آثار برگزیده جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در قالب کتاب منتشر می شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان از چاپ و انتشار آثار برگزیده جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی در قالب کتاب خبر داد.

حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در آستانه برگزاری دومین دوره جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی به خبرنگار شبستان گفت: مهمترین نوآوری که در دومین جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیگی رخ داد اضافه شدن پوستر به رشته های جشنواره بود، این در حالی است که اولین دوره این جشنواره با دو رشته ارم و نشانه و تصویرسازی برگزار شد.

 

وی افزود: با اضافه شدن رشته پوستر به دامنه جشنواره، زمینه آن فراهم می شود تا افزایش آثار گرافیکی و تجسمی در این جشنواره داشته باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: پوسترسازی یکی از رشته های پرطرفدار در استان سیستان و بلوچستان بوده و هنرمندان زیادی در این رشته فعالیت می کنند که امیدواریم شاهد درخشش آنان در جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی باشیم.

 

مسگرانی گفت: سال گذشته در حالی اولین جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی را پشت سر گذاشتیم که قبلا سیستان و بلوچستان تجربه برگزاری همایش پژوهشی جشنواره فضایل رضوی در کارنامه داشت و برگزاری اولین جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی برای آغاز کار بد نبود اما سطح آثار زیر متوسط بود ولی دوستان ما در مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در برگزاری اولین جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی زحمات زیاد کشیده بودند و در مجموع ارزشمند بود.

 

وی افزود: امسال دومین جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی نسبت به اولین دوره آن متفاوت خواهیم داشت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: خوشبختانه براساس مشاهدات ما در مراکز علمی و دانشگاهی، تبلیغاتی جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی توانسته است فضای هنری استان را بخصوص رشته گرافیک متحول کند و نیز نگاه معنویت رضوی تقویت کرده و یک جنب و جوشش میان هنرمندان تجسمی و گرافیک ایجاد کرده است.

 

مسگرانی در ادامه به نقش اعضای اتاق فکر جشنواره و تصمیمات متخذه اعضا اشاره کرد و گفت: اتاق فکر در فرآیند برنامه ریزی و تصمیم گیری در مورد جشنواره موثر بوده و خوشبختانه بیش از انگشتان دست جلسات اتاق فکر با حضور اساتید و هنرمندان داشته که در این جلسات کیفیت کار و نحوه تبلیغات و ارائه و شکل افتتاحیه و اختتامیه، شکل برپایی نمایشگاه و موضوعات و عناوین جشنواره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

وی افزود: انصافا اتاق فکر کمک های شایسته در نحوه و چگونگی برگزاری جشنواره ارائه نموده و بازوی توانمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره بوده و است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: کارشناسان نظارت بر جشنواره مشخص شده اند و آنان ارزیابی صحیح از جشنواره خواهند داشت زیرا که فرآیند نظارت جدای از اجرا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و باید تمامی فعل و انفعالات این جشنواره زیر ذربین رود و یک نگاه فراتر داشته باشد.

 

مسگرانی گفت: امر نظارت بر جشنواره به صورت جدی انجام می شود که حاصل آن منتج به برگزاری مطلوب و اثر بخش تر در سالهای آتی خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه نظر هنرمندان شرکت کننده در جشنواره را جویا خواهیم شد، افزود: قطعا نظرخوایی از شرکت کنندگان در نحوه و چگونگی جشنواره به اعتلای آن کمک خواهد کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در واکنش به این سووال که برای مستندسازی آثار و برنامه های جشنواره چه پیش بینی هایی انجام شده است تا پس از اجرا دستاوردهای آن به فراموشی سپرده نشود و مورد استفاده عموم علاقمندان، از چاپ بهترین آثار این جشنواره در قالب کتاب خبر داد و گفت:  چاپ آثار این جشنواره در قالب یک کتاب، یکی از مواردی است که اتاق فکر به شدت به دنبال آن بوده و است.

 

مسگرانی گفت: همچنین آثار برتر در قالب نمایشگاه در زاهدان و دیگر شهرهای استان در معرض دید عموم مردم قرار می گیرد.

 

وی افزود: تصاویر و اسامی برگزیدگان این دوره از جشنواره در بیلبورد و استندهای تبلیغاتی فضای سطح شهر جا می گیرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این سووال که برگزاری جشنواره منتسب به نام مبارک حضرت امام رضا علیه السلام و حفظ شانیت این نام ساز و کاری متفاوت با سایر برنامه های هنری را می طلبد در این خصوص چه پیش بینی هایی در دبیرخانه جشنواره به عمل آمده است، خاطرنشان کرد: سعی شده در چگونگی برگزاری جشنواره نگاه متفاوت داشته باشیم  و براساس همان ارادتی که همکاران ما و هنرمندان به امام رضا علیه السلام دارند، نگاه خاص و معنوی بوده است.

 

مسگرانی گفت: برگزاری این جشنواره صرفا جنبه هنری آن نیست بلکه باید به گونه ای عمل کنیم جنبه معنوی آن لحاظ شود تا شرمنده حضرت رضا علیه السلام نباشیم و آن وظیفه ای را که در این جشنواره برگردن ما گذاشته شده به بهترین نحو انجام دهیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای اثربخشی برنامه ها و اجرای مراسم فاخر اختتامیه و دعوت از سخنرانان تاثیر گذار برای مراسم چه تدابیری اندیشیده شده است، افزود: اعتقاد دارم که اگر جشنواره هنری قرار برگزار کنیم باید آثار و تولیدات آن جشنواره با انسان حرف بزند و فکر می کنم افتتاحیه و اختتامیه محل سخنرانی نیست، مهم این است آثار هنرمندان و حضور آنان را داشته باشیم و در این زمینه جلسات زیادی برگزار شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: باید آثار هنری این جشنواره به میان مردم آمده و تاثیر خود را بر جامعه بگذارد که در این زمینه دوستان ما کارهای خوبی را انجام خواهند داد.

 

مسگرانی گفت: غیر از مقوله گرافیک بر اینکه شخصیت های علمی و فرهنگی برادران شیعه و سنی را داشته باشیم به دنبال این هستیم که یک جریان دیگر در کنار جشنواره ایجاد کنیم.

 

وی افزود: جشنواره شعر بلوچی رضوی مورد پیشنهاد ما بوده که در حال بررسی است و اگر موافقت مرکز را در برگزاری این جشنواره کسب کنیم قطعا از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر 559490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha