نخستین نمایشگاه حج در موزه انگلیسی

یک موزه انگلیسی نخستین نمایشگاه حج در جهان اسلام را با هدف معرفی فریضه عبادی حج به غربی ها از ژانویه برپا می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی اعلام کرد: موزه انگلیس قصد دارد نخستین نمایشگاه ویژه حج در جهان اسلام با عنوان " حج: سفری به قلب اسلام" را در 26 ژانویه تا 15 آوریل 2012 میلادی با هدف معرفی آداب و رسوم ویژه این فریضه که میلیونها مسلمان هر ساله آن را در مکه مکرمه ادا می کنند، برگزار کند.
در این نمایشگاه همه اشیای قدیمی و معاصر مربوط به حج، نسخه های خطی،دست نوشته، یادداشت روزانه، عکس و تصاویر تاریخی، فیلم درباره مکه مکرمه و مدینه منوره، پرده مربوط به مکه مکرمه، پارچه های قدیمی و تابلوهای هنری جدید که در آن شعایر این آداب اسلامی سالیانه متجلی شده است، به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.
نمایش آثار برجسته هنری هنرمندان معاصر عربستانی همچون احمد ماطر، شادیه عالم و آثار "ابن جابر" و "سفرنامه ابن بطوطه" در رابطه با سفر حج و پخش فیلم مسافرت یکی از مسلمانان انگلستان به مکه مکرمه نیز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه استعرضه می کند.

در این نمایشگاه شعایر حج در مکه با تکرار ندای" لبیک اللهم لبیک " که حجاج هنگام ادای مناسک حج ملزم به ادای آن هستند، شبیه سازی می شود.
نیل مک گریگور، مدیر این موزه در گفتگو با روزنامه گاردین گفت: این موزه به همه جهانیان این امکان را خواهد داد تا اهمیت و تاریخ حج را به طور عمیق بفهمند.
وی افزود: این حادثه بی نظیری است زیرا تنها جنبه در اسلام است که غیر مسلمانان نمی توانند در آن شرکت کنند. حج تنها یک پدیده روحی نیست بلکه پدیده فرهنگی نیز است.
مدیر این موزه تاکید کرد: حج لحظه روحی و معنوی برای مسلمانان به شمار می آید و مفهوم جامعه جهانی اسلامی در حج متبلور می شود.
گریگورخاطر نشان کرد: این موزه تلاش خود را برای ایجاد ارتباط بین ایمان و جامعه انجام داده است و حج همان پدیده است که به درک بیشتر نیاز دارد.
بنابر گزارش الیوم السابع، وی افزود: وسایل و آثار هنری باارزش و واقعا زیبایی ساخته شده تا باهمکاری حجاج به مکه ارسال شود.

برگزارکنندگان این نمایشگاه اسلامی قصد دارند آثاری را که تا به حال در هیچ نمایشگاهی در اروپا در معرض دید عمومی قرار نگرفته است، در همین موزه انگلستان با مشارکت کشورهای اسلامی به‌ویژه مصر و عربستان سعودی به نمایش بگذارند.
پایان پیام/

کد خبر 56029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha