باغشهر مهریز نیازمند توجه جدی مسئولان استان است

خبرگزاری شبستان: فرماندار مهریز با اشاره به مشکلات موجود در شهرستان مهریز گفت: باغشهر مهریز نیازمند توجه جدی مسئولان استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، سید محمد رستگاری، فرماندار شهرستان مهریز امروز ( ۱۵تیر) در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: شهرستان مهریز به عنوان باغشهر سرسبز استان با جمعیت نزدیک به 45 هزار نفر و 468 آبادی است.

 

وی افزود: بیش از 600 اثر تاریخی باارزش در شهرستان است که 95 مورد آن ثبت آثار ملی شده و از حیث وجود باغ جهانی پهلوان پور دارای اهمیت خاص است.

 

فرماندار شهرستان مهریز خاطرنشان کرد: این شهرستان 313 شهید تقدیم انقلاب کرده است و بسیاری از پتانسیل ها را در خود جای داده است.

 

رستگاری بیان کرد: نزدیک به یکصد و 64 واحد صنعتی در شهرستان در حال فعالیت هستند و نزدیک به 30 واحد صنعتی پیشرفت کار دارند و اگر تسهیلات به آنها تزریق شود می توانند در مدت کوتاهی به بهره برداری برسند.

 

 

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی علی رغم مشکلات به ویژه خشکسالی همچنان کل اراضی شهرستان 15 هزار هکتار است که محصول استراتژیک شهرستان پسته با بیش از هشت هزار هکتار سطح زیر کشت است.

 

فرماندار شهرستان مهریز تصریح کرد: پرورش مرغ، پرورش آهو، پرورش شتر مرغ از جمله فعالیت های دامپروری در شهرستان است.

 

رستگاری گفت: بیش از 200 هزار هکتار منطقه حفاظت شده در شهرستان وجود دارد که می تواند بحث اکوتوریسم نیز به آن اختصاص داده شود و دارای قابلیت های متعددی در شهرستان است و اولویت شهرستان نیز نگهداری این مناطق است.

 

وی افزود: از لحاظ ورزشی نیز دوچرخه سواران مطرح در سطح کشور حضور دارند و در بخش های دیگر نیز سرآمد هستند.

 

فرماندار شهرستان مهریز خاطرنشان کرد: شهر مهریز باغشهری است که متاسفانه تاکنون به ثبت نرسیده است و با توجه به وجود باغ های متعدد می توان به آن اهمیت بیشتری داد.

 

رستگاری افزود: در سال های اخیر رویکرد سرمایه گذاران با توجه به بافت گردشگری تبدیل قابلیت های میراث فرهنگی به جاذبه است.

 

وی ادامه داد: رویکرد ما از ابتدا برنامه محوری بوده است و تاکید داشتیم که دستگاه ها با توجه به محدودیت های اعتباری بر اساس برنامه های خود عمل کنند و سند چشم انداز شهرستان نیز بازنگری شد.

 

فرماندار شهرستان مهریز گفت: در سال های 93 و 94 تعداد یکصد و 44 پروژه با مبلغ بیش از هشتصد و 70 میلیارد ریال در بخش های مختلف بهره برداری کردیم و 18 پروژه نیز نیز با سرمایه گذاری غیر دولتی در سطح شهرستان به بهره برداری رسید.

 

رستگاری بیان کرد: در سال 94 نزدیک به یکصد میلیارد ریال در بخش برق در شهرستان هزینه شد که همکاری خوبی با ادارات برق استان انجام شد.

 

وی افزود: برخی از واحدهای صنعتی ما در شهرستان دارای مشکلات هستند که کمبود نقدینگی و محدودیت ها مهمترین این موانع است که امیدواریم این مشکلات حل شود.

 

فرماندار شهرستان مهریز خاطرنشان کرد: پایانه بار وحدت مهریز از جمله اقدامات توسط بخش خصوصی بود که بیش از 40 شرکت حمل و نقل در آن مستقر خواهند شد.

 

رستگاری بیان کرد: فاز اول بندر خشک آن در سالجاری با توجه به حل شدن موانع به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی افزود: یکی از اولویت های ما پرداختن منطقی آموزش عالی و آموزش و پرورش در منطقه بوده است و با توجه به حضور خیرین و ارتباطات با دانشگاه یزد، ما برای اولین بار پردیس مهریز به بهره برداری رساندیم که این تاثیرگذاری خوبی در سطح آموزش در استان خواهد داشت.

 

فرماندار شهرستان مهریز گفت: مشکل اصلی ما در شهرستان آب است که در تلاشیم در بخش های مختلف از جمله کشاورزی صرفه جویی داشته باشیم و آب شرب نیز بسته به آب انتقالی است که ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم ولی ما تمام تلاش خود را در راستای برنامه ریزی داریم و محدودیت هایی که ما در سطح شهرستان داریم ممکن است در هیچ کدام از شهرستان ها وجود نداشته باشد و رویکرد ما نیز صنایع کم آب خواه است.

 

رستگاری ادامه داد: ما سعی داریم گروه های انجمن های فرهنگی و هنری را فعال کنیم و مستمر از گروه های هنری شهرستان استفاده کردیم و کمتر از بیرون از شهرستان گروه دعوت کردیم و برنامه های خوبی نیز داشتیم و اعیاد مختلف را برگزار کردیم و با توجه به بافت مذهبی شهرستان در بحث یادواره های شهدا با حمایت های مردمی و حضور مردم انجام می شود.

 

وی افزود: برگزاری پیاده روی های خانوادگی، جشنواره شعر روستا، بازی های بومی محلی، همایش چاوشی خوانی، مهریز شناسی، همایش ملی قنات از جمله این فعالیت ها بوده است.

 

فرماندار شهرستان مهریز خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط شهرستان بحث گردشگری یکی از اولویت های ما است و نزدیک به یکصد هزار نفر بازدید از داخل کشور و یکصد نفر نیز افراد خارجی از شهرستان بازدید کردند.

 

رستگاری تصریح کرد: هنوز هتلی را در خور شان اماکن تاریخی شهرستان نداریم که امیدواریم با حضور سرمایه گذاران این امر انجام شود.

 

وی بیان کرد: در سطح کشور استان یزد پیشنهاداتی مبنی بر استفاده از بخش خصوصی در زمینه نگهداری محیط زیست کرد که مشکلاتی نیز در شهرستان بوجود آمد و به صورت آزمایشی بدون واگذاری زمین این امر انجام شد که در صورت مثبت بودن آن ادامه پیدا کند.

 

فرماندار شهرستان مهریز گفت: در بخش اشتغال نیز مورد تاکید ما در شهرستان بوده است و تاکید استفاده از ظرفیت شهرستان بوده است.

 

رستگاری ادامه داد: سعی ما شده که از خدمات شهرستان استفاده شود و در بحث اقتصاد مقاومتی نیز برنامه هایی داریم که امیدواریم این امر به خوبی انجام شود.

 

وی افزود: مهمترین معضلات و چالش های ما طرح جامع شهر مهریز، نامناسب بودن نمای ورودی شهرستان ها و استان در شهرستان مهریز، ایجاد درمانگاه شبانه روزی، حمایت استانی در خصوص تکمیل پروژه بیمارستان، جابه جایی پایگاه شهید مدنی مهریز است.

 

کد خبر 556589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha