، چرا که عمق خاک زراعی در این منطقه زیاد است و همچنین در ارتفاع قرار داشتن آن سبب شده که رطوبت هوا و زمین شرایط را برای رشد سفیدک با توجه به باران های بهاری در منطقه بدرانلو فراهم کند.

 

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی در بهار 95 به گونه ای بود که با وجود اطلاع رسانی به باغ داران برای انجام سم پاشی، ماندگاری سموم را کم می کرد و بارش باران، سبب کم اثر شدن اقدامات و شیوع این آفت در استان و به ویژه منطقه بدرانلو بجنورد شد.

 

یوسفی از انگور به عنوان قطب گردشگری استان نام برد و اظهار کرد: در زمینه صادرات و فرآوری این محصول مشکل داریم، همچنین هزینه نگهداری باغات زیاد است، بنابراین در پی اجرای طرح فراز در باغ های انگور استان هستیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: اجرای این طرح که هر هکتار آن تا 20 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت، سبب جریان داشتن هوا، تابش آفتاب و انجام مناسب فتوسنتز در گیاه می شود که افزایش تولید را همراه خواهد داشت.

 

یوسفی با تاکید بر اینکه انگور مورد توجه ویژه ما در استان است، بیان کرد: این ظرفیت ویژه استان در حوزه اشتغال، تولید، تازه خوری و نیز فرآوری سهم زیادی دارد که در پی تقویت این بخش و دانش بنیان شدن تولید انگور در خراسان شمالی هستیم، چرا که میانگین تولید سالانه انگور در استان، 175 هزار تن است.

 

وی از برگزاری همایش ملی انگور در شهریور ماه امسال در خراسان شمالی با حضور متخصصان علمی در بحث انگور خبر داد و گفت: در پی ایجاد ایستگاه پژوهشکده انگور در بجنورد که از مصوبات سفر رهبری به استان هم می باشد، هستیم که تا کنون به دلیل نبود اعتبارات محقق نشده است.

 

یوسفی افزود: 41 درصد باغ های استان را انگور تشکیل می دهد و ایجاد مرکز تحقیقات و پژوهش برای افزایش بهره وری در باغ های استان ضروری است.

 

 

کد خبر 555079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha